• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Toalett vägrar öppna helt vad göra?

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Jag har en sån toalett som bilden fast en lite äldre modell Jag hittade ingen bild som passade men ni fattar ju vad jag menar.
Problemet är att när man vrider för att spola så öppnas inte den luckan i botten den öppnar bara till 50 %. Går det att fixa själv eller måste man köpa en ny kassett?136091768-origpic-c3fea1_kwyzj9ykohgahpz0.jpg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Du hann före igen JANKRO. Jag fick radera hela mitt inlägg. hihihi
Jakten mot nollpunkten .......:msn_tongue:.

Vi kan ta en detalj till som kan vara till nytta att veta om man tycker att toaskivan är tråkig att få undan eller stänga, vilket bidrar till att mekaniken i den delen som jag nämnt tidigare och som blir bortplockad i nedre filmen kan gå sönder.
De första åren från ca. -88 eller -89 till X ? år framåt, och om kassetten fortfarande är original så var mekaniken på skivan att den "kilade" fast sig helt enkelt för att täta när man stängde den, och man fick "dra" loss den när man öppnade skivan. Den kunde då ha kladdat/torkat fast så just boxen i filmen eller delar i den gick sönder av försöken att öppna skivan, tyvärr gick ibland själva hålen i boxen som delarna vrider sig i sönder.
Om kassetten är utbytt eller om man köper en ny ex. ett sådandär upp-piffningskitt som finns med kassett och sittring m.m. och då kan man även till C 1,2,3 toaletterna köpa en kassett med hjul och dragstång för att slippa bära på elendet.
(Då måste man köpa en kassett för vänster eller högermonterad lucka på bilen. Vänster eller höger avgörs av på vilken sida man har tömningsluckan i karossen när man sitter på toaletten.)
Kassett utan hjul passar till vilket som, och man byter bara plats på tömningsröret och knappen för att lufta kassetten vid tömning.

Finessen med de nyare kassetterna är uppfinningen att skivan först går ner några m.m. innan den vrider sig i sidled vid öppning, och vrider sig på plats och går upp några m.m. för att täta vid stängning, och därmed så behöver man inte plåga mekaniken i boxen så mycket.
En mycket behagligare och mer avspänd toalettupplevelse helt enkelt ;).

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Toppen