• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips på Dc/dc laddare

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Har köpt 2st 100A bly/kol batterier. Dom kan laddas snabbare än vanliga Agm batterier. Ctek har en dc/dc laddare men den laddar max 25A. Är det någon som har tips om någon laddare som ger mer. Har ingen aning om hur stor generator jag har men bilen är en Citroen Jumper 2015.
Peter
 

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Har installerat denna och det blev som natt och dag, till det bättre:) Jag har en Fiat 2,3 150 hk 2018 års modell. DavidS
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
@peter nilsson Kan du vv dela dina erfarenheter om bly/kol batterier när du kommit igång?

Med 2 st 105Ah Biltema AGM jag hadde så tog dom emot 40+A i början på en laddcykel.
För att en DC/DC laddare skall ladda snabbare behövs en riktig stor laddare om den skall prestera bättre än att koppla direkt mot bilgeneratorn.

Bly/kol tekniken gör ju det dessutom möjligt att åka omkring med ej fulladdade batterier utan att dräpa dom.
Så en DC/DC laddare kanske är en onödig utgift?
 

DavidS

HBK Medlem
Inlägg
126
Kommun
Falköping
HBK-Nr
21307
Medlemskap
2024
Absolut. Jag har en Victron BMW 712 som visar laddningen momentant. Förut så flexade laddningen friskt och låg ofta mellan 10 och 20 A. Nu går laddningen upp på 45+A direkt när bilen startas och ligger kvar där tills batterierna uppnått 100%. Spänningen ligger också stabilt och högt så jo, för vår del så fick vi önskat resultat då vi vill ha snabb laddning när vi ligger ute på vintern och åker och tömmer/ fyller var 3:e till 4:e dag. Troligen kommer vi fortsättningsvis lämna elverket hemma i fortsättningen då vi inte behövt starta det alls den här vinterturen. DavidS
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Michael Det har ganska stor betydelse. Kör en kortare sträcka och bodelens batteri laddas fortare samt slipper elverk så att inte andra husbilister blir upprörda.
Ha det
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
@peter nilsson Kan du vv dela dina erfarenheter om bly/kol batterier när du kommit igång?

Med 2 st 105Ah Biltema AGM jag hadde så tog dom emot 40+A i början på en laddcykel.
För att en DC/DC laddare skall ladda snabbare behövs en riktig stor laddare om den skall prestera bättre än att koppla direkt mot bilgeneratorn.

Bly/kol tekniken gör ju det dessutom möjligt att åka omkring med ej fulladdade batterier utan att dräpa dom.
Så en DC/DC laddare kanske är en onödig utgift?
Jag skriver om dom i höst.
Peter
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vad är fördelen med en DC/DC laddare om man har Bly Kol batterier?
(dom tar ju inte skada av att inte vara fulladdade)
 
F

F.d. 22252

Guest
I ett batteri lagras ju energi kemiskt att stressa omvandling fram och tillbaka ger större förluster en dc-dc omvandlare har ju också en verkningsgrad som gör att man totalt tappar en del ladd energi i förluster.
Man måste nog räkna med att slitaget på generator lager rem ökar eftersom de data som står på är maxdata oftast eftersom en husbil oftast är byggd på ett chassi som är gjort för att transportera gods och ladda startbatteriet och inte mycket mer.
Dessutom är ju 12v ingen bra spänning med höga strömmar, vore bättre om bodelen vore gjord för 48v och generatorn också ävenså startmotorn med modern trefasteknik skulle bli betydligt mindre och lättare och varför inte bygga dessa ihop till en enhet direktkopplad till vevaxeln. Med dagens teknik skulle inte detta vara särskilt svårt.
Det vi har nu i våra bilar är helt ålderdomlig teknik verkar som om all teknik gått till resten av motorn pga. miljöskäl resten är minst 50 år gammal teknik då det bara var provsändningar i färg på tv.
Sen verkar det lite udda att skaffa omvandlare för att stressa laddningen på ett batteri går förmodligen manipulera laddningsregulatorn i generatorn för att få samma effekt. Kan nog vilket jag inte vet ligga ett shuntmotstånd som går att ändra, den är ju gjord för att ladda ett startbatteri.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vad jag är ute efter är följande:

Fall 1, Bly/kol batteribank (2x 100Ah) som kan ta emot 120-160A under lång tid, begränsat av en DC/DC laddare till max tex 40A (eller 20A).

Fall 2, Bly/kol batteribank (2x 100Ah) som kan ta emot 120-160A under lång tid, generatorn matar in allt vad som går, kanske 100A.

Laddtid upp till 90% SoC i fall 1 blir dubbla till fyra gånger längre.

Varför vill man ha DC/DC laddare i detta fall?

Ovan överslag baserat på https://www.alpha-batteries.co.uk/media/catalog/product/p/l/plh_c_100.pdf
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vad jag är ute efter är följande:

Fall 1, Bly/kol batteribank (2x 100Ah) som kan ta emot 120-160A under lång tid, begränsat av en DC/DC laddare till max tex 40A (eller 20A).

Fall 2, Bly/kol batteribank (2x 100Ah) som kan ta emot 120-160A under lång tid, generatorn matar in allt vad som går, kanske 100A.

Laddtid upp till 90% SoC i fall 1 blir dubbla till fyra gånger längre.

Varför vill man ha DC/DC laddare i detta fall?

Ovan överslag baserat på https://www.alpha-batteries.co.uk/media/catalog/product/p/l/plh_c_100.pdf

Jag har lithium batteri..... Och tänkte köpa en dc/dc boster på 40a.... Men så kom jag på att bilen står mesta tiden stilla. Hade jag kört mer så hade en dc/dc laddare varit perfekt :rolleyes:
.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Vad jag är ute efter är följande:

Fall 1, Bly/kol batteribank (2x 100Ah) som kan ta emot 120-160A under lång tid, begränsat av en DC/DC laddare till max tex 40A (eller 20A).

Fall 2, Bly/kol batteribank (2x 100Ah) som kan ta emot 120-160A under lång tid, generatorn matar in allt vad som går, kanske 100A.

Laddtid upp till 90% SoC i fall 1 blir dubbla till fyra gånger längre.

Varför vill man ha DC/DC laddare i detta fall?

Ovan överslag baserat på https://www.alpha-batteries.co.uk/media/catalog/product/p/l/plh_c_100.pdf
Då behöver man kanske inte en dc/dc laddare. Men vad händer med generatorn. Förstörs den av värmen? Behövs någon strömbegränsning? Är ganska novis på detta.
Peter
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Vad jag är ute efter är följande:

Fall 1, Bly/kol batteribank (2x 100Ah) som kan ta emot 120-160A under lång tid, begränsat av en DC/DC laddare till max tex 40A (eller 20A).

Fall 2, Bly/kol batteribank (2x 100Ah) som kan ta emot 120-160A under lång tid, generatorn matar in allt vad som går, kanske 100A.

Laddtid upp till 90% SoC i fall 1 blir dubbla till fyra gånger längre.

Varför vill man ha DC/DC laddare i detta fall?

Ovan överslag baserat på https://www.alpha-batteries.co.uk/media/catalog/product/p/l/plh_c_100.pdf

DC/DC-laddaren (boostern) påstås väl avhjälpa problemet att generatorn, oavsett vad batteriet kan ta emot, inte levererar tillräcklig ström eftersom den luras av startbatteriets laddningsnivå och/eller styrdatorn, särskilt på nyare bilar med Euro 6 och högre. Förändras den saken av bly-kolbatterier?
 
Toppen