• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Totalvikt

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jo, men frågan är om man kan fällas för att ha överskridit axelvikterna. Det är inte självklart då de inte verkar finnas i Transportstyrelsens uppgifter om bilen... iaf inte för min bil från 2016...
Edit: Dessutom har jag 3 skyltar som anger vikterna: 2 st i motorrummet och en på utsidan bilen. Alla 3 har olika viktangivelser...

I Danmark får du bøde om du overskrider:
Totaltvægt eller
maks. akselvægt for eller
maks. akselvægt bag.

Det er uklart om fremgangsmåden, om du ikke har akselvægt i registreringsbeviset, men jeg er sikker på at politiet ved hvor på karosseriet skiltene med vægtangivelser findes :aja:
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Denne side fortæller om reglerne i Danmark: Retsinformation

At der ikke bødelægges ved en overskridelse af totalvægten med op til 7%. Herefter koster det 150DKK pr. % min. DK K 1.000. Ved gentagelsestilfælde stiger bøden

At der ikke bødelægges ve overskridelse af akselvægten med op til 7% (men dog hvis overskridelsen er over 500kg) Herefter koster det DKK 150 pr. % min. DKK 1.000. Ved gentagelsestilfælde stiger bøden
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag vet inte säkert,
Men rent principiellt vill man väl inte överskrida max. axelbelastning, eller ens ligga på max. oavsett ev. böter, det känns som en ickefråga för mej iallafall.

Om man överskrider axellasten bak ,vilket troligen är vanligast, beror det väl oftast på ett välfyllt garage, och eftersom de flesta husbilar har ett
rejält överhäng bak, kommer man att få en avsevärd hävarmsverkan som också avlastar framvagnen, och ger sämre köregenskaper och även fäste
för både styrning och även drivning om bilen är framhjulsdriven. Däcken blir ju också överlastade och risken för däckskador ökar.
 

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Om man överskrider axellasten bak ,vilket troligen är vanligast, beror det väl oftast på ett välfyllt garage, och eftersom de flesta husbilar har ett
rejält överhäng bak, kommer man att få en avsevärd hävarmsverkan som också avlastar framvagnen, och ger sämre köregenskaper och även fäste
för både styrning och även drivning om bilen är framhjulsdriven. Däcken blir ju också överlastade och risken för däckskador ökar.
Jag köper ditt resonemang till 100%. Men min nyfikenhet gällde om man genom forskning verkligen har visat att så låga viktöverträdanden som någon/några % har givit en ökning av trafikolyckor, trafikskador eller trafikdöd. Men jag stödjer rejäla straff för höga övervikter, för då antar jag att det finns bevis för olycksfallsrisk.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag köper ditt resonemang till 100%. Men min nyfikenhet gällde om man genom forskning verkligen har visat att så låga viktöverträdanden som någon/några % har givit en ökning av trafikolyckor, trafikskador eller trafikdöd. Men jag stödjer rejäla straff för höga övervikter, för då antar jag att det finns bevis för olycksfallsrisk.

Behövs det en olycksstatistik för att man skall följa lagar, tekniska fakta och sunt förnuft? ;)
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
En fundering om jag kör upp med framaxeln på en av de fordons vågar som finns efter vägarna stannar och noterar vikten , ger den då en korrekt axel vikt ?
Göran i Björnarbo
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En fundering om jag kör upp med framaxeln på en av de fordons vågar som finns efter vägarna stannar och noterar vikten , ger den då en korrekt axel vikt ?
Göran i Björnarbo

Mycket tveksamt, (men det ger ett hum om vart man ligger)
förutom när det pågår en vägning av trafikpolisen, då de måste kalibrera vågen inför varje "vägningskampanj"
Nu är det mycket sällan jag passerar dessa kontrollstationer, men gör jag det, och ser att de har kontroll, så svänger jag in på vågen, alltid intressant och se hur mycket tyngre man blivit det året. ;)
Då väger jag först framaxeln, sen båda axlarna, och sist bakaxeln, då får man alla användbara värden.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Sedan kan man också fundera över varför lastvikten på moderna husbilar är så erbarmligt dålig.
Göran i Björnarbo
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sedan kan man också fundera över varför lastvikten på moderna husbilar är så erbarmligt dålig.
Göran i Björnarbo

Är den verkligen det? eller är det så att man bygger "för stora" 3,5-tonnare :rolleyes:
På vissa husbilar måste man t.o.m dumpa färskvatten för att få en laglig "körvikt", hur tänkte man då :msn_wall:
 

Fenix14

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Arboga
HBK-Nr
28966
Medlemskap
2024
Nu behöver jag inte funder på att ev. höja totalvikten, fick just detta besked:

Fick nyss besked från tillverkaren av din husbil Trigano S.p.A. i Italien att högsta tillåtna totalvikt på din bil tyvärr inte går att höja.
Vid tidpunkten för när denna bil producerades fanns två totalvikter, 3 500 kg på Fiat Light-chassit och 3 850 kg på Fiat Heavy-chassit.

Garanterade axeltyck för Fiat Light: För Fiat Heavy:
1 - 1 850 kg 1 - 1 850 kg

2 - 2 000 kg 2 - 2 120 kg

Totalvikt 3 850 kg råkar sammanfalla med garanterade axeltryck fram och bak på det lilla chassit och har alltså inget att göra med möjligheten att höja totalvikten på detta chassit.

Mvh Fenix
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
De enda vikterna som är intressanta är för mig är vilket axeltryck har jag fram vilket axeltryck har jag bak samt summan av dessa . Och alla dessa vikter ska ligga under det som är lagligt.
Fundering var kan jag väga min bil?
Och varför ställs det inte ett tydligt krav att en husbil som rullar ut från firman registreras med den verkliga vikten som den har med vald utrustning. Och då ska det finnas en rimlig lastvikt kvar till total vikten. Måste väl ligga i branchens intresse.
Nu är det bara en massa mer eller mindre kreativa administrativa lösningar, med låssas vikter. För att kringgå regelverket, som sedan sätter den intet ont anande bilägare i klistret.
Vad byggs husbilar av för material?
Våran veteranare på 6meter alkovbyggd byggd på en stålstomme Alu plåt plywood isolering plywood. Plywood skivorna är tunna utom taket där är de 12mm. Den väger med bränsle vatten förare en passagerare under 3000kg 500 kg upp till max totalvikt.
Göran i Björnarbo
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Och varför ställs det inte ett tydligt krav att en husbil som rullar ut från firman registreras med den verkliga vikten som den har med vald utrustning. Och då ska det finnas en rimlig lastvikt kvar till total vikten.

1. Sedan flera år tillbaka är bestämmelsen att husbilens vikt skall anges inklusive fabriksmonterad tillvalsutrustning. Vissa tillverkare väger varje fordonsindivid, medan andra utgår från den – enligt gällande bestämmelser – fastställda tjänstevikten och adderar sedan vikten för varje gjort tillval. (Observera att tillbehör som återförsäljaren monterar inte ingår i den angivna vikten.)

2. Sedan ännu längre tid tillbaka gäller följande minimikrav för lastförmågan: 10 L + 10 N, där L är fordonslängden i meter och N är det antal personer fordonet är inrättat för.

Pålle
 
Senast ändrad:

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Det intrycket jag har fått av diskussion på forumet är att det säljs bilar där last vikten är lite dåligt tilltagen.
Var vikten adderas till fordonet, är som jag ser det oväsentlig.
Om det är Italien , Enköping eller på min gårdsplan . Den enda vikten som har betydelse är vad bilen väger när den rullar ut på en allmän väg.
Vilket jag definitivt tänker ta reda på själv genom att leta på en krönt fordons våg och väga bilen.
Göran i Björnarbo
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Det intrycket jag har fått av diskussion på forumet är att det säljs bilar där last vikten är lite dåligt tilltagen.
Var vikten adderas till fordonet, är som jag ser det oväsentlig.
Om det är Italien , Enköping eller på min gårdsplan . Den enda vikten som har betydelse är vad bilen väger när den rullar ut på en allmän väg.
Vilket jag definitivt tänker ta reda på själv genom att leta på en krönt fordons våg och väga bilen.
Göran i Björnarbo
Här finns Trafikverkets vågar som är öppna för allmänheten.

 

MiRe

HBK Medlem
Inlägg
2.335
Kommun
Klippan
HBK-Nr
18511
Medlemskap
2025
Här finns Trafikverkets vågar som är öppna för allmänheten.

Det förs nu en diskussion mellan Polisen och Trafikverket att stänga kontrollplatsen på Långeberga utanför Helsingborg med bommar. Och orsaken till detta är nerskräpning av platsen.
Det skrevs om detta för någon vecka sedan i tidningen Proffs. Där va bilder från platsen som liknade en sopstation.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Var för en del år sedan snubblande nära att köpa en bil som definitivt hade gett mig problem!
Vi hade kollat och diskuterat en bra stund sedan vi pratat med säljaren och sa till varandra, den vill vi ha. Dock hade klockan sprungit iväg och nu var säljaren upptagen med annan kund och receptionisten på väg att låsa dörren, så jag sa till frugan vi kör hem så åker vi tillbaka i morgon. Hatar att stressa när man skall göra lite mer kostsamma affärer.
Nåväl väl hemkommen så gick jag in på transportstyrelsen och kollad reg-nr, jag fick en CHOCK!
Skillnaden mellan totalvikt och tjänstevikt var hela 120kg. Dvs ungefär vad jag och maten i kylskåpet gissningsvis väger tillsammans. Men bilen hade ett jättegarage så det kanske man kunde fyllt med en heliumballong? Problemet är bara att det hade nog blivit svårt med greppet från drivhjulen eftersom det var en Mercedes med bakhjulsdrift. Den hade dock luftfjädring bak fall man vill åka med extra stor ”överlast”!
Nåväl nog med ironi, det blev inget köp!
Dock var nog det exemplaret ”ärligt” så tillvida att förklaring till den hög tjänstevikten var att det var en tysklandsimporterad bil, så den var nog vägd med all utrustning tidigare ägare monterat vid registrering i Sverige.

En tankevärd historia kan jag dock tycka att det är!
 
Toppen