• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Torrbolls test

F

F.d. 9153

Guest
Sv: Torrbolls test

Maja & stefan !
Lite dagg ovan bilen är väl inte något problem , om inte ytterhöljet är av omålad masonite /gipskiva/osv vilket jag innerligen hoppas att ni inte har!
Alla båtar jag har haft så har jag alltid sett till att få luft att cirkulera runt "bodelen - sittbrunnen" och det har funkat mycket bra , även träbåtar.
Kanhända är det som med husen , att man överisolerade för energisparande mot bättre vetande och att följden blir att många med äldre bilar måste åtgärda denna sak med olika slag av avfuktare ?
Inte tycker jag att det är ett dött forum inte . nä nä , ett inlägg lite fel så knäpp på näsan !!
Kul tycker jag ( vill gärna att det blir lite genmälen ):wink: :wink:
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Torrbolls test

håller med dig Palle
vi kan ju inte alltid ha samma uppfattning om saker o ting, många gånger styrs vi av vår egen övertygelse, konflikten kan ju uppstå då två starka övertygelser möter varandra och kämpar för att överträffa varandra och kan det ju hetta till
rent krasst kan ju bara en ha rätt rent sakligt och då får man väl inta en ödmjuk attityd till att det finns dom kan bidra till att man blir upplyst och ge sig när det gäller det sakliga
jag läste en gång en devis som handlade om att ingen egentligen har fel, man har bara olika bilder av saken, händelsen eller vad det nu handlar om, tänkvärt tycker jag
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Torrbolls test

Ärligt talat så har jag inte varit i bilen nu i veckan,men det gör jag i morgon och då är det riktigt torrboll som kommer in...får se om samma kommer ut..som torrboll:) :)
 

Siv o Hans

FD HBK Medlem
Inlägg
129
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
977
Medlemskap
2023
Sv: Torrbolls test

:holly-1-icon: Hej på er Husbilsvänner .

Nu har vi testat VÄGSALTET KALCIUMKLORID och det fungerar utmärkt bra .

Vi köpte en 25 kg säck på ( Lantmännen Granngården ) för 117 Kr .

Det finns några olika sorters saltsäckar i butiken att välja på , men det är
KALICIUMKLORID som är effektivast att använda till torrboll för hemmabruk .

Fruns kasserade nylonstrumpor passar utmärkt att göra små påsar av , fylla dem med
4 dl KACIUMKLORID knyta för och hänga dom på kanten i en plasthink .

Har placerat hinkar i Husvagnar , Bilar som står uppställda för vintern , Fritidshus ,
Källare alla har samlat på sej olika mycket vatten .

Säcken har jag tillslutit ordentligt , kommer att ha salt i många år till mina Torrbollar.

Trevlig Helg
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9803

Guest
Sv: Torrbolls test

Märkligt att så många kan ha så olika erfarenhet och olika resultat efter att ha prövat samma sak, men det är ju lite spännande....

Min erfarenhet av torrbollar är att dom är lika torra varje vår när jag slänger dom som när jag köpte dom.
Har haft två stycken i min husbil varje vinter sedan jag köpte den för 2,5 år sedan (ingen lång erfarenhet m.a.o). Det har aldrig kommit en enda droppe vatten i bottet på plastburken! I år har jag därför inte satt ut någon.
Vet inte om det påverkar att vi använder bilen även vintertid, men bara om det inte är vinterväglag (inga vinterdäck).
Vi har de parkerad på gården i en carport men utan värme inkopplad.

Får se om det blir fuktproblem i den nu i vinter.

:snowman-1-icon:
 
F

F.d. 14234

Guest
Sv: Torrbolls test

hEJ AND100!

Det finns som bekant inga "korkade" frågor. Men eftersom Du inte har fått en droppe vatten i Din torrboll under flera år, undrar jag om Du tagit av skyddsplasten runt flingpåsen innan Du laddar den?

mvh leifåke
 
F

F.d. 9803

Guest
Sv: Torrbolls test

Gissade att den frågan skulle komma ;o)
Jo jag har tagit av plasten helt enligt anvisningarna.

/Anders
 
F

F.d. 1660

Guest
Sv: Torrbolls test

Jag har också positiva erfarenheter av torrbollen, första året vi hade vår förra husbil satte jag inte in någon under vinterförvaringen med resultatet att jag fick mögelanslag på flera ställen.
De följande åren satte jag in torrbollen och hade aldrig mera några mögelproblem.
 
F

F.d. 55293

Guest
Sv: Torrbolls test

Hej! Villrådig om vad som är bäst? Vi har ingen värme i husbilen, 3 torrbollar som inte blivit något vatten i. Bilen står endast under ett tak.
Intressant med alla råd.
Tack Sunesson
 

Nenne

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2024
Sv: Torrbolls test

Hej.

Medlet som används i Torrbollen är kalciumklorid som tidigare nämts. Finns att köpa på Lantmännen för en billig peng. En dryg hundring för 25 kg om jag minns rätt. Det är samma som används på sommaren för att binda damm på grusvägar. Inte att förväxla med saltet som används på vintern som är natriumklorid. Kalciumklorid absorberar fukt och då torrbollen är mättad börjar det att droppa. Så den fungerar som bäst innan den börjar avge vatten. När det väl börjat droppa så är saltet mättat och effekten minskar.

Mvh
Janne
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Torrbolls test

Om jag ska ha min bil ute över vintren, jag har inget skydd över den.

Ska jag då alltså stänga alla luckor och fönster plus ventilation ha en värmare på 10+ grader och stoppa in några torrbollar?

Eller ska jag satsa på att försöka hyra en plats där de brukar ha båtar uppställda inne! Vad behöver jag då göra?
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Torrbolls test

Jag har alltid haft uderhållsvärme i mina husvagnar och nu även i husbilen.
Varm luft kan visserligen ta upp mera vattenånga i gasform (jag vill inte kalla det för fukt). Den relativa luftfuktigheten är alltid direkt beroende på temperaturen.
Ju varmare det är i husbilen, ju mindre är den relativa luftfuktigheten vid samma mängd vattenånga och så minskar även risken för fukt- och mögelskador.
Eh hygrometer är bra ha i husbilen. Jag har en väderstation som även viser akteull temperatur och den relativa luftfuktigheten inne och ute. Ligger fuktigheten inne i husbilen under 60% är temperaturen fortfarande OK.
 
Toppen