• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips på husbilslarm

goranjoh

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
27149
Medlemskap
2024
Hej
Jag skulle vilja ha tips husbilslarm.
Är det någon som har erfarenhet/åsikter om Avara larm eller det larm man kan köpa via caravan club?

/Göran
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Min information verkar vara helt meningslös, det är därför jag får skriva flertal inlägg. "(Trådat eller trådlöst) avskräcker nog" Det trådlösa larmet gör ingenting alls. Här förklara Robert Aschberg Så enkelt är det att slå ut ett hemlarm ser nu att den ligger som låst artikel.

Jag har sett det där klippet innan artikeln blev låst. Men en sak jag reagerade över var att han valde att visa att man kunde störa ut ett trådlöst larm som inte var ett larm från Verisure som var det företag som de kritiserade. Varför valde man ett helt annat fabrikat när man skulle visa hur enkelt det var att störa ut ett larm?
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Fabrikatet spelar ingen roll.
Det låter intressant, har du en källa på det? Observera att vi nu pratar om att störa ut den trådlösa kommunikationen mellan larmenheterna och inte uppkopplingen till mobilnätet. Precis det som Robert visar i klippet.

Tycker att det är mycket märkligt att inte Aschberg när han hade öppet mål visade på när han med en störsändare slog ut ett Verisure larm.
Det hade varit smaskiga rubriker att visa upp att man kan störa ut Sveriges mest sålda hemlarm. Istället valde han att störa ut ett annat okänt fabrikat från en okänd leverantör!?
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Jag har en del,,,,,,(kompisar) som arbetar med det några(@Dethleffskvalite ) här säger är ett säkert byte och att det är bara att gå in och störa ut något och sedan är allt frid och fröjd,,,,,,,,,,:)

Finns inga i denna branschen som tycker att något är frid och fröjd, , även om det inte finns något larm.
Kom ihåg, att det flesta "busar" är pundare, och de är stressade av naturen. Proffsen, ja, de skiter helt enkelt i en husbil, för det är för stor, Risk/Reward. DVS: INGEN REWARD!
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
"Det låter intressant, har du en källa på det?" Jag kan förstå dig, vem skall du lita på. Du har ju fått några länkar här i tråden och Elsäkerhetsverket kan du väl tro på. Min första larmväska jobbade detektorerna på 433Mhz och den larmväska jag har nu sedan många år tillbaka jobbar på 868Mhz. Allt trådlöst larm ligger numera på 868Mhz, en ända frekvens. Den är lätt att slå ut p.g.a. det och att det är mycket små effekter man använder sig av. Däremot från centralapparaten till närmsta radiomast är det större effekter man använder dessutom så kan det vara 2G, 3G eller 4G plus att dom olika operatörerna har sin egna frekvenser. Det är riktigt rörigt. Men även det blockerar man i luften.
Men du tror inte man kan störa ut ett Verisure larm för det företaget är så stort? Dom lurar människor varje dag. Vad kostar deras TV reklam? Men dom gör inget olagligt, däremot är innehav av störsändare olagligt.

Detta är inget nytt, hittade detta från 2012. Det är tio år sedan! Så enkelt kan ditt villalarm slås ut<br />

Din andra fråga får du vända dig till Aftonbladet med för den kan jag inte svara på.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
"Det låter intressant, har du en källa på det?" Jag kan förstå dig, vem skall du lita på. Du har ju fått några länkar här i tråden och Elsäkerhetsverket kan du väl tro på.
Har läst vad de skriver men hittar inte att de skriver att de gäller oavsett fabrikat som du påstår.

Men du tror inte man kan störa ut ett Verisure larm för det företaget är så stort?
Det har jag aldrig påstått.

Dom lurar människor varje dag. Vad kostar deras TV reklam? Men dom gör inget olagligt, däremot är innehav av störsändare olagligt.

Detta är inget nytt, hittade detta från 2012. Det är tio år sedan! Så enkelt kan ditt villalarm slås ut<br />

Din andra fråga får du vända dig till Aftonbladet med för den kan jag inte svara på.
Har ingen aning om vad deras reklam kostar. Du får vända dig till Verisure för den kan jag inte svara på.

Kan du inte hålla med om att det är lite märklig journalistik? Om man nu enkelt kan störa ut alla larm från Verisure så varför visade man inte upp det i sitt reportage?

Om det till exempel skulle vara enkelt att bryta sig in i en Saab så inte skulle man väl då istället visa när man bryter sig in i en Volvo?
Aftonbladets nivå: "Saab har dålig skydd mot inbrott i sina bilar, kolla på videoklippet nedan där vi bryter oss in i en Volvo"...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har läst vad de skriver men hittar inte att de skriver att de gäller oavsett fabrikat som du påstår.


Det har jag aldrig påstått.


Har ingen aning om vad deras reklam kostar. Du får vända dig till Verisure för den kan jag inte svara på.

Kan du inte hålla med om att det är lite märklig journalistik? Om man nu enkelt kan störa ut alla larm från Verisure så varför visade man inte upp det i sitt reportage?

Om det till exempel skulle vara enkelt att bryta sig in i en Saab så inte skulle man väl då istället visa när man bryter sig in i en Volvo?
Aftonbladets nivå: "Saab har dålig skydd mot inbrott i sina bilar, kolla på videoklippet nedan där vi bryter oss in i en Volvo"...

Kan det vara så att man inte riktigt vågade sig på Verisure, enklare med en mindre spelare som inte har resurser att klaga på testen.
Sedan blir ju resultatet detsamma, vilket trådlöst larm du än testar, alla går att störa ut.
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Det man stör ut är väl uppkopplingen med GSM till det bolag eller egen telefon. Eller stör man ut själva larmet. Det borde tjuta rätt bra om man har tuta inne och ute. Undrar om det går larm när störsändaren stängs av.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det man stör ut är väl uppkopplingen med GSM till det bolag eller egen telefon. Eller stör man ut själva larmet. Det borde tjuta rätt bra om man har tuta inne och ute. Undrar om det går larm när störsändaren stängs av.
Det finns larm som känner av störsändare och startar siren samt försöker larma ut, men frågan är hur bra det går trådlöst.
Man kan störa ut all trådlös trafik, alltså både utgående via mobilnätet, samt mellan givare och huvudenhet.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Inlägg 46
Den centralapparaten Robert plågar är en Powermaster 10 från Visonic. Visonic har tillverkat trådlösa larm i evigheter och är riktigt duktiga på det, och grejorna är stabila. Men det hjälper inte, tekniken är som den är. Som jag försökt förklara. Har ingen aning om Verisure sålt just denna centralapparat någon gång. Robert Aschberg vet ju inte ett skit om detta, där är ju någon som viskat i deras öra och någon tekniker som vet hur det fungerar och då blev det som det blev. För mig är det inga konstigheter. Centralapparat hit eller dit spelar ingen för mig, då det finns andra aktörer i landet som använder andra fabrikat. Då skulle Robert skrapa ihop alla dessa olika centralapparater för det skulle var mer trovärdigt för dig. Därför så är inte din liknelse så bra.

Inlägg 49
Är det inte lämpligt att läsa alla inläggen innan man skriver?
 
Senast ändrad:

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2024
@Dethleffskvalite jag ifrågasätter inte alls det du skriver när det gäller trådlösa larm, men vad finns det för anledning till att de är så dåliga? Som programmerare av automationssystem är jag van att hålla reda på de givare jag kommunicerar med och det borde väl larmenheten kunna fixa också? Försvinner n antal givare så larmar vi för då är det störning på G. Har buset då en så bra störsändare att den stör ut mobilkommunikation så ok, men sirenen lär väl ljuda i alla fall och det är ju det primära om man inte har ett tyst larm men det är nog ovanligt i fordon.
Hälsningar
Peter
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.056
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Har du 230V och en liten router i bilen kan du leka med denna för 299:-. Har tre på landet, varav en ute under takutsprånget, fungerar fint med en app i telefonen.

TP-Link C200 Full HD WiFi Home säkerhetskamera​

 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Trådlösa larm är ju inte dåliga som du skriver, det som finns numera är riktigt bra. T.ex. räckvidd på 2000 meter, generationen tidigare var 100 meter. Man var glad om det fungerade två rum bort. Men det är dom här olagliga störsändarna som används som är problemet, och bevisligen används dom. I flertal centralapparater gå det att programmera för radiostörning och RF-störning men du kan ju inte ha åtgärd på det. Givetvis så känner centralapparaten även av om en detektor saknas. I fallet villalarm så kan man ju läsa att dom knappt skickar väktare på ett riktigt larm, då är det ljusår bort att man skulle skicka väktare på en sådan detektering. Och vad skulle väktaren göra?
Jag lyfter detta då medlemmar här har ingen aning om hur illa det är.
 
Toppen