Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Att axlarna tål högre belastning än totalvikten är som skrivs tidigare för att man ska kunna placera last enklare/snedfördelat.Nu fattar jag inte igen!! Totalvikten är ju idag 3500 och axelvikterna 3850, kan jag inte då höja totalvikten till 3850??
Eller tänker jag fel??
Därom råder det delade meningar här på forumet gissar jag.
På reg.beviset för min bil finns inga axelvikter angivna, men totalvikten finns såklart...
Exakt, en skylt på husbilen visar dessa uppgifter.Axelvikterna står väl på en plåt i bilen?
Jo, men frågan är om man kan fällas för att ha överskridit axelvikterna. Det är inte självklart då de inte verkar finnas i Transportstyrelsens uppgifter om bilen... iaf inte för min bil från 2016...Exakt, en skylt på husbilen visar dessa uppgifter.
Så här ser den ut på min uppifrån
totalvikt
tågvikt
första axeln
andra axeln
Jo, men frågan är om man kan fällas för att ha överskridit axelvikterna. Det är inte självklart då de inte verkar finnas i Transportstyrelsens uppgifter om bilen... iaf inte för min bil från 2016...
Hoppas att det är ok att jag lägger upp ett tidigare svar från dig, Jokin:Enligt dessa uppgifter, ja.
Bötesmallar för regler om maximilast och axeltryck mm. - www.trafikjuristen.se
Har för mej att procentsiffran beräknas med ett första steg där man drar av 1000 kg, så det blir kanske inte böter för en 3,5t. Men det kan ju vara sas självstraffande.Enligt dessa uppgifter, ja.
Bötesmallar för regler om maximilast och axeltryck mm. - www.trafikjuristen.se