• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips på husbilslarm

goranjoh

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27149
Medlemskap
2024
Hej
Jag skulle vilja ha tips husbilslarm.
Är det någon som har erfarenhet/åsikter om Avara larm eller det larm man kan köpa via caravan club?

/Göran
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Grejen är att du kan ju inte testa det. Du gör din installation och provar dom utlovade funktionerna, och det är ju klart som korvspad att det kommer att fungera. Och du är nöjd och rekommenderar detta larm till andra vilsna själar. Jag fattar att du gjort en marknadsundersökning och valt ut en produkt som du tror på. Och så kommer jag och dömer ut detta. Jag tycker själv att jag gör en välgärning och höjer varningsflagg för dessa trådlösa larm. För marknadskrafterna är stora här då det handlar om mycket pengar.

Här är ett exempel på någon som varit nöjd tills man fick inbrott Störsändare slår ut villalarm - P4 Kronoberg
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Grejen är att du kan ju inte testa det. Du gör din installation och provar dom utlovade funktionerna, och det är ju klart som korvspad att det kommer att fungera. Och du är nöjd och rekommenderar detta larm till andra vilsna själar. Jag fattar att du gjort en marknadsundersökning och valt ut en produkt som du tror på. Och så kommer jag och dömer ut detta. Jag tycker själv att jag gör en välgärning och höjer varningsflagg för dessa trådlösa larm. För marknadskrafterna är stora här då det handlar om mycket pengar.

Här är ett exempel på någon som varit nöjd tills man fick inbrott Störsändare slår ut villalarm - P4 Kronoberg
Ge dig!

Det räcker nu!

Vi vet att det finns störsändare, men allt småbus springer inte omkring med störsändare.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Hej
Jag skulle vilja ha tips husbilslarm.
Är det någon som har erfarenhet/åsikter om Avara larm eller det larm man kan köpa via caravan club?

/Göran
Har inget fabrikat att rekommendera men typ av larm har jag erfarenhet av. Det skall vara ett trådbundet skal-larm till alla dörrar och luckor inkl. motorhuv och bodelsfönster. En rörelsesensor inuti husbilen som kan stängas av under egen vistelse i den. Kraftiga sirener såväl invändigt som utvändigt som tjuter vid inbrott. Manövreringen av larmet skall vara skiljt från husbilens ordinarie låssystem.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Har inget fabrikat att rekommendera men typ av larm har jag erfarenhet av. Det skall vara ett trådbundet skal-larm till alla dörrar och luckor inkl. motorhuv och bodelsfönster. En rörelsesensor inuti husbilen som kan stängas av under egen vistelse i den. Kraftiga sirener såväl invändigt som utvändigt som tjuter vid inbrott. Manövreringen av larmet skall vara skiljt från husbilens ordinarie låssystem.
+ SMS när larmet går + ett larm som bevakar det första larmet, en sk försåts-minering.
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Återkoppla gärna när du har installerat och testat.
Har du köpt det via cc?

/Göran
Hej!

Nu har jag installera larmet.

Det var mycket enkelt att installera.
Alla enheter är små och bra design så de passar in bra.

Provade att utlösa larmet, du vill inte vara inne i husbilen!!!!
Har endast inomhussiren, står du på en parkeringsplats eller campingplats kommer de närmaste att reagera, troligen kommer hundar gå i gång på den frekvensen.
När larmet utlöses kommer det ett meddelade från appen, det kommer sms och du blir uppringd av en automatisk röst.
Appen är enkel förstå och larmet styrs med den, vet ej om det finns nyckelbrickor att köpa till.
Du kan lägga in fler personer som skall larmas om något händer.
Inköpspriset är ”ok”, det tråkig är att det kommer en månadskostnad månad 13 och framåt, men ingenting är gratis.
Jag köpte grundpaket + en dörrgivare, det finns mer tillbehör att köpa.

Fick endast två dekaler.

Just nu känns det som att jag har fått vad jag förväntade mig.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Då tråden börjar med en fråga om ett trådlöst larm och det i flera inlägg skrivs om olika trådlösa larm så känner jag att jag måste göra ett inlägg. Det som händer är att någon har köpt eller skall köpa ett trådlöst larm och är så nöjda med sin installation. Och har inte kunskapen om hur det ligger till med buset, eller kan veta om det men skrivet inget om det. Och då blir ännu fler lurade i denna fälla. Någon kanske har synpunkter på mina länkar och är tvivlande på vad där står, är det verkligen sant. Jo det är sant och till och med så illa att en myndighet som Elsäkerhetsverket skriver och beskrivet det som en samhällsfara.
 

Bilagor

  • Rapport projekt Störsändare.pdf
    56,6 KB · Visningar: 35

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Då tråden börjar med en fråga om ett trådlöst larm och det i flera inlägg skrivs om olika trådlösa larm så känner jag att jag måste göra ett inlägg. Det som händer är att någon har köpt eller skall köpa ett trådlöst larm och är så nöjda med sin installation. Och har inte kunskapen om hur det ligger till med buset, eller kan veta om det men skrivet inget om det. Och då blir ännu fler lurade i denna fälla. Någon kanske har synpunkter på mina länkar och är tvivlande på vad där står, är det verkligen sant. Jo det är sant och till och med så illa att en myndighet som Elsäkerhetsverket skriver och beskrivet det som en samhällsfara.
Det är svårt att hindra någon som verkligen vill och kan ta sig in i husbilen. Men ett larm oavsett funktion, (Trådat eller trådlöst) avskräcker nog en hel del ändå.

Jag själv vill mest ha larmet för att inte få inbrott när jag själv sover i den.

När det gäller mitt hus, har jag inget larm. Har höjt lösöreförsäkringen istället. Mycket billigare än dyra månadskostnader till tveksamma larmföretag.
Ni har väl läst hur de sitter och tittar på vad som visas hemma hos sina kunder......
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Jag skall förklara varför har jag köpt ett larm till husbilen trots att jag vet att det inte alltid skyddar.

Jag rullar snart iväg på semester och har med mig 3 cyklar, de är begagnade nu, så med åldersavdrag kanske försäkringsbolaget ger mig 50 kkr om de blir stulna om jag har förvarat dem på ett säkert sätt. (Jag vill inte skrämma er och berätta om nypriset)


Jag köpte en Sunlight t66 för att jag vill ha stort garage för att skydda cyklarna mot smuts och inte skylta med att jag har cyklar med mig. Tillsammans med haspen på dörren kommer några potentiella tjuvar att inte ta cyklarna för att de inte ser dem.

Jag låser cyklarna med ett stort blocklås, de tjuvar som inte har slip eller rejäl buktsax får inte med sig dem.

Larmet skall skrämma de tjuvar som har glömt att ta med sig sin störsändare.


Trots allt detta kan cyklarna bli stulna, man jag kan tryggt visa på för försäkringsbolaget att jag gjort mitt bäst för att förvara dem säkert.

7048AFB1-2518-4505-B372-21E6379D92ED.jpeg
 

goranjoh

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27149
Medlemskap
2024
Då tråden börjar med en fråga om ett trådlöst larm och det i flera inlägg skrivs om olika trådlösa larm så känner jag att jag måste göra ett inlägg. Det som händer är att någon har köpt eller skall köpa ett trådlöst larm och är så nöjda med sin installation. Och har inte kunskapen om hur det ligger till med buset, eller kan veta om det men skrivet inget om det. Och då blir ännu fler lurade i denna fälla. Någon kanske har synpunkter på mina länkar och är tvivlande på vad där står, är det verkligen sant. Jo det är sant och till och med så illa att en myndighet som Elsäkerhetsverket skriver och beskrivet det som en samhällsfara.
Hej min fråga gällde inte trådlösa larm utan larm i allmänhet.
Intressant att läsa om dina åsikter om hur man kan störa ut trådlösa larm.
Just nu lutar det nog mot Defa dvs90 som inte är trådlöst och inte sänder något över GSM.
Dock är jag lite fundersam då detta änvänder bilens ordinarie nyckel/fjärrkontroll och använder bilens can-bus system för att via centrallåset känna av om några av dörrarna öppnas

/Göran
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag hade också ett Viking trådlöst i en Camper, jag var inte speciellt nöjd med det.
Visst larmade det när det skulle, och skickade sms, men även när det inte skulle, hade invändig siren, så det kostade lite hörsel varje gång o_O
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.225
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Jag hade också ett Viking trådlöst i en Camper, jag var inte speciellt nöjd med det.
Visst larmade det när det skulle, och skickade sms, men även när det inte skulle, hade invändig siren, så det kostade lite hörsel varje gång o_O
Enda gången den har fellarmat var när en sensor släppte vid ett fönster. Sen har man ju glömt att stänga av när jag öppnat bodelsdören, halvt döv blir man ju då. Sirenen sitter vid dörren
 
Toppen