• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Totalvikt

Reijo53

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
11098
Medlemskap
2024
mellan 5000-6000kr. totalt med intyget
Om den är svenk såld så kan du få intyg från Adria i Tenhult
Importerad är det mycket svårare.
 

Fenix14

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Arboga
HBK-Nr
28966
Medlemskap
2024
Maxaxeltrycket fram är 1850 och 2000 bak på min 3500 Roller Team enligt transportstyrelsen, betyder det att jag kan
höja totalvikten till 3850??? Fråga från en som inte fattar!!!
Mvh Fenix
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
I princip alla bilar har en totalvikt som överstiger summan av axelvikterna.
Om det inte skulle vara så blir det hopplöst att lasta rätt. Då skulle man behöva behöva att flytta om grejerna hela tiden för att "balansera" axelvikterna.
 
Senast ändrad:

Fenix14

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Arboga
HBK-Nr
28966
Medlemskap
2024
Nu fattar jag inte igen!! Totalvikten är ju idag 3500 och axelvikterna 3850, kan jag inte då höja totalvikten till 3850??
Eller tänker jag fel??
 

Fenix14

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Arboga
HBK-Nr
28966
Medlemskap
2024
OK, betyder det från Italien eftersom det är en Italiensk bil?? eller kan man få från svensk leverantör?
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Se inlägg #3

"Om den är svensksåld så kan du få intyg från t.ex. Adria i Tenhult //....................."

Kontakta Adria i Tenhult för att få reda på om det överhuvudtaget är möjligt att väga upp bilen och vad som ev. behövs i ombyggnad samt vad det kostar att få ett intyg från Adria

(Troligen behövs lite högre axeltryck......)
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nu fattar jag inte igen!! Totalvikten är ju idag 3500 och axelvikterna 3850, kan jag inte då höja totalvikten till 3850??
Eller tänker jag fel??
Att axlarna tål högre belastning än totalvikten är som skrivs tidigare för att man ska kunna placera last enklare/snedfördelat.
Ifall bilen går att väga upp, kolla då noga innan du slår till, VAR du kan lägga de extra kilona, ibland ligger man redan mycket nära max. axelbelasting innan uppvägning, och det blir svårt/omöjligt att lasta där man tänkt sig.
Även bromsar/fjädring kan behöva uppgraderas, som i sin tur stjäl lastvikt, kolla upp det också.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Därom råder det delade meningar här på forumet gissar jag.
På reg.beviset för min bil finns inga axelvikter angivna, men totalvikten finns såklart...
 

Fenix14

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Arboga
HBK-Nr
28966
Medlemskap
2024
Tack för era svar, för NU förstår jag. Jag tror jag ligger lågt med det här, för det blir ju ett jävla pusslande var vikten ska vara.
Mvh Fenix
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Exakt, en skylt på husbilen visar dessa uppgifter.
Så här ser den ut på min uppifrån
totalvikt
tågvikt
första axeln
andra axeln
Jo, men frågan är om man kan fällas för att ha överskridit axelvikterna. Det är inte självklart då de inte verkar finnas i Transportstyrelsens uppgifter om bilen... iaf inte för min bil från 2016...
Edit: Dessutom har jag 3 skyltar som anger vikterna: 2 st i motorrummet och en på utsidan bilen. Alla 3 har olika viktangivelser...
 
Senast ändrad:
Toppen