• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tolkning tilläggsskylt

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.139
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag instämmer med dej Michael, det är felskyltat, även utländska husbilar på besök har även de svårt att tolka den skylten till en husbil, när det nu finns en skylt med en husbilssymbol så kan man undra varför den inte används.
Men en utländsk husbil kan väl inte klassas som personbil klass 2...

För vad jag har hört så är det ursprungslandets klassning av fordononet som gäller.... Oavsätt vilket land fordonet sen tillfälligt befinner sig i...

Detta skulle vara en internationellt överenskommelse har jag hört..
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Detta är ju ett genomgående tema nere vid Ölandsbron, speciellt på somrarna då folk skall ner och bada/grilla.
PB2 platserna är nästan alltid tagna av PB1.

Folk SKALL veta vad skyltar betyder, det krävs för att få körkort. Sen att folk skiter i det är ett helt annat problem.
Självklart har alla utländska besökare koll på vad som menas med PB2, eller? Det finns ju en anledning till att man använder symboler på trafikskyltar när de finns.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Självklart har alla utländska besökare koll på vad som menas med PB2, eller? Det finns ju en anledning till att man använder symboler på trafikskyltar när de finns.
De som kommer från utlandet vet ju inte skillnaden, men man kan ju tycka att de 99% av den Svenska befolkningen borde veta vad som menas.
Hittills i år som jag sett där så är det ett Svenskt problem.
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
De som kommer hit från andra länder har en skyldighet att ta reda på svenska regler. Liksom att vi har skyldighet att ta reda på vad som gäller i de länder vi besöker. De som inte klarar detta skall hålla sig hemma. Att framföra fordon är ingen själklar rättighet. Att betala böter vid eventuella misstag är däremot en självklar skyldighet.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
De som kommer hit från andra länder har en skyldighet att ta reda på svenska regler. Liksom att vi har skyldighet att ta reda på vad som gäller i de länder vi besöker. De som inte klarar detta skall hålla sig hemma. Att framföra fordon är ingen själklar rättighet. Att betala böter vid eventuella misstag är däremot en självklar skyldighet.
Helt riktigt, likaså när vi byter kommun inom Sverige så har vi skyldighet att ta reda på vad som gäller i respektive kommun.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag passar på att kapa denna tråden lite, då jag precis råkade ut för en surkart som blev förb... på mig, för att jag påtalade att hon parkerade sin XC 40 på parkering för Pb klass 2.

Hon förstod (ville inte förstå?) skillnaden mellan klass 1 och 2. På platsen är 20 "ställplatser" klass 2, men även dubbla antalet platser klass 1.
När jag vänligt påpekade att hon ställt på "fel" plats muttrade hon ilsket något, slog igen dörren och flyttade bilen med en rivstart..

Skulle inte husbilsklubben kunna trycka på trafikverk/transportstyrelse, vems område det nu är, att köra en informationkampanj riktad mot vanliga bilister och lära dem skillnaden mellan kategorierna?
Min uppfattning är att gemene man inte kan (eller vill?) förstå skillnaden, och det kanske vore en god gärning att myndigheterna påminner om det, så vi får ha de platser vi kämpat oss till ifred.

Visa bilaga 230908
Bilden/symbolen visar definitivt en PB 1, eftersom

Personbil klass II (husbil eller lastbil)​

Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:

  • fast monterade sittplatser,
  • fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
  • fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
  • bord.
All denna utrustning rymms inte i en bil som visas på skylten
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Bilden/symbolen visar definitivt en PB 1, eftersom

Personbil klass II (husbil eller lastbil)​

Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:

  • fast monterade sittplatser,
  • fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
  • fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
  • bord.
All denna utrustning rymms inte i en bil som visas på skylten
Skylten visar en personbil och tilläggsskylten anger att det avser PB II.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Bilden/symbolen visar definitivt en PB 1, eftersom

Personbil klass II (husbil eller lastbil)​

Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtmins............
All denna utrustning rymms inte i en bil som visas på skylten
Nej, det stämmer inte.
Personbilsskylten gäller definitivt både klass 1 och 2
 

Bilagor

  • Screenshot_20231023_105928_Chrome.jpg
    Screenshot_20231023_105928_Chrome.jpg
    84,2 KB · Visningar: 32
Senast ändrad:

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Nej, det stämmer inte.
Personbilsskylten gäller definitivt både klass 1 och 2

Pratar vi om "Björn & Jonna"´s bild från Ölandsbron?

Den begränsar till enbart klass 2, då personbildssymbolen är inom samma ram/bård som texten "Personbil klass 2",
på samma sätt som en skylt med symbol och med texten "Klass 1" eller "Personbil klass 1" förbjuder Klass 2 på den parkeringsplatsen.

Hade det varit en skylt inom en ram/bård med "personbilssymbolen" och en separat skylt med "Klass 2" eller en skylt "Klass 1", då hade det gällt båda klasserna. Finns predjukat från HD på just den kombinationen .

Enbart personbilssymbolen gäller båda klasserna, som länken (finns också hos Högsta domstolen).
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Bilden/symbolen visar definitivt en PB 1, eftersom

Personbil klass II (husbil eller lastbil)​

Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:

  • fast monterade sittplatser,
  • fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
  • fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
  • bord.
All denna utrustning rymms inte i en bil som visas på skylten
Nej, men i en PB klass II, vilket skylten tydligt med text anger att platserna är till för, även om det är olyckligt att symbolen tydligen hos detta
P-bolag är densamma!
 
Toppen