• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Toatömning i "mittens rike"

F

F.d. 29862

Guest
Kan någon tala om var man kan tömma toatanken korrekt i Stockholm inkl kranskommunerna ?
Har sökt på många håll men inte kunnat finna något förutom genom att ta in på camping naturligtvis.
Tacksam för tips!
Länge leve bobilsfolket!
Lars
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Hej Lars,
tyvärr så är det ganska begränsat med tömning i och runt Stockholm.
Jag föreslår sökning på Trafikverkets hemsida under "Läget på vägarna" Läget på vägarna - Trafikinformation
Klicka på "Sök" och markera län och tatrintömning och sedan på sök.
Då får ni upp ställena runt Stockholm.
V-backen :wink:
 
F

F.d. 29862

Guest
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Tack för tips - gav dock noll! Är inte detta anmärkningsvärt? Kan HBK agera i denna fråga tro? Det är ju valår och då brukar ju politiker låta sig talas med..
Ha de'- länge leve bobilsfolket, ( eller..)
Lars
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29942

Guest
Sv: Toatömning i "mittens rike"

En bekant till mej med husbil har köpt en extra tank om sånt här skulle inträffa. Men visst är det dåligt av Storstaden att inte ha något tömställe, undrar hur många som måste tömma i skogarna runt stan. Nöden har ju som sagt ingen lag.

Plingis!
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Det är tyvärr mycket dåligt med tömningsmöjligheter i huvudstaden.
Jag kollade t.ex. med Bromma reningsverk eftersom reningsverket ligger närmast oss. Fick beskedet att de inte hade möjligheter att ta emot husbilar för tömning av tankar. De hänvisade istället till slamsuningsföretaget SITA som jag kontaktade men aldrig fick något svar ifrån. Då gav jag upp. Även bussföretagen med långfärdsbussar måste ju ha samma problem med latrintömning.
Det verkar som om husbilsturismen ännu så längen inte är på agendan här i Stockholm.
Här går det att tömma även fasta tankar www.camping.se - Sätra Camping Stockholm - Skärholmen - Stockholm - Stockholm och här också www.camping.se - Bredängs Camping Stockholm - Skärholmen - Stockholm - Stockholm
V-backen :wink:
 
Senast ändrad:

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Eftersom vi bor på Ängby Camping har jag talat med platschefen om möjligheten att få tömma här. Tråkigt nog får man svaret att SCR rekommenderar sina anslutna att de inte ska tillåta tömning om man inte bor minst en natt på campingen. Ganska hög avgift för att bli av med grå - och svartvatten.

Tycker detta med tömningsstationer är ett lämpligt arbetsområde för Husbilsklubbens nya styrelse att ta tag i.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Enig med Kurt.

Er det mulig å skaffe en kopia av ordren fra SCR?
Tror det i Sverige ligger et ansvar på komunerenovasjonen å legge til rette for tømming. En slik skrivelse gjør at komunen ikke kan gjemme seg bak campingplassene, skal egne innbyggere måtte ta inn på camping for å få tømt?
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Man blir upprörd när man hör vad SCR rekommenderar. Här är det bara
pengar som gäller, inte fråga om miljöansvar.
Som tur är, så har jag inte träffat på någon camping som nekat mig att
tömma tankarna. Däremot kan man få betala en slant, men för det mesta är det gratis.
 

KuMaNi

HBK Medlem
Inlägg
1.331
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
50
Medlemskap
2024
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Enig med Kurt.

Er det mulig å skaffe en kopia av ordren fra SCR?
Tror det i Sverige ligger et ansvar på komunerenovasjonen å legge til rette for tømming. En slik skrivelse gjør at komunen ikke kan gjemme seg bak campingplassene, skal egne innbyggere måtte ta inn på camping for å få tømt?

Finns nog inget skriftligt på detta. Varje camping bestämmer naturligtvis själva.

De flesta tillåter nog att man kan tömma, mot ersättning.

Problematiken är att inte kommunerna tar sitt ansvar i denna fråga. Borde vara en självklarhet att det finns möjlighet att tömma på minst ett ställe i varje kommun. Det är ju inte enbart husbilar som behöver tömma. Varje dag kör bussar kors och tvärs i landet som också har tankar som behöver tömmas. Hur sker detta? Upplåter kommunerna platser för detta?
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Eftersom man inte får tömma gråvatten i Stockholms dagvattenbrunnar och jag såg en husbil tömma på en stormarknads parkering hade jag en mailväxling med kommunen om detta i fjol. Kommunen hänvisade till Stockholm Vatten. Jag ställde frågan både hur vi som bor på Söder i Stockholm ska göra och hur besökande bilar som står på t ex Norr Mälarstrand ska klara detta. Den miljöansvariga kvinnan tyckte att vi skulle tömma "i det vanliga avloppet". Då frågade jag om vi skulle bära hinkar med 100 l vatten in i lägenheten. Det insåg hon ju var svårt men någon lösning hade hon inte!!
På min fråga om hur besökande husbilar ska klara detta hade hon inte heller något svar.
Jag blev så trött.

Birgitta
 

Harehn

HBK Medlem
Inlägg
89
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
1743
Medlemskap
2024
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Hej, jag har kollat med Södertälje kommun. MÅNGA blev inblandade, det kunde man se i e-mail konversationen. Men resultatet blev ingenting. Det enda" riktiga" förslaget var att jag skulle åka till Farstanäs camping. Tror inte de är villiga att öppna bommen för en husbil som bara kommer för att tömma.
Fundrar på att dra frågan vidare till miljödepartementet. Skulle vara intressant att se hur de svara på frågan. Har kommunerna kanske skyldighet att ta hand om detta??

Håkan
 
F

F.d. 25203

Guest
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Tyvärr blir det skogen 90% av gångerna.

Övernattade i en svensk stad. Skittanken började bli full. Så vi började vår resa vidare genom att åka till en rastplats som skulle ha tömning. Hittade en latrintömning för kassetter.
 

Bilagor

  • IMG_0693.JPG
    IMG_0693.JPG
    2,6 MB · Visningar: 7
  • latrinställ.jpg
    latrinställ.jpg
    38,4 KB · Visningar: 1.225

benzen

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Sjöbo
HBK-Nr
10856
Medlemskap
2024
Sv: Toatömning i "mittens rike"

Har försökt hitta ett ställe i Östersund att tömma toan och gråvattnet.Östersunds camping kan man tömma på men då får man betala samma pris som om man stod där en natt :(
Toan kan jag tömma hemma men inte gråvattnet.
 
Toppen