• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips på kompaktkamera?

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Skärpan verkar OK tack vare bildstabilisering.
Jag kan se att bilden är tagen med program "normal". Prova gärna med program "snö" eller liknande som gör att bländaren öppnas 1-2 steg så att snön blir vit.

Visa bilaga 67088

Tack för tipset, jag har börjat köra lite med snö-program också. Hur har du fått fram bilden med bildinformationen???
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Tips på kompaktkamera?

Nu har jag blivit lite mer förtrogna med min Samsung kompaktkamera.
Men när det inte finns tillräckligt ljus på en molnig februari dag, små linser inte bra för kamerans automatik.
Har provat lite opraktiskt med programinställningen och därmed bättre bilder.
Makro 5 cm automatik, är något bättre

SAM_0041.JPG
 
Senast redigerad av en moderator:

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Det finns appar för precis allting!

Exif Lens.

Har nu testat med inställning snömotiv, men Exif Lenz tror att det är normalprogram i alla fall. Kan bero på att det i Nikon kallas motivtyp och inte program som också finns men då är det annat?
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Tips på kompaktkamera?

Carina har ju köpt en canon kamera vore tacksam om du lade in en vinterbild med snö på i denna tråd!
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Test med Motivtyp snö...

Normal programautomatik:
DSCN0558.JPG

Motivtyp snö:
DSCN0559.JPG

Motivtyp snö + Exponeringskompensation -1
DSCN0562.JPG

!!!
DSCN0568.JPG
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips på kompaktkamera?

Bild 1 och 3 verkar ha samma exponering, det kan vara de mörka granarna i bakgrunden som får bild 2 att verka överexponerad.

Det beror också på om du har du ställt in på spot-, centrerad eller flerpunktsmätning. Ibland får man låsa exponeringen manuellt genom att hålla ned avtryckaren halvvägs och mäta på en grå yta (18% reflektion) för att sedan rikta om och ta bilden. Helst med spotmätning.

I svåra situationer kan man behöva ställa in på "bracketing" som ger 3 bilder med olika exponering.

PS! Om kameran har program för "fyllig ton" (egentligen HDR) kan stora kontraster i motivet utjämnas genom att 2 eller flera exponeringar slås samman.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Snön blev ju väldigt vit med motivprogrammet! Urfrätta högdagrar så det visslar om det! Bättre att lära sig ställa in kameran! Genvägar fungerar inte alltid!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips på kompaktkamera?

Snön blev ju väldigt vit med motivprogrammet! Urfrätta högdagrar så det visslar om det! Bättre att lära sig ställa in kameran! Genvägar fungerar inte alltid!Jappe

Visst!

I detta fallet får vi kanske ge bildens stora kontrastomfång skulden, den moderna kamerans genvägar fungerar ovanligt ofta.

Det bästa är naturligtvis att använda Ansel Adams zonsystem och placera snön i zon 9-10. Då behövs en lös spotmätare.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Enklast är väl att bedöma bilden på skärmen och använda exponeringskompensationsratten eller motsvarande! Det skadar ju inte heller att lära sig hur vit snö påverkar automatiken i kameran!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips på kompaktkamera?

Enklast är väl att bedöma bilden på skärmen och använda exponeringskompensationsratten eller motsvarande! Det skadar ju inte heller att lära sig hur vit snö påverkar automatiken i kameran!Jappe

Det är precis detta som snöprogrammet gör, dvs öppnar bländaren 1-2 steg för att snön skall bli vit men inte utfrätt.

Kameran tror att den mäter en grå yta med 18% reflektion. Tar du en bild rakt upp och ner på en svart yta blir den grå, tar du på en vit yta blir bilden också grå.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Så du menar att bilden motivtyp snö är rätt exponerad? Det är en "svår" bild! Människoögat klarar det mycket bättre än kameran!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips på kompaktkamera?

Så du menar att bilden motivtyp snö är rätt exponerad? Det är en "svår" bild! Människoögat klarar det mycket bättre än kameran! Jappe

Som jag sa, troligen är kontrastomfånget för stort, antingen får man rätt exponering på snön eller på granarna, mitt emellan blir bara grått. Viss justering går att göra i datorn eller plattan i efterhand. Använd "bracketing" om man är osäker.

Jappe, det mänskliga ögat anpassar sig efter ljusförhållandena, bättre att lita på kamerans exponeringsmätare för de flesta motiv.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Misstänker att Knarrevik har rätt, Snö använder spotmätning i centrum om jag tolkat rätt och det har ju inte jag tänkt på. Alltså mäter den bland träden där det är som mörkast. Ska läsa på sen ge mej ut och testa igen... Toppen för mej med dessa kommentarer, kanske jag kan lära mej använda kameran. Jappes tankar om att köra manuellt kommer jag också att testa, men min hjärna vill ta en sak i taget:)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tips på kompaktkamera?

Spotmätning är lurigt. Centrumvägd mätning fungerar nästan alltid! Men snö och sandstränder är svårt!

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips på kompaktkamera?

Spotmätning är lurigt. Centrumvägd mätning fungerar nästan alltid! Men snö och sandstränder är svårt!
Jappe

Javisst, man måste veta vad man mäter på, det kan vara svårt att hitta en grå yta med rätt reflektion, gammal asfalt har rätt grå nyans men finns sällan ute i naturen.
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Tips på kompaktkamera?

Knarrevik, du hade rätt. Har läst på och den mäter bara centrum vid motivtyp snö. Testade också och nu börjar det likna något...

Programautomatik:
DSCN0582.JPG


Motivtyp snö, mätt lägre än bild:
DSCN0585.JPG
 
Toppen