• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Toatömning i "mittens rike"

F

F.d. 29862

Guest
Kan någon tala om var man kan tömma toatanken korrekt i Stockholm inkl kranskommunerna ?
Har sökt på många håll men inte kunnat finna något förutom genom att ta in på camping naturligtvis.
Tacksam för tips!
Länge leve bobilsfolket!
Lars
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Vi har lyckats att avstyra/ bemästra mänga miljöhot: övergödning, försurning, ozonhålet och förhoppningsvis kommer vi att kunna dämpa växthuseffekten också. Det bygger dock på att vi alla hjälps åt och drar vårt lilla strå till stacken. Fortfarande släpps det dock ut en massa miljögifter, stabila organiska ämnen, medicinrester mm som ställer till mycket oreda, framförallt för vattenlevande organismer. Här kan vi bidra med mycket t ex använda miljöanpassade kemikalier och se till att de efter användning inte sprids ut i vår vackra miljö.

För egen del är det inte acceptabelt att släppa ut spillvatten okontrollerat, hur ni andra gör får ni ta ansvar för.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Hemma tömmer dom 5-6 tankar a' 15m³ svartvatten alldeles utanför våran dörr .... ;)

Peter :D

Svämgödsel?
OT
Frågade för några år sedan Härryda kommun om var vi kunde tömma gråvatten när vi kom hem efter husbilstur. Fick till svar att dom inte ville belasta reningsverket i onödan, så dom rekommenderade oss att tömma på beväxt yta i skogen. Inte i diket, och absolut inte i dagvattenbrunnarna, som båda mynnar orenat i närmsta vattendrag.
Har läst många debatter om gråvatten sedan dess och förstått att Härrydas inställning nog inte representerar en majoritet av HBKs medlemmar när det gäller hantering av gråvatten. Men jag kan inte komma ifrån att jag tycker det nog ligger nåt i deras resonemang.....
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Vid Gästhamnen i Mariestad kan tömma fasta tankar. Dock antagligen problem för dej Henrik med din ventil som öppnar fullt med en gång om jag inte missminer mej. De har en vagn liknande HBKs kopplad till en mellantank so sugs ur av båttömningen. Tom Kustbevakningens stora båt i Vänern tömmer sina tankar på flera kubik via den vagnen, men de kan reglera flödet. Kan man bara reglera flödet fungerar det och dom tillåter både grå och svartvatten. Ligger vid ställplatsen i Gästhamnen men tömningen är tillför alla, även de som inte använder ställplatsen. Det är kommunen som anlagt den, arrendatorn för ställplatsen handhar skötsel.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Svämgödsel?
OT
Frågade för några år sedan Härryda kommun om var vi kunde tömma gråvatten när vi kom hem efter husbilstur. Fick till svar att dom inte ville belasta reningsverket i onödan, så dom rekommenderade oss att tömma på beväxt yta i skogen. Inte i diket, och absolut inte i dagvattenbrunnarna, som båda mynnar orenat i närmsta vattendrag.
Har läst många debatter om gråvatten sedan dess och förstått att Härrydas inställning nog inte representerar en majoritet av HBKs medlemmar när det gäller hantering av gråvatten. Men jag kan inte komma ifrån att jag tycker det nog ligger nåt i deras resonemang.....

Jag tycker Härrydas rekommendation låter ganska vettig. Klart nej till diket och dagvattenbrunnen men ändå möjligt på sådana platser där växter kan ta upp gödningsämnen och andra ev spårämnen. Det bygger ju dock på att det sker i undantagsfall men skulle inte fungera om vi alla gjorde så med vårt gråvatten.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Vid Gästhamnen i Mariestad kan tömma fasta tankar. Dock antagligen problem för dej Henrik med din ventil som öppnar fullt med en gång om jag inte missminer mej. De har en vagn liknande HBKs kopplad till en mellantank so sugs ur av båttömningen. Tom Kustbevakningens stora båt i Vänern tömmer sina tankar på flera kubik via den vagnen, men de kan reglera flödet. Kan man bara reglera flödet fungerar det och dom tillåter både grå och svartvatten. Ligger vid ställplatsen i Gästhamnen men tömningen är tillför alla, även de som inte använder ställplatsen. Det är kommunen som anlagt den, arrendatorn för ställplatsen handhar skötsel.


Båtturismen har ju liknande problem som husbilsturismen vad gäller avloppsvattenfrågan. Nu kommer det ju att lagstiftas om avloppsvattenhanteringen ombord på fritidsbåtar och då kan kanske ställplatser i anslutning till hamnarna hjälpa till att finansiera omhändertagandet av vattnet, precis som det är i Mariestad.
Kan bli ett bra förhandlingsläge för oss kanske.
 

Crewboy

HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
13408
Medlemskap
2024
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Klurar lite på om man inte kunde få något/några stora bensinbolag att hjälpa till med tömningsplatser. De har ju både vatten och avlopp framdraget till sina stationer. Vi är ju dessutom stora kunder hos dem och stannar man ändå för att tömma gammalt och fylla nytt, så fyller säkert många bränsle där samtidigt. Känns ju som en ganska liten investering för dem, där de samtidigt kan visa miljömedvetenhet och få sålt sina produkter - win/win för alla!!!
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Båtturismen har ju liknande problem som husbilsturismen vad gäller avloppsvattenfrågan. Nu kommer det ju att lagstiftas om avloppsvattenhanteringen ombord på fritidsbåtar och då kan kanske ställplatser i anslutning till hamnarna hjälpa till att finansiera omhändertagandet av vattnet, precis som det är i Mariestad.
Kan bli ett bra förhandlingsläge för oss


Precis detta är en av de saker Kommungruppen aktivt arbetar med för tillfället. Att få fler att kombinera tömning av båtar och husbilar. Tyvärr går det inte att göra detta på ett enkelt sätt på alla ställen beroende på hur och var båttömningen fysiskt ligger. Mariestad leder vattnet från vagnen med självtryck till mellan tanken. För att det ska fungera ska det finnas plats för en tank under markytan och att vi kan komma tillräckligt nära båttömningen med våra husbilar. Kommuner som bygger nytt ska vi försöka påverka att tänka till innan. Där det finns båttömningar undersöks just nu på ett antal ställen om det kan lösas med någon tanklösning. Tyvärr har jag inget ställe jag kan redovisa för dagen, men jag hoppas kunna göra det inom nån månad.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Klurar lite på om man inte kunde få något/några stora bensinbolag att hjälpa till med tömningsplatser. De har ju både vatten och avlopp framdraget till sina stationer. Vi är ju dessutom stora kunder hos dem och stannar man ändå för att tömma gammalt och fylla nytt, så fyller säkert många bränsle där samtidigt. Känns ju som en ganska liten investering för dem, där de samtidigt kan visa miljömedvetenhet och få sålt sina produkter - win/win för alla!!!

Detta försökte HBK för nåt år sedan med dåligt resultat, inget intresse från oljebolagen.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Jag var lite ironisk tidigare med bönderna hemma som kör tank efter tank med 15m³ svämgödsel (urin/fekalieblandning) ut på åkrarna. Inga problem att kasta ut svartvatten i naturen så länge man inte tillsatt några kemikalier.
Vi vet ju alla var björnen bajsar & kissar ? .....

Peter :)
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Gränna ställplats???
Såg i ställplatslistan att de har tömning.
Någon som vet om den är utanför bommen eller innanför bommen, så man måste betala för att komma åt den?
Inte av snålhet, utan måste man betala så planerar man resan så man övernattar där, istället för att passeras mitt på dagen.

Gränna hamn står det även tömning på, är det samma ställe eller finns det två tömningsställen i Gränna?
 

Agge&Micke

HBK Medlem
Inlägg
790
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
11636
Medlemskap
2024
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Jag var lite ironisk tidigare med bönderna hemma som kör tank efter tank med 15m³ svämgödsel (urin/fekalieblandning) ut på åkrarna. Inga problem att kasta ut svartvatten i naturen så länge man inte tillsatt några kemikalier.
Vi vet ju alla var björnen bajsar & kissar ? .....

Peter :)
Tror inte något djur tömmer ur sig 120-250 liter på samma ställe och använder väl inte toapapper heller.
Det ser för jävla grisigt ut där man tömmer speciellt en stor fast tank, hade det tvivelaktiga nöjet att se hur det såg ut på ett ställe mellan Sundsvall och Bräcke för ett par år sedan, och sen kan man ju tänka sig vad den breda allmänheten tycker om saken husbilar är ju ibland inte speciellt populära.:twitcy:

Micke
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.532
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Hej

Allt i livet består av val.
Man kan välja en husbil med kassett eller en annan med fast tank. Har man valt en bil med fast tank så får man ta konsekvensen av det.

Tömma på avsedd plats
Tömma på plats avsedd för kassett. Då får man se till att man "hinkar" över skiten på något annat sätt.

Att tömma flera hundra liter skit och piss på ett och samma ställe ute i naturen bara för att den aktuella anläggningen var avsedd för kassett är enligt min åsikt förkastligt.

Ta ansvar för det val du gjort.
 
Toppen