• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Torrbolls test

F

F.d. 6424

Guest
Sv: Torrbolls test

Jag har en portabel avfuktare som jag använder efter att vi har varit ute. Gjorde desamma med vår husvagn. Direkt efter att vi har varit ute fylls den snabbt upp. Efter tömning blir det inte alls mycket så det säger mig i alla fall att luftfuktigheten är större när man har vistats i bilen.

Visst har väl fler än jag upptäckt att rutorna immar igen på insidan?

Denna luftfuktigheten samlas i klädsel och andra textilier.

Jag tänker i alla fall fortsätta med min avfuktning.

Rickard
 
F

F.d. 9153

Guest
Sv: Torrbolls test

Hej
Upp till var och en att använda torrbollar o dyl.
Att bildelens rutor immar igen när man är ute och "campar" är väl inte så märkligt, varm fuktig luft kondenseras på den kallaste ytan = lagen om kalla väggen.
Om rutor immar igen när bilen står oanvänd , ja då är det ett fuktproblem.
Om man ska ha riktig nytta av sk "torrboll" ska utrymmet vara stängt , annars kommer hela tiden ny fuktig luft in.
Eftersom dagen husbilar inte går att stänga till utan att ge sig upp och tejpa igen runt lockor osv verkar det rätt meningslöst .
Jag har haft flertalet segelbåtar / husvagnar /husbilar och har aldrig haft problem med mögel.
Ok om man råkar missa lite med städningen där man har käkat och lagat/förvarat mat har det någon gång blivit lite "växt" dock inte värre än att det kunde åtgärdas enkelt.
Det är som sagt var upp till var och en att använda torrisen , men ett tipps kan ju vara att använda vägsalt från lantmännen och hink/durkslag = billigare.
Ps. har ni torrbollar i era vanliga bilar oxså?;)
 
F

F.d. 9153

Guest
Sv: Torrbolls test

Det har jag i husbilen också , när den körs , men det var väl inte problemet eller?
Var det inte under tiden bilen inte användes , och då har du väl inte klimatanläggningen igång?:cool:
 
F

F.d. 9153

Guest
Sv: Torrbolls test

Kanske beror det på att folk använder husbilen för lite då ?
Vi använder husbilen året om , inga fuktproblem.
Har två vanliga bilar , den ena används sällan , ingen växt där heller.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Torrbolls test

kan nog vara så att mer frekvent användning minskar problemet
uppvärmning torkar ju normalt ut luften om ventilationen fungerar
en husbils inredning och innehåll består ju också av mer organiskt material än en personbil vilket kan bidra till påväxt
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Torrbolls test

Att man får ut en större mängd vatten när man just kommit hem och startar en luftavfuktare är inte så konstigt. Då är ju bilen varm och den varma luften kan då bära en större mängd vatten. När luften har svalnat till samma temperatur som ute kommer den inte att innehålla samma mängd vatten (per volymenhet i båda fallen). Att då ha en luftavfuktare, kemisk eller elektrisk, förändrar inte luftfuktigheten i bilen om den inte är helt tätad.
 
F

F.d. 6424

Guest
Sv: Torrbolls test

Att man får ut en större mängd vatten när man just kommit hem och startar en luftavfuktare är inte så konstigt. Då är ju bilen varm och den varma luften kan då bära en större mängd vatten. När luften har svalnat till samma temperatur som ute kommer den inte att innehålla samma mängd vatten (per volymenhet i båda fallen). Att då ha en luftavfuktare, kemisk eller elektrisk, förändrar inte luftfuktigheten i bilen om den inte är helt tätad.

Okunnig som man är: Vart tar vattnet vägen när lufttemperaturen sjunker?

Min strävan är inte att få det torrare än vad det är ute, utan att få ner luftfuktigheten.

Exempelvis tillförs inneluften via utandningsluften minst ett kg vatten per person och dygn. Tillkommer kanske också lite ifall man lagar mat. Då håller mitt resonomang ( Hoppas jag )
Boende och fukt

Imma på insidan av rutan: Imman uppstår inte fören man befinner sig i bilen.

Står bilen tom med värme på: ingen imma

Rätta mig gärna ifall jag har fel. Jag kan ändra mig.:)

Rickard
 

Tommy o Monika

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
20195
Medlemskap
2024
Sv: Torrbolls test

Torrbollen är en mycket framgångsrik bluffprodukt. Det går inte att komma åt den via marknadsföringslagen eftersom den gör vad man påstår att den skall göra,nämligen tar bort vatten ur luften. Att den borttagna mängden är helt betydelselös är en annan femma. Uppvärmning av en bil vintertid tycker jag är tveksamt då det borde ge kondensproblem. En avfuktare ger visserligen överskottsvärme, men borde ändå vara den bästa lösningen. Se dock till att den klarar låga temperaturer.
 
F

F.d. 9153

Guest
Sv: Torrbolls test

Kolla in länken "Boende och fukt" som Nebrer har i sitt inlägg ovan.
Att luft innehåller olika mängder fukt vid olika temperaturer vet vi väl alla.
Lösningen på fuktproblemet är ventilation !
När vi varit på tur och kommit hem börjas det att packas ur osv , vad händer ?
Jo dörrar öppnas ny kall luft (så här års) kommer in , bilen ventileras helt.
Sedan klarar den egna ventilationen resten.
Samma temp ute som inne är väl inget problem om man har god ventilation.
Rätta mig om jag har fel , men för mig funkar det i allafall utmärkt.
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Torrbolls test

Jag tror att alla har sina teorier och erfarenheter av hur man ska hålla en husvagn, husbil fri från fukt och mögel, alla som inte har fått det hela i huset tycker säkerligen att det är det bästa sättet. Jag har haft husvagnar, racingbussar, husbil dom senaste 25 åren och inte haft något av problemen. Jag har vissreligen använt grejerna året om även om det inte har varit varje helg. Jag har alltid haft en kupévärmare stått på med fläkt som har hållt ca 10 grader+ och luften har cirkulerat hela tiden i utrymmena då alla luckor och skåp får stå öppna. Varför får man inte fukt och mögel i huset man bor i? Jo det är varmt, luften rör på sig. Vi har även ett fritidshus där värmen står på året om på ca 10+ och det finns inga sådana fenomen där heller, sänker man dock värmen till ca 5+ så luktar det "sommarstuga" när man kommer in i huset, fukt alltså. Visst gör en "torrboll" nytta, den avfuktar luften helt klart men det kommer ju även ny luft in som är fuktig hela tiden. Jag misstänker att alla i den här tråden har rätt, huvudsaken är ju att man slipper problemen.
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Torrbolls test

Hej
nu måste jag få svar på frågan "ska man ha ventilerna öppna eller stängda under vinterförvaringen?" Jag blir inte riktigt klar över vilket som är bäst.
Mvh
Elisabeth
 

Maja & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2024
Sv: Torrbolls test

Elisabeth!
Vad menar du med ventiler? Är det takluckor eller? Utan att kunna ge något vetenskapligt svar så stäng det som går att stänga.:yes:
Mvh Stefan
 
F

F.d. 9153

Guest
Sv: Torrbolls test

Jag tror nog det mesta har belyst i denna tråd , men en sak kvarstår (minst en).
Vi är ju inte de första människorna på denna planet och hur gjorde våra förfäder?
Jag är medveten om att de inte åkte runt i den typen av husbilar som vi men vi lämnar det för tillfället.
Jag var ute i en av våra friggebodar för att hämta några saker , kollar runt , mögel , fukt , dålig lukt , nää inte alls.
Det var inte varm utan ungefär samma som ute , men torrt (vi förvarar våra utemöbelsdynor där)
Friggeboden är inte isolerad så det drar lite här och där.
Min teori i fuktproblematiken är att man någon gång under resans tid kom på att spara energi och att isolera väl.
Energi spardes men andra problem kom , typ fukt , hus med dålig ventilation har samma problem.
Mant vingades att sätta in avfuktare öppna upp ventiler mm.
Kanhända att husbilstillverkarna precis som hustillverkarna insett detta på senare år och sett till att få ventilationen att fungera ? Vad vet jag? Men som sagt , det är ju upp till var och en att lösa problemen efter sitt eget huvud.
Jag tycker att det är en kul grej detta med forumet och så många synpunkter.
Kör så det ryker !!
 

Maja & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2024
Sv: Torrbolls test

Palle50!
Därvår bil står och övervintrar sig (hmmm)år ett plåtförråd utan isolering kanske är det så att redan där är det som gjort för lite dagg???
Jag åller f.ö med dig till fullo. Men lite tjöt måste det vara annars blir det inga diskutioner och med det ett dött forum.
Men det är ju som man säger, smaken är som baken.
mvh Stefan.
 
Toppen