• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Totalvikt

Ok. Får kolla sen. Just nu står den 700 mil härifrån :(. Men hittade info om bak 2300 o fram 1850 kg
 
Ja så brukar/ska det vara, brukar inte bli godkänt utan marginaler.

Jag höll på att köpa en Frankia på MB 316-chassi 3850kg tot. från fabrik,
men åkte och gjorde den obligatoriska vägningen innan köp, 190kg kvar i lastvikt, tom!!
Och vi har också vägt våran tom med 820 kg lastvikt
 
Hittade i orginalpapprena från Tyskland att tjänstevikten är 3580 kg men i svenska registreringsbeviset står den 3700 kg. Skall köra och väga den när jag kommer till Sverige snart. Ev plockar jag av parabolen då jag ändå inte nyttjar den. Den väger nog några kg
 
Vår bil väger inkl allt husgeråd, full dieseltank 25%vatten 3030 kg. totalvikt 3850 kg så vi har 820 svårfördelade kilon som lastvikt. Förra sommaren vägde vi bilen samma dag vi åkte. Då var MC'n med i garaget fullpackat med mat och dryck hade vi 250 kg marginal.
 
Vår bil väger inkl allt husgeråd, full dieseltank 25%vatten 3030 kg. totalvikt 3850 kg så vi har 820 svårfördelade kilon som lastvikt. Förra sommaren vägde vi bilen samma dag vi åkte. Då var MC'n med i garaget fullpackat med mat och dryck hade vi 250 kg marginal.

Hade ni marginal också på bakaxeln?
 
Det stämmer inte inte riktigt, det finns företag i Tyskland som får upp godkänd vikt på 250 chassiet till 4500Kg möjligen 4600Kg, genom att byta komponenter och eventuellt montera luftfjädring. Hur man får det godkänt i Sverige vet jag inte men inom EU skall ju det som är godkänt i ett land godkännas i övriga länder, så det borde ju gå på något sätt?
Vi viktade upp vår carthago I51 från 4500 till 4800 kg Behövdes fabriksmonterad luftfjädring bak,kraftigare fälgar och däck,samt godkännande från carthago, sedan besiktning ,enkelt.
 
Vår bil väger inkl allt husgeråd, full dieseltank 25%vatten 3030 kg. totalvikt 3850 kg så vi har 820 svårfördelade kilon som lastvikt. Förra sommaren vägde vi bilen samma dag vi åkte. Då var MC'n med i garaget fullpackat med mat och dryck hade vi 250 kg marginal.
Det var bra gjort.
Vi har ungefär samma vikter men ligger oftast kring maxvikt när vi är på rull (2vuxna+2ungdomar+1hund+fulla tankar och dubbla gasoler, två cyklar och två elkickar)....
Våran har max axelbelastning samma som totalvikten.
 
Vi har en FIAT 230 där skylten i motorrummet anger maxlast på framaxeln 1750 kg, bakaxeln 1900 kg. Totalt blir ju detta 3650 kg.
Men
Registreringsbeviset anger tillåten totalvikt 3400 kg varav1690 kg fram och 1750 bak.
Vilket gäller vid en poliskontroll i Sverige resp Tyskland?
Jag gissar att de går efter registreringsbeviset oavsett vad FIAT skrivit på motorrumsskylten.
Någon som har erfarenhet?
 
Vi har en FIAT 230 där skylten i motorrummet anger maxlast på framaxeln 1750 kg, bakaxeln 1900 kg. Totalt blir ju detta 3650 kg.
Men
Registreringsbeviset anger tillåten totalvikt 3400 kg varav1690 kg fram och 1750 bak.
Vilket gäller vid en poliskontroll i Sverige resp Tyskland?
Jag gissar att de går efter registreringsbeviset oavsett vad FIAT skrivit på motorrumsskylten.
Någon som har erfarenhet?

Ja, det är bara det som står registreringsbeviset som gäller, utom om man också väger axelvis, då gäller även axelvikterna som inte får överskridas.
 
Senast ändrad:
Det är inte jättesvårt att överbelasta en axel, utan att överskrida totalvikten, beroende på husbilsmodell så är vissa lättare att nå max belastning fram, andra på bakaxeln. Desto mindre marginal på max axelbestningar kontra totalvikt, desto svårare att placera lasten rätt.
 
Så är det Peter. Man måste också kolla belastningen på varje hjul/däck så att däcken inte överbelastas vid eventuell snedlast vid hög
axelbelastning dvs alltid.
Sune
 
Tillbaka
Toppen