• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Totalvikt

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Det är endast fabrikören som kan godkänna en höjd Totalvikt.
Men om någon har bättre info på hur man kan höja totalvikten så är det välkommet .
Inga spekulationer utan konkreta svar.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Inget svar på frågan. Har inte sett det motsatta tänket, vad kan man göra för att sänka fordonets vikt.
Det enda jag har sett där är att byta ut blysyrabatterier mot litiumbatterier.
Kanske finns någon tråd ”Hur man bantar sin husbil”.
Göran i Björnarbo
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Köp en mindre kompressor som får ström från cigarett-tändaruttaget & en flaska "däckfix.
Släng sedan ut reservhjulet (ca 20-25kg?) och ev även domkraften (fast just den kan man ju behöva för annat kanske?).
Det ovan plus bytt ut blybatteriet mot ett lithium, bantade våran bil med runt 35 kg.
Vi har ännu inte kompletterat med ett campingbord. Men en koll runt på nätet visar att även dessa finns som både tung & lättviktare.
Vi har ett på ingång som har måttet 140x90 cm och väger endast 5,5 kg. Bland de tyngre jag sett har vägt runt 30 kg.
Bordet vi har på G lär man få spika fast i backen om det blåser, men det lär det vara värt.
Så visst går det att banta. Bilen alltså. Mig går det inte att banta. Har gett upp det trots att hustrun tyckte det borde bli billigare...
 

Jackal

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
31059
Medlemskap
2024
Jag tycker det är lite konstigt att man kan väga upp de lättare bilarna. Då det verkar som de flesta då hamnar precis på max vad axlarna klarar. Jag vägde min bil med mig och barnen samt våra cyklar, full tank och vatten. Minimalt med övrigt i bilen. 3510 kg, så 10 kg överlast utan sambon. Jag hade 1920 kg axeltryck bak. Så bara 80 kg kvar att jobba på där. Nu viktade jag upp bilen i fredags, nu klarar jag garanterat totalvikten. Men lär få planera packningen. Men det finns ingenstans att lasta vikt fram i bilen. I garaget har vi cyklar och utemöbler. Men även alla förvaringsutrymmen i bilen ligger i den bakre delen. Skulle vi få för oss att köpa ett lufttält så lär det få åka mellan stolarna fram för att få lite mer vikt där. Men det är generellt för dålig lastvikt på väldigt många husbilar och husvagnar.
Vi visste att vi skulle få kämpa med vikten när vi köpte bilen och det har funkat i 2 år. Vi har kört mindre bränsle och vatten och har klarat oss. Nu har vi turen att det ligger en vågstation bara 2 km från vårt hus, så vi kontrollväger alltid.
 
F

f.d. 53452

Guest
Är den verkligen det? eller är det så att man bygger "för stora" 3,5-tonnare :rolleyes:
På vissa husbilar måste man t.o.m dumpa färskvatten för att få en laglig "körvikt", hur tänkte man då :msn_wall:
Optimering. Det finns så många olika intressen och prioriteringar så fabrikanterna måste få till en "genomsnittsanvändning". Eftersom de flesta står på någon typ av ställplats med färskvattenförsörjning så resonerar man, varför köra om kring med färskvatten som barlast och arrangerar för en minimimängd färskvatten.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag tycker det är lite konstigt att man kan väga upp de lättare bilarna. Då det verkar som de flesta då hamnar precis på max vad axlarna klarar. Jag vägde min bil med mig och barnen samt våra cyklar, full tank och vatten. Minimalt med övrigt i bilen. 3510 kg, så 10 kg överlast utan sambon. Jag hade 1920 kg axeltryck bak. Så bara 80 kg kvar att jobba på där. Nu viktade jag upp bilen i fredags, nu klarar jag garanterat totalvikten. Men lär få planera packningen. Men det finns ingenstans att lasta vikt fram i bilen. I garaget har vi cyklar och utemöbler. Men även alla förvaringsutrymmen i bilen ligger i den bakre delen. Skulle vi få för oss att köpa ett lufttält så lär det få åka mellan stolarna fram för att få lite mer vikt där. Men det är generellt för dålig lastvikt på väldigt många husbilar och husvagnar.
Vi visste att vi skulle få kämpa med vikten när vi köpte bilen och det har funkat i 2 år. Vi har kört mindre bränsle och vatten och har klarat oss. Nu har vi turen att det ligger en vågstation bara 2 km från vårt hus, så vi kontrollväger alltid.
Vår förra bil var en Carado som hade ett Fiatchassie som klarade 3850 kg totalvikt.

Av "körkortskäl" fanns den i 2 varianter, dels 3850 kg enl ovan men även 3500 kg för att den skulle gå att köra på ett (nyare) B-kort. Det var alltså ingen teknisk skillnad på de båda varianterna.

3850 kg-varianten hade lite högre axeltryck bak för att de skulle gå att lasta den utan att behöva "balansera" lasten så noga.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vår förra bil var en Carado som hade ett Fiatchassie som klarade 3850 kg totalvikt.

Av "körkortskäl" fanns den i 2 varianter, dels 3850 kg enl ovan men även 3500 kg för att den skulle gå att köra på ett (nyare) B-kort. Det var alltså ingen teknisk skillnad på de båda varianterna.

3850 kg-varianten hade lite högre axeltryck bak för att de skulle gå att lasta den utan att behöva "balansera" lasten så noga.
Min Fiat finns också i båda varianterna, jag har den tyngre.
När jag har kontrollvägt med mig själv och fulla tankar så ligger jag på nästan 3,5t.
Tur att min inte är en 3,5t, det är en 1pers bil med 7bäddplatser och de övriga utöver chaffisen (och möjligen ett barn) ska få åka egen bil...
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Såg en ganska ny flyttbil på Renult Master chassi 7m lång 3m hög 2,1m bred den var registrerad med tjänstevikt 2427kg totalvikt 3500.
Undrar om det är något kreativt båg med den tjänstevikten? Eller är tjänstevikten fordonets vikt utan skåp?
Kollade spec i broschyr en flak bil skulle kunna lasta 1200kg
Det största skåpet L3H3 uppgiven lastvolymen 1427kg
Vad är det som gör ett husbils bygge så tungt?
Regnr TEU 97X
Göran i Björnarbo
 

Jackal

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
31059
Medlemskap
2024
Problemet är väl att folk inte har koll på hur mycket bilen faktiskt väger när de köper den. Vi vägde vår innan vi hämtade den. Vi visste att det var ont om lastvikt, men vi lyckades ändå använda den med den låga lastvikten i två år innan jag viktade upp den. 2 vuxna, 2 barn, packning samt 4 cyklar. Men vi fick hålla igen med vatten och bränsle samt inte proviantera för mycket innan vi kom fram. Så det går, men man tröttnar på att ligga på gränsen.
 
Toppen