• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Toalett vägrar öppna helt vad göra?

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Jag har en sån toalett som bilden fast en lite äldre modell Jag hittade ingen bild som passade men ni fattar ju vad jag menar.
Problemet är att när man vrider för att spola så öppnas inte den luckan i botten den öppnar bara till 50 %. Går det att fixa själv eller måste man köpa en ny kassett?136091768-origpic-c3fea1_kwyzj9ykohgahpz0.jpg
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag har en sån toalett som bilden fast en lite äldre modell Jag hittade ingen bild som passade men ni fattar ju vad jag menar.
Problemet är att när man vrider för att spola så öppnas inte den luckan i botten den öppnar bara till 50 %. Går det att fixa själv eller måste man köpa en ny kassett?Visa bilaga 224257
Jag tror att du inte har tagit bort luckan som sitter ovanför spjället. Luckan är till för om du ska förvara kassetten någonstans. Luckan skjuts åt sidan.
 

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Jag har en sån toalett som bilden fast en lite äldre modell Jag hittade ingen bild som passade men ni fattar ju vad jag menar.
Problemet är att när man vrider för att spola så öppnas inte den luckan i botten den öppnar bara till 50 %. Går det att fixa själv eller måste man köpa en ny kassett?Visa bilaga 224257
kanske bara har fastnat prova med rengöring med såpvatten, annars finns det det reservdelar ,
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej lite äldre, kan du mena en sådan här. Heter i så fall C med en siffra efter, 2, 3, eller 4 som talar om vilket spolsystem som används. Vatten från toalettens egen tank med el eller manuell spolning, eller vatten från färskvattentanken till spolning.
Toalett C 2.3.4..JPG
Men om du har kassetten ute/lös och vrider på vredet som öppnar skivan har du då full rörelse så hela skivan försvinner eller sker det bara om kassetten är på plats och du vrider på vrid/spolvredet??
Om det bara sker när kassetten är på plats så har du troligen något som gått sönder/strular i "mekanikboxen" som vredet sitter fast i och som i sin tur öppnar skivan. Det finns plastarmar och andra detaljer där inne som kan gå sönder.
Har du kassettluckan på samma sida som vredet så går det rätt lätt att skruva bort boxen uppe i kassettutrymmet (tre skruvar). Har du kassettluckan på andra sidan... till vänster om man sitter på toan så är det ett litet he..... att komma åt skruvarna till boxen lååångt där inne.
Man måste i så fall börja med att lossa vredet där uppe. Ta bort den lilla plastploppen i mitten, och sedan måste man ha en lååång stjärnmejsel till en skruv långt där nere.

Om kassetten inte ens öppnar helt när den är lös utanför bilen så kan något gått sönder därinne i själva kassetten, det går att komma åt om man plockar bort tätning m.m. och om det då går att laga själv utan delar är nog bäst i så fall.
Det kan också som nämnts redan ev. trasslat in sig något papper som inte löser upp sig, eller något annat som inte skulle ha hamnat i toan i armarna där inne och hindra full rörelse på skivan.

M.v.h. JANKRO.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Bra skrivet JANKRO.
En sådan toa har jag i garaget. Ja inte för att användas där men för att
säljas om någon behöver en till sitt bygge eller renovering. :)
Delar till kassetten brukar finnas på husbilsfirmor. Delar till toan verkar vara lite svårare att hitta.
HansErik: Om du har denna modell så kan jag ta foton på olika saker om du inte har möjlighet till detta
pga att tex bilen står för långt borta. Skicka gärna PM i så fall.
Lycka till. //Tony
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.394
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det finns nya att köpa. Man dock anpassa lite i kassett utrymmet, bara om man en gammal bil. Allt finns finns beskrivet i inlägg #10.
Man får skära/ såga bort lite plast.
Om du köper en ny tänk på att det finns höger och vänster modell.

Husvagn-Svensson har reservdelar, även kassetter. Jag köpte min där. 10% rabatt som medlem i HBK

En tillfällig lösning är att spraya med silicon på packningen i kassetten. Både på ovan och undersidan av packningen, inkl. de rörliga delarna i kassetten.
Kan fungera ett tag om du är ute på rull. Jag hade samma problem som du när jag var ute på rull.

 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Selv om selve toalettmodellen ikke lenger selges må det da være mulig å få tak i reservedeler? Jeg har selv C2-varianten i min bil.
Ja delar finns även om intresset kanske avtar på campingfirmor. Det tillverkas inte längre nya kompletta toaletter, fast de hängde med länge. Delar finns fortfarande och troligen/förhoppningsvis ett bra tag till, för det måste finnas hundratusentals toaletter kvar i lite äldre bilar Europa runt.
På sid 4/10/14 syns vridboxen där plastdelerana inne i brukar kunna brista, plast som troligen åldras lite och blir sprött. Lite olika nummer beroende på C 2/3/4.
Går faktiskt att laga innehållet för det mesta, men då man måste kunna tillverka egna reservdelar tyvärr.


M.v.h. JANKRO.
 

Batstepappan

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
20295
Medlemskap
2024
Hade samma problem på min.
Där var det bara att lossa en skruv och vrida på kugghjulet några hack.
Du ser hur det funkar om du tittar in i kassettrummet när någon öppnar och stänger "luckan"
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
se efter om öppningsmekanismen står i stängt läge inne på toan innan du skjuter in kassetten.
Tack allihopa för tips och råd. Om jag öppnar och stänger luckan genom att vrida på vredet typ tio gånger då öppnar den liksom ibland 50 % ibland 75 % ibland 90 % ibland 40 %. Det känns som att det är något som kärvar bara och måste smörjas upp.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Ja eller att det blivit slitet i något hål till en arm eller länk.
Men då kan det ju finnas möjlighet till reparation men lödkolven för att sedan borra eller fila ett
nytt hål om det är plastdetaljer.
Kom dock i håg att ha bra ventilation.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Ja eller att det blivit slitet i något hål till en arm eller länk.
Men då kan det ju finnas möjlighet till reparation men lödkolven för att sedan borra eller fila ett
nytt hål om det är plastdetaljer.
Kom dock i håg att ha bra ventilation.
Hur menar du måste jag öppna själva kassetten och fixa någonting inuti den? Skulle vara bra om det fanns någon Youtube video om detta
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack allihopa för tips och råd. Om jag öppnar och stänger luckan genom att vrida på vredet typ tio gånger då öppnar den liksom ibland 50 % ibland 75 % ibland 90 % ibland 40 %. Det känns som att det är något som kärvar bara och måste smörjas upp.
Men om du har kassetten lös och vrider på det vredet. Öppnar skivan bra då, eller funkar det dåligt då med, i så fall ligger ju glappet inne i själva kassetten ??
Annars ligger felet i delen som sitter kvar i toaletten och som syns på bilderna med reservdelar.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen