• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips på husbilslarm

goranjoh

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27149
Medlemskap
2024
Hej
Jag skulle vilja ha tips husbilslarm.
Är det någon som har erfarenhet/åsikter om Avara larm eller det larm man kan köpa via caravan club?

/Göran
 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
GeoSafe GPS är ett utmärkt men samtidigt billigt larm som fungerat faktiskt över förväntan för min del. En fin app används för aktivering och statusavläsning av bl.a. position, signalnivåer och tex. batterispänningen i bodelen vilket alltid är en intressant uppgift. Kan dock tyvärr visa ett part tiondels volt fel.

Larm fås vi mobilen om ansluten rörelsedetektor, dörrbrytare eller läget för husbilen har förändrats ett förutbestämt avstånd från uppställningsplatsen efter aktivering. En liten siren ingår i leveransen.

Själv har jag valt att montera larmet, som är enkelt att installera, helt dolt i husbilen så att tjuvarna inte skall kunna hitta och förstöra larmfunktionen.
 

mattan

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Lund
HBK-Nr
34020
Medlemskap
2025
Om ni ska installera ett larm med larmsändare som går över mobilnätet, tänk då på att skaffa ett som har stöd för 4G eller 5G, med tanke på att 3G och 2G nätet ska vara nedsläckt 2025. Det säljs fortfarande en hel del larmsändare som endast har stöd för 2G eller 3G
 

goranjoh

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27149
Medlemskap
2024
GeoSafe GPS är ett utmärkt men samtidigt billigt larm som fungerat faktiskt över förväntan för min del. En fin app används för aktivering och statusavläsning av bl.a. position, signalnivåer och tex. batterispänningen i bodelen vilket alltid är en intressant uppgift. Kan dock tyvärr visa ett part tiondels volt fel.

Larm fås vi mobilen om ansluten rörelsedetektor, dörrbrytare eller läget för husbilen har förändrats ett förutbestämt avstånd från uppställningsplatsen efter aktivering. En liten siren ingår i leveransen.

Själv har jag valt att montera larmet, som är enkelt att installera, helt dolt i husbilen så att tjuvarna inte skall kunna hitta och förstöra larmfunktionen.
Heosafe verkar vara ett prisvärt larm,larmar du alla dörrar med magnetkontakter?
Fungerar det med kontantkorts sim ?

/Göran
 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
En snabb kontroll med GeoSafe bekräftar att man har ingen produkt på gång för 4 och 5G näten. En köpare bör nog därför kolla in alternativa produkter som tex. Prosafe, Minifinder och Redknows och då verifiera att dessa klarar kommande mobilnät . Alla verkar vara relativt billiga produkter där installationskostnaderna dessvärre kan vara en större utgift än att bara köpa utrustningen.
Mvh/ Kjell
 
Senast ändrad:

goranjoh

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27149
Medlemskap
2024
Ok prosafe verkar populärt.
Ingen som har några synpunkter på Avara eller sensor(caravanclub)
Jag är nog ute efter ett enklare larm utan abonnemang.
Tittade lite Defa DVS90,någon som har synpunkter på detta.

/Göran
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Ok prosafe verkar populärt.
Ingen som har några synpunkter på Avara eller sensor(caravanclub)
Jag är nog ute efter ett enklare larm utan abonnemang.
Tittade lite Defa DVS90,någon som har synpunkter på detta.

/Göran
Jag har haft defa-larm i några husbilar och varit nöjd med dom. Jag skall räkna upp vilka funktioner jag tycker är viktiga.
Kontakter på alla dörrar. Ev.alla luckorna också
Sensor som täcker av hela husbilen bakom förar-och passagerarstolarna, då kan det komma någon inålande genom ett fönster så känner rörelsedetektorn av detta.
Skalskydd dvs du kan avaktiveras rörelsedetektorn när du sover / glöm inte att stänga av larmet innan någon dörr öppnas på morgonen/
Kopplat till bilens sirenhorn och varningsblinkers.
Dekaler ock blinkande lampa i fönstret som visar att larmet är aktiverat.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.063
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har haft defa-larm i några husbilar och varit nöjd med dom. Jag skall räkna upp vilka funktioner jag tycker är viktiga.
Kontakter på alla dörrar. Ev.alla luckorna också
Sensor som täcker av hela husbilen bakom förar-och passagerarstolarna, då kan det komma någon inålande genom ett fönster så känner rörelsedetektorn av detta.
Skalskydd dvs du kan avaktiveras rörelsedetektorn när du sover / glöm inte att stänga av larmet innan någon dörr öppnas på morgonen/
Kopplat till bilens sirenhorn och varningsblinkers.
Dekaler ock blinkande lampa i fönstret som visar att larmet är aktiverat.
Samma här har använt Defa på 3bilar,fungera bra ,inga fellarm,skallarmar alltid bilen på kvällen.
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Ok prosafe verkar populärt.
Ingen som har några synpunkter på Avara eller sensor(caravanclub)
Jag är nog ute efter ett enklare larm utan abonnemang.
Tittade lite Defa DVS90,någon som har synpunkter på detta.

/Göran
Hei!
Vi har vår sjette bobil og alle har hvert utstyrt med DEFA 90 alarmsystem.
Har aldri hvert utsatt for innbrudd, det er vel den beste anbefaling for å montere alarm.
Vi bruker stellplasser over hele Europa, og regner med at tyvene velger en annen bil
å prøve seg på uten alarm. Ingen feilmeldinger, så langt:). Bruker blå varsel lampe i frontruten
og godt merket på alle ruter. Lykke til.
Beste hilsen fra Regent.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Nja jag tycker inte detta är så roligt alls. Det är riktigt bedrövligt när gemene man inte förstår hur illa det är. Anläggningen i fordonet skall vara med kablar. Har man då siren inne och en ute så är det mycket svårare att utföra sitt brott utan att det väcker uppmärksamhet. Om man nu tvunget vill få reda på inbrottet på distans så måste det ju ske via luften med sms eller uppkoppling via GPRS. Men vad är det för nytta med det då är buset redan klar med sitt jobb.
 
Toppen