• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tolkning tilläggsskylt

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
P-biljett gäller max 2 timmar mellan 9-19 samt lördagar 9-16. Om det är den blå skylten du menar.
Mvh Per
Japp, fast "lördag" ska vara "dag före söndag eller helgdag". Sedan P-förbud fredagar mellan 8 - 10. I övrigt fri parkering, men givetvis med hänsyn till 24 timmars regeln.
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.239
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2024
Om jag tolkar rätt.
Om "2 Tim" haft egen tilläggs skylt(vit ram runtom texten) så gäller max 2 Timmar hela dygnet och avgift gäller tiderna nedan.
Om "P-biljett" egen tilläggs skylt så gäller avgift hela dygnet o max 2 timmar tiderna nedan.
Jag menar tilläggs skylten har 2 funktioner "2 Tim" och "P-biljett" som står inom samma vita ram och tiderna gäller båda.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Man skall nog inte fundera för mycket på parkeringsskyltsdetaljer; man kan få det till nästan vad man vill.

Jag försöker föreställa mig vad de kan tänkas ha menat och kommer fram till att det är fri parkering 24-7 med undantag för de angivna tiderna då parkeringsbiljett skall lösas och man får då stå där endast 2 tim.

Dock gäller totalt P-förbud under fredagar kl 8-10.
 

Jonna Fälth

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
35738
Medlemskap
2024
Jag passar på att kapa denna tråden lite, då jag precis råkade ut för en surkart som blev förb... på mig, för att jag påtalade att hon parkerade sin XC 40 på parkering för Pb klass 2.

Hon förstod (ville inte förstå?) skillnaden mellan klass 1 och 2. På platsen är 20 "ställplatser" klass 2, men även dubbla antalet platser klass 1.
När jag vänligt påpekade att hon ställt på "fel" plats muttrade hon ilsket något, slog igen dörren och flyttade bilen med en rivstart..

Skulle inte husbilsklubben kunna trycka på trafikverk/transportstyrelse, vems område det nu är, att köra en informationkampanj riktad mot vanliga bilister och lära dem skillnaden mellan kategorierna?
Min uppfattning är att gemene man inte kan (eller vill?) förstå skillnaden, och det kanske vore en god gärning att myndigheterna påminner om det, så vi får ha de platser vi kämpat oss till ifred.

20231015_102102.jpg
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Skyltar är till för att man skall strunta i dom.
Så var det igår. En loppisbutik har fem platser tilldelade till kunder.
Två platser upptogs av en bil. Dom andra upptagna.
Medans jag väntade på att få en plats så kom 3st personer och hämtade sina bilar från andra håll än just loppisen.
Bredvid dessa plaster finns uthyrda p-platser och där parkerar ett par ungdomar sin bil och går in på Loppisen.
Tilläggas kan att det då fanns 3st lediga plaster på loppisens parkering.
Detta sker medans min bättre hälft är inne på loppisen och jag får stanna ute i bilen.
Jaja. Jag skulle sagt åt dom men man vet ju hur världen ser ut. Ingen ide att åka på stryk en Lördag för middag. :)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Tycker ändå vi har en ganska god trafikkultur i Sverige. Det kan ju variera ganska kraftigt ute i Europa. För några år sedan stod vi för rött trafikljus i en korsning i Neapel. Det kom inga korsande bilar så bakomvarande bil tutade ilsket på oss för att vi inte körde. Det slog därefter om till grönt och när vi körde blev vi passerade av bilen. Det var en polisbil!! Antagligen ansåg dom att trafikljuset mer ska ses som rekommendation! :)
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag passar på att kapa denna tråden lite, då jag precis råkade ut för en surkart som blev förb... på mig, för att jag påtalade att hon parkerade sin XC 40 på parkering för Pb klass 2.

Hon förstod (ville inte förstå?) skillnaden mellan klass 1 och 2. På platsen är 20 "ställplatser" klass 2, men även dubbla antalet platser klass 1.
När jag vänligt påpekade att hon ställt på "fel" plats muttrade hon ilsket något, slog igen dörren och flyttade bilen med en rivstart..

Skulle inte husbilsklubben kunna trycka på trafikverk/transportstyrelse, vems område det nu är, att köra en informationkampanj riktad mot vanliga bilister och lära dem skillnaden mellan kategorierna?
Min uppfattning är att gemene man inte kan (eller vill?) förstå skillnaden, och det kanske vore en god gärning att myndigheterna påminner om det, så vi får ha de platser vi kämpat oss till ifred.

Visa bilaga 230908

Ännuett bevis på det idiotiska påfundet att kalla en husbil för "Personbil klass II". Hur många bilägare observerade att deras bil plötsligt heter "Personbil klass I" den gången detta system infördes? Speciellt förvillande blir det ju när skylten för husbil visar en helt vanlig personbil av sedanmodell som inte har mer likhet med än husbil än de två hjul(par)en.

//Michael, medlem
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Jag passar på att kapa denna tråden lite, då jag precis råkade ut för en surkart som blev förb... på mig, för att jag påtalade att hon parkerade sin XC 40 på parkering för Pb klass 2.

Hon förstod (ville inte förstå?) skillnaden mellan klass 1 och 2. På platsen är 20 "ställplatser" klass 2, men även dubbla antalet platser klass 1.
När jag vänligt påpekade att hon ställt på "fel" plats muttrade hon ilsket något, slog igen dörren och flyttade bilen med en rivstart..

Skulle inte husbilsklubben kunna trycka på trafikverk/transportstyrelse, vems område det nu är, att köra en informationkampanj riktad mot vanliga bilister och lära dem skillnaden mellan kategorierna?
Min uppfattning är att gemene man inte kan (eller vill?) förstå skillnaden, och det kanske vore en god gärning att myndigheterna påminner om det, så vi får ha de platser vi kämpat oss till ifred.

Visa bilaga 230908
Detta är ju ett genomgående tema nere vid Ölandsbron, speciellt på somrarna då folk skall ner och bada/grilla.
PB2 platserna är nästan alltid tagna av PB1.

Folk SKALL veta vad skyltar betyder, det krävs för att få körkort. Sen att folk skiter i det är ett helt annat problem.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Visst skall man veta vad skyltar betyder men har du en vanlig personbil och det plötsligt införs klasser för detta fordonsslag så gäller det att veta att man som personbilsägare skall söka information om eventuella ändringar. Hur många gör det? Vad jag kan minnas kom det ingen info från Trafikverket om ändringen till mig som ägare av en "Personbil", numera "Personbil klass I".

//Michael, medlem
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Skriv en inlaga till Trafikverket och kräv att beteckningen "klass 2" skyltas med "husbil" istället.
Vem bryr sig egentligen om, att den skriftliga klassificeringen i lagtexten är personbil klass ll

Är det inte så utomlands, att "personbil" på skylten avser ordinär personbil och inget annat,
samt att "husbil" på skylten avser just husbilar? Klart och tydligt.

Skulle bli mycket enklare både för gemene man och även utländska turister,
som inte läser vår trafikförordning så särskilt noggrant, att tyda vad som gäller vid parkering.

Vi, med svenskt körkort i handen,
tycks ju vara tillräckligt kunniga och förstå, att begreppet "buss" betyder buss
och att "lastbil" betyder lastbil (oavsett inbördes viktklasser)
men när myndigheten skall förklara begreppet "husbil" för oss, stackars människor på jorden,
då blir det istället med texten "personbil klass ll"

Skylten "husbil" finns ju tillgänglig och används ofta med fördel av myndigheter,
att åtminstone beskriva "förbjuden parkering"
Alla förstår innebörden, att här får vi (husbilister) inte parkera.
Men gäller det tillåten P, då blir definitionen istället med tilläggsskyltning och textraden Pb klass ll

Tycker ändå, att en större förening på något sätt borde kunna lobba lite mer aktivt i sådana här frågor.
En enskild person har inte en chans att påverka med mindre, än att hen innehar en plats i riksdagen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Visst skall man veta vad skyltar betyder men har du en vanlig personbil och det plötsligt införs klasser för detta fordonsslag så gäller det att veta att man som personbilsägare skall söka information om eventuella ändringar. Hur många gör det? Vad jag kan minnas kom det ingen info från Trafikverket om ändringen till mig som ägare av en "Personbil", numera "Personbil klass I".

//Michael, medlem
Jag instämmer med dej Michael, det är felskyltat, även utländska husbilar på besök har även de svårt att tolka den skylten till en husbil, när det nu finns en skylt med en husbilssymbol så kan man undra varför den inte används.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
701
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Visst skall man veta vad skyltar betyder men har du en vanlig personbil och det plötsligt införs klasser för detta fordonsslag så gäller det att veta att man som personbilsägare skall söka information om eventuella ändringar. Hur många gör det? Vad jag kan minnas kom det ingen info från Trafikverket om ändringen till mig som ägare av en "Personbil", numera "Personbil klass I".

//Michael, medlem
Jag håller helt med. Tillexempel får jag heller aldrig information om de olika trafikreglerna som gäller i varje kommun gällande tomgångskörning när dessa ändras. Icke desto mindre är det min skyldighet att ha koll på detta.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Tomgångskörning brukar vara skyltat vid infarterna. Men kör man aldrig ut ur sin tätort så lär man inte köra in heller och då kan man ju missa det.

//Michael, medlem
 
Toppen