• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Toakassett

gertz

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
8904
Medlemskap
2024
Hej alla kunniga husbilskompisar,jag har problem med min dometic toakasset, den är jättesvår att öppna och stänga, har tagit loss den och rengjort och smort, då kan den funka några ggr, jag har 2 kassetter, det är samma problem med den, tips.
 

Talbot

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
23501
Medlemskap
2024
Har haft det problemet och det är dom runda pinnarna på undersidan som kärvar gör ren och smörj dom med siliconfett.
Håller med STANTON. Har haft samma problem med "pinnarna" på undersidan av öppningshandtaget. Det sitter gummin där som pinnarna löper i och av någon anledning börjar det gå trögt efter ett tag. Har haft samma problem på två kassetter. Jag smörjer med vaselin, då gummi kan bli förstört av vanliga smörjmedel.
 

gertz

HBK Medlem
Inlägg
118
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
8904
Medlemskap
2024
Tack för alla tips, jag tror också att det är pinnarna som går trögt, jag funderar på att det måste gå att demontera pinnarna, det sitter skruvar som håller handtaget, men hur sitter dom i skjutluckan, någon som vet,har försökt att tvätta med Abnet (det ska ju funka på allt) öppnat och stängt och skölj flera gånger, tror inte att det rengör inne i hålen , tips tack .
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Tack för alla tips, jag tror också att det är pinnarna som går trögt, jag funderar på att det måste gå att demontera pinnarna, det sitter skruvar som håller handtaget, men hur sitter dom i skjutluckan, någon som vet,har försökt att tvätta med Abnet (det ska ju funka på allt) öppnat och stängt och skölj flera gånger, tror inte att det rengör inne i hålen , tips tack .
Hjälper inte att bara göra rent du måste smörja också.
 
Toppen