• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips på kompaktkamera?

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Jag ser att alla dina tre bilder är tagna med bländare 3.0 (troligen största bländare), bild 2 med 1/200 sek och bild 1 och 3 med tiden 1/400 sek.
Att tiden har använts som variator beror förmodligen på att största bländare redan användes på första bilden.

Bild 2
Visa bilaga 67236

Har läst på lite mer och du har rätt igen... Bländare 3 är största bländare!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips på kompaktkamera?

Har du varit sugen på en Samsung GC100, mer känd som Galaxy Camera, men känt att prislappen har varit för hög? Då är detta goda nyheter för dig. Samsung har nu meddelat att de kommer att släppa en nedbantad version av den Android-beklädda kameran, mer specifikt: en Galaxy Camera utan 3g/4g-möjligheter.

Skillnaden mellan wi-fi-varianten och standardversionen är endast att wi-fi inte har någon ingång för simkort. Annars har kamerorna samma specifikationer. Alltså 16,3 megapixlar, 21 gånger zoom, 8 Gb internt minne, fyrkärnigt Exynos-kort på 1,4 Ghz och givetvis Android 4,1. Wi-fi-varianten kommer också finnas tillgänglig i den nya färgen röd.

Denna nedbantade wi-fi-version kommer förhoppningsvis komma med en lite mindre prislapp än sin äldre bror. Samsung har inte berättat när kameran kommer att släppas ut på marknaden, men troligtvis kommer det inte ta allt för lång tid innan denna version släpps.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Jag tycker allt att du brukar ha rätt lite då och då du med...

Däremot är jag förvånad över dej Jappe - ingen kommentar alls till fjärde bilden i mitt inlägg nr 207???

Jag har en iPhone med 64 giggar och dubbla simkort, vilket nog är ovanligt. Den är inköpt i Kina för under 200 spänn! :D

Jappe
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Tips på kompaktkamera?

Köpa en kompaktkamera i alla hensende är individuellt anpassad - omöjligt.
Köpa en GPS i alla hensende är individuellt anpassad - omöjligt.
Köpa en mobil Internetsurfning i all hensende är individuellt anpassad - omöjligt.
Att köpa en telefon i varje hensende är individuellt anpassad - omöjligt.

Mycket anpassningsbar med apps, men de grundläggande elementen kan inte ändras.
Det kan vara anledningen till att du bära runt flera produkter, och inte bara en sammansatt enhet.

Vissa nätoperatörer har sett möjligheten till t.ex. 19 individuella val.
Abonnementer - TDC Shop

Jag tror att köparen tack och lov, kan gör krav på behov och inte tillverkaren som vill förenhetliga sin målmedvetna produkt.
Du ser det i många produkter som är liknande, men det är faktiskt dumt - tänk hur svårt det är att konkurrera på en enda typ av mjölk - till exempel - pris dumpning.

PS. Det kan vara en win-win om, till exempel producenten justerar kameran zoom, GPS typ och telefon.

Stor skillnad i kompakt kamera för familj fest och natur.
iPhone 4 och iPhone 4s på räkkvidd.
Också en stor skillnad mellan handhållen Garmin och smartphone GPS.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Tips på kompaktkamera?

Köpa en kompaktkamera i alla hensende är individuellt anpassad - omöjligt.
Köpa en GPS i alla hensende är individuellt anpassad - omöjligt.
Köpa en mobil Internetsurfning i all hensende är individuellt anpassad - omöjligt.
Att köpa en telefon i varje hensende är individuellt anpassad - omöjligt.

Mycket anpassningsbar med apps, men de grundläggande elementen kan inte ändras.
Det kan vara anledningen till att du bära runt flera produkter, och inte bara en sammansatt enhet.

Vissa nätoperatörer har sett möjligheten till t.ex. 19 individuella val.
Abonnementer - TDC Shop


Jag tror att köparen tack och lov, kan gör krav på behov och inte tillverkaren som vill förenhetliga sin målmedvetna produkt.
Du ser det i många produkter som är liknande, men det är faktiskt dumt - tänk hur svårt det är att konkurrera på en enda typ av mjölk - till exempel - pris dumpning.

PS. Det kan vara en win-win om, till exempel producenten justerar kameran zoom, GPS typ och telefon.

Stor skillnad i kompakt kamera för familj fest och natur.
iPhone 4 och iPhone 4s på räkkvidd.
Också en stor skillnad mellan handhållen Garmin och smartphone GPS.
:oops:
Välja en kompaktkamera, med tillägg av en mobiltelefon, GPS, internetsurf, radio, MP3, WiFi, "ljudnivåmätare", ljusmätare etc. gör valet låst i flera oavsiktliga anordningar.

Det bör finnas minst 5 grundläggande konfigurationer för en sådan anordning.
Hantverkare modeller av mobiltelefoner är en början.
Princip fler funktioner - en enhet - OK.
När flera varianter ?

Kan det förstås ?
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Bra kompaktkamera med inställningsring på optiken för snabb och vettig manuell avståndsinställning - finns det?

Jappe
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Tips på kompaktkamera?

Hej Jappe
Jag minns med viss vemod metod att ge två nät att enas och så var avståndet fokus på OK.
Med motor-zoom och packade linsen blir dock svårt, och det elektroniska avståndsmätning snabbare.
Om du vill välja ett fokus bortom mittfält (typiskt 9 områden i mitten), bara ett fokusområde där skärpan är - halv-tryck på avtryckaren och flytta rutan till önskat område i periferin.
Du låser avstånd när fokuserat.
Med lite övning är det mycket snabbare än ringen på linsen.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Tips på kompaktkamera?

Bild med förskjuts fokus

SAM_0147.JPG

Här har jag bestämt avstånd och därmed fått skärpan på Sofus :dog:

PS Om bilden hade klippts ut från Sofus var i centrum, skulle kameran har mer än 34 Mpix.
 
Senast redigerad av en moderator:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Jag svarar på frågan. Jag har hittat en kamera med bra manuell avståndsinställning, nämligen Canon S100 men eftersom den saknar optisk sökare så är den inte intressant för min del. Synd, för det verkar vara en bra kamera för övrigt!

Jappe
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Jag svarar på frågan. Jag har hittat en kamera med bra manuell avståndsinställning, nämligen Canon S100 men eftersom den saknar optisk sökare så är den inte intressant för min del. Synd, för det verkar vara en bra kamera för övrigt!

Jappe

Kämpa på Jappe, antingen hittar du KAMERAN eller så kanske det går att lära "gamla hundar" sitta, även om du är katt människa.
:):)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips på kompaktkamera?

Jag svarar på frågan. Jag har hittat en kamera med bra manuell avståndsinställning, nämligen Canon S100 men eftersom den saknar optisk sökare så är den inte intressant för min del. Synd, för det verkar vara en bra kamera för övrigt!Jappe

Jag kan använda mina gamla OM-objektiv med överlägsen ljusstyrka på min Olympus Pen men det var ingen hit. Har man väl blivit bortskämd med autofokus vill man inte gärna börja skruva på optiken för att hitta skärpan.

Då är det lättare att ställa in skärpan genom att hålla ned avtryckaren till hälften för att själv bestämma var skärpedjupet skall ligga. Framför allt går det mycket snabbare.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Under vissa omständigheter kommer du inte undan med AF. Ibland krävs MF för att man ska kunna lägga skärpan där man vill ha den! Basta! Be mig inte förklara vilka omständigheter det gäller! Lite ska väl finnas kvar att upptäcka för en del av oss! :D:D:D

Jappe
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Jappe, kolla in Nikon Coolpix A, en kompaktkamera med ring på objektivet för skärpeinställning... Dock inget zoom objektiv men ändå... Sensorn är väl inte så illa heller...

Nu börjar kamera världen närma sej Jappes önskemål!!!!!!!!!!!!:wink:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips på kompaktkamera?

Det här gillar jag tillsammans med den stora sensorn: Via wifi-adaptern WU-1a kan bilder och filmer från Coolpix A och P330 delas med andra genom överföring till smartphone, surfplatta eller Dropbox.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Det här gillar jag tillsammans med den stora sensorn: Via wifi-adaptern WU-1a kan bilder och filmer från Coolpix A och P330 delas med andra genom överföring till smartphone, surfplatta eller Dropbox.

Ja även Nikon kan lite, klart lockande...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Nikon kan! Jag har haft en "gammal" Nikon Coolpix P7000 i västfickan något år nu och den hänger med bra! En riktig arbetshäst. Bråkar aldrig! Lite dammig dock, ser jag på bilden.

nik.jpg
 
Toppen