• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips på Dc/dc laddare

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.118
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sen är det väl så att när man laddar från generatorn så brukar man ju också köra..... Och då skall väl fartvinden också hjälpa till att kyla generatorn :rolleyes:
De youtube filmer som visar risken med att bränna en generator har ju generatorn inomhus fast monterad i en bänk :eek:.... Inte konstigt att den då blir varm :confused:
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
DC/DC-laddaren (boostern) påstås väl avhjälpa problemet att generatorn, oavsett vad batteriet kan ta emot, inte levererar tillräcklig ström eftersom den luras av startbatteriets laddningsnivå och/eller styrdatorn, särskilt på nyare bilar med Euro 6 och högre. Förändras den saken av bly-kolbatterier?
Har du en bil med smart generator så krävs en Dc/Dc laddare, eller att man deaktiverar denna funktion om det går.
Att få så höga laddströmmar som 100A kräver nytt kablage,dom allra flesta bilar har inte kablage eller elblock om strömmen skall passera detta som klarar det.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
DC/DC kompenserar också för ev spänningsfall fram till omvandlaren, mycket viktigt i en husvagn men även en husbil kommer att ha nytta av den men den skall placeras så nöra batteriet som möjligt
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Har ingen koll på bly-kolbatterier och vad de egentligen vill ha o mår bäst av. Jag själv har AGM batterier och en Ctec dual dc-dc kombinerat med en smartpass som har max 80 Amperere. Funkar så att den släpper igenom högre ström förbi dc-dc laddaren när batterierna kan ta emot mer ström. Dock ger min generator 190A och smartpass slår i taket om batterierna är halvladdade vid start. ser på ampermätaren att den pulserar över o under dessa 80 ampere första kvarten eller så efter start. Jag har många gånger funderat på om det verkligen var väl använda pengar med dessa ctek laddare istället för en spänningsstyrt skiljerelä från tex Odelco och en MPPT solcellregulator.
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024
Dc/dc laddare eller booster kommer att kompensera för spänningsfall och då kommer generatorn att ge större ström även vid lägre varvtal. Strömbegränsning i en växelströmsgenerator fungerar så att strömmen avtar vid höga varvtal p.g.a. Ökat växelströmsmotstånd i lindningarna vid högre varvtal. Denna begränsning finns inte på lägre varv, varför man mycket väl kan bränna upp generatorn eller remmen om man tar ut för mycket. Att ladda 50 A i timmar kommer den inte att gilla.
Med vänlig hälsning,
Conny J
 

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Jo just det nu minns jag. En ide med DC-DC laddare istället för ett spänningsstyrt skiljerelä var att jag har batterierna i en låda under bilen och där kan ju tempersturen skilja en hel del. Ctek dc-dc laddare har temperaturkompensering både vid laddning från bilens generator och från solcell.
 
Toppen