• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tråden om den nya E10 bensinen

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det finns en sak om etanol som det talas i princip noll om.
Eventuellt vatten innehåll i etanolen.
I cisternerna på mackarna.
Bensin och vatten skiktar sig.
Det gör inte vatten/ kondens och etanol i cisternerna.
Etanolen är blandar med vatten.
Om mackarna har någon koll på vattenhalten i etanolen vet jag dock inte.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
E10 har vi haft minst 10 år redan ingen diskussion angående det de som behöver tankar 98 E5 så enkelt är det Inget märkvärdigt.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
#40 jo det är den artikeln jag syftar på.. där har de också en uppgift om att etanol är dyrare än bensin. Men det är kanske fel? # 35 ?
#41 ja detta har jag också stött på..på nätet. Då har det handlat om att.. man ska se upp om man låter bilen stå avställd lång tid. Jag tror att problemet var att det kunde samlas vatten i botten på tanken.
......
E10 har vi haft sen hedenhös tid? Fast det finns listor som anger vilka bilar som inte ska köras på E10. Däremot finns inte så gamla bilar som 1990 husbil bensin med på listorna. Det kan handla om bensinslangar...men inte bara det... bensinpump.förgasare. Insprutning..aluminium.
Så frågan är fortfarande... vad gäller för husbil bensin runt 1990 ?
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Varning..det här är lite knepigt! Rubriken kan tolkas dubbelt!
Såklart..om ingen överhuvudtaget kör bil så minskar utsläppen från trafiken väldigt mycket. Men om det ska köras bil.... så ska frågan ställas så här, vilket bränsle ger minst utsläpp. Bensin med eller utan etanol.
Debattartikelns rubrik är lurig. Man måste läsa innehållet i hela debattartikeln. Det är verkligen inte så att debattörerna föredrar ren bensin ! !
Så nej... passar inte riktigt med rubriken.
Skulle passa i en tråd med t ex rubrik..
" Nu behövs hårda tag för att nå miljömål."
 

Husbil89Ducato

FD HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
28977
Medlemskap
2023
Jag har tankat 98/05 + bly och husbussen har fungerat utan problem. Inga spikningar eller knackningar :D Husbilen min är -89 på 74hk
 
F

F.d. 22252

Guest
Vill man värna om miljön är blankdiesel inget bra alternativ!
Blankdiesel är en ren diesel inte som den som funnits/finns på en del ställen i europa. Den enda skillnaden att den inte innehåller tillsatser som i mindre utsträckning kan förbrännas tillsammans med diesel eftersom de har skilda flampunkter. Risken är att de vid ofullständig förbränning kommer ut i naturen. Att förbrukningen kan bli uppåt 10% högre bidrar ytterligare till nedsmutsning per körd mil.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Blankdiesel är en ren diesel inte som den som funnits/finns på en del ställen i europa. Den enda skillnaden att den inte innehåller tillsatser som i mindre utsträckning kan förbrännas tillsammans med diesel eftersom de har skilda flampunkter. Risken är att de vid ofullständig förbränning kommer ut i naturen. Att förbrukningen kan bli uppåt 10% högre bidrar ytterligare till nedsmutsning per körd mil.
Min HB drar ca en deciliter MINDRE/ mil med blankdiesel ( mk1) och får en mjukare gång.
Källa: Egen erfarenhet.
Tro’t om vill, jag Vet.

Hejs
Claes 105
 
F

F.d. 22252

Guest
Min HB drar ca en deciliter MINDRE/ mil med blankdiesel ( mk1) och får en mjukare gång.
Källa: Egen erfarenhet.
Tro’t om vill, jag Vet.

Hejs
Claes 105
Jag har två bekanta som gjort samma erfarenhet som du och jag. Först var den dieseln billigare än den vanliga men sen kom det upp en skylt som talade om att eftersom det inte var någon inblandning i den så hade den blivit dyrare så ca 50öre mer då.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Min Dodge från -62 är en riktig miljöbil. ;)
Tänker inte skrota den på många år än.
Tyvärr finns det inga uppgifter på om den går att köra på E10. Membranet i axpumpen är väl det enda som kan ta skada skulle jag tro.
Min Impala -70 har gått på E85 sedan den konverterades (större munstycken) sedan 2006 och har inte behövt byta några slangar, membran eller något annat.
Eller jo jag bytte generator för 10 år sedan men det är nog inte etanolens fel....
 
F

F.d. 22252

Guest
Min Impala -70 har gått på E85 sedan den konverterades (större munstycken) sedan 2006 och har inte behövt byta några slangar, membran eller något annat.
Eller jo jag bytte generator för 10 år sedan men det är nog inte etanolens fel....
Det är väl just i samband med övergången från ett bränsle till ett annat som problemen kan uppstå. Fanns ju en del småmotorer som behövde gå på akrylatbensin för att klara sej. Den bensinen ska ju vara miljövänlig har kört mopeder på den och man slipper tvåtaktslukten och röken då, den är dyrare men för en moped kan det kvitta. Rent och fint när man öppnar motorn.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Det är väl just i samband med övergången från ett bränsle till ett annat som problemen kan uppstå. Fanns ju en del småmotorer som behövde gå på akrylatbensin för att klara sej. Den bensinen ska ju vara miljövänlig har kört mopeder på den och man slipper tvåtaktslukten och röken då, den är dyrare men för en moped kan det kvitta. Rent och fint när man öppnar motorn.
Det heter ALKYLATBENSIN. Det är ett väldigt vanligt fel i olika texter och jag påpekar det inte som kritik här mot bengtic utan för att försöka hjälpa till sprida det rätta namnet. Jag har själv tidigare använt fel namn. Jag hoppas det mottas på rätt sätt.
 
F

F.d. 22252

Guest
Det heter ALKYLATBENSIN. Det är ett väldigt vanligt fel i olika texter och jag påpekar det inte som kritik här mot bengtic utan för att försöka hjälpa till sprida det rätta namnet. Jag har själv tidigare använt fel namn. Jag hoppas det mottas på rätt sätt.
Ja naturligtvis heter det så men man tänker lite på akrylatfärg och så åker man dit, speciellt om tänker googla så är det ju viktigt med stavningen.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det är väl just i samband med övergången från ett bränsle till ett annat som problemen kan uppstå. Fanns ju en del småmotorer som behövde gå på akrylatbensin för att klara sej. Den bensinen ska ju vara miljövänlig har kört mopeder på den och man slipper tvåtaktslukten och röken då, den är dyrare men för en moped kan det kvitta. Rent och fint när man öppnar motorn.
Många av de s.k. problemen med E10 är att tillverkarna av bilar och andra fordon/motorer inte vill certifiera om sina motorer med nya bränslen.
Det är dyrt och till ingen större nytta på den befintliga parken. Det är då mycket "enklare" för dem att säga att de inte tillåter att man kör deras motorer på annat än vad de från början certifierades för.
Bättre att få sälja nytt.
Detta enligt en motoringenjör på Volvo som finns i bekantskapskretsen....
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Även förbränningen av etanolen (beror givetvis på vilken motor) ger renare förbränning.
Jag ska, nästa gång jag byter tändstift på Saaben, ta ett kort i förbränningsutrymmet.
Det brukar se betydligt renare ut än andra bensinmotorer.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja man slipper ju mycket av de sotavlagringar som finns och som sliter ner motorn eftersom de är väldigt hårda. Men iden med spritbränsle har ju blivit förstörd av politiker först tvingar man mackar att installera tankar och pumpar sen lägger man på en skatt som gör det olönsamt att tanka.
Det vore bättre med metanol visserligen mer giftigt men bättre energi, det körde jag ju i många år i mina modellflygmotorer på ca en hk på 5cc då var det drag men drog mycket soppa. Har kvar en sån motor hade funderingar på att montera den på något fordon när hälsan var bättre. Folk har testat med etanol och bensininblandningen kompenserar en del för etanolen men man måste ju blanda rätt olja eftersom inte alla är blandbara med etanol. Modellmotorerna brukade vara nästan helt rena när man tog isär dom de enda som fick problem var de som använde nitrometan körde de inte ur motorn med rent bränsle så rostade lagren. Men man fick oftast 50% mer effekt.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Ja man slipper ju mycket av de sotavlagringar som finns och som sliter ner motorn eftersom de är väldigt hårda. Men iden med spritbränsle har ju blivit förstörd av politiker först tvingar man mackar att installera tankar och pumpar sen lägger man på en skatt som gör det olönsamt att tanka.
Det vore bättre med metanol visserligen mer giftigt men bättre energi, det körde jag ju i många år i mina modellflygmotorer på ca en hk på 5cc då var det drag men drog mycket soppa. Har kvar en sån motor hade funderingar på att montera den på något fordon när hälsan var bättre. Folk har testat med etanol och bensininblandningen kompenserar en del för etanolen men man måste ju blanda rätt olja eftersom inte alla är blandbara med etanol. Modellmotorerna brukade vara nästan helt rena när man tog isär dom de enda som fick problem var de som använde nitrometan körde de inte ur motorn med rent bränsle så rostade lagren. Men man fick oftast 50% mer effekt.
Såg en gubbe som byggt ett ensitsigt litet sportplan med ett gäng modellmotorer på.
Var flygbart.
Kanske något å pyssla med i vinter :)
 
F

F.d. 22252

Guest
Hade en 4kubikare som satt på ett plan med skidor, den drog mej framåt på en sjö med glansis och skidor.
Har sett flera som har motorsågsmotorer på små plan på youtube. Tror de hade huskvarna med två 7,5hk.
 
Toppen