• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips av er som har köpt HB i Tyskland

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Tips av er som har köpt HB i Tyskland

Handen på hjärtat , undrar om inte utländska spekulanter på Svenska objekt får samma svala bemötande .... Alla tror att det är bedrägeri på gång.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Tips av er som har köpt HB i Tyskland

Tror inte tyskar tänker så då det impoteras väldigt mycket både HB och Personbil, skulle en tysk vill köpa från mig då tänker man nog 2-3 gånger!
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Tips av er som har köpt HB i Tyskland

När jag kontaktar tyska säljare, skriver jag på engelska och under kopierar jag in samma sak på tyska från google översätt. Dom får sig säkert ett gott skratt men jag brukar få svar. Det får jag inte om jag bara skriver på engelska.

Google Translate
Wenn ich die deutschen Verkäufer kontaktiert, ich schreibe in Englisch und ich kopieren Sie die gleiche Sache auf Deutsch von Google Translate . Sie holen sich sicher ein gutes Lachen, aber ich in der Regel Antworten bekommen. Dass ich nicht bekommen, wenn ich nur auf Englisch schreiben.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Tips av er som har köpt HB i Tyskland

Har fått svar nr 2 nu från samma leverantör, vad tycker ni om dessa extra priser:
When we built in Remi it will be cost 690,-- €. Om de bygger in remi

No Solar. 1 panel with 100 W cost 815 €. (Solpanel undra om batteriet ingår?)

You can get a registration to bring the Motorhome to Sweden. It cost´s 450,- €. (Är detta normalt att det kostar så pass mycket för pappers arbetet?)

Den har rullat runt 2000mil, men ingen service gjord än alls:
The first service by Fiat is with 48000 km.

Byter inte de olja varje år som vi i sverige gör?
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Tips av er som har köpt HB i Tyskland

Nu vet jag inte hur mycket de slagit av på utannonserat pris innan du fått de här priserna på tillbehören.
Ser jag på mina 4 husbilsköp så har 3 av 4 köpts på firma och de har alla levererat bilen med nybytt olja och då har de varit 11-18 månader gamla med drygt 2000 mil på mätaren.
Drygt 100€ betalade jag för skyltar och försäkring i höstas, men då var priset redan nerförhandlat X tusen € från utannonserat pris av han som hjälpte mig med det praktiska innan upphämtningen. Ingen av firmorna har tagit betalt för hanteringen.

Kan inte tänka mig att de räknat in ett extra batteri när de offererat solcellsmonteringen om du inte efterfrågat det. Har aldrig monterat solceller, men spontant låter priset dyrt.
 
Senast ändrad:

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Tips av er som har köpt HB i Tyskland

Har inte börjat pruta alls än tänkte få ett bra paket pris på allt.
Ska fråga vad som ingår i solcellspaketet han räknat på.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Tips av er som har köpt HB i Tyskland

Priset på solceller gällde detta:
In the Solar Package is a 100 W panel with a solarcontroller.

Alltså inget batteri.

Bilen är 2015 årsmodell uttagen maj. Så kanske att de byter olja efter 1 år.

Kanske bättre pruta på bilen rakt av och skita i solcellerna samt remis.
Remis kan jag själv montera hemma.

Solcellerna kan jag hitta nån i tyskland på väg ner till kroatien i sommar för mindre pengar.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Tips av er som har köpt HB i Tyskland

Det låter som att dom tar i rejält prismässigt på allt.
450€ för exportregistreringen tycker jag är snudd på ocker. Det säger förmodligen en del om deras prissättningsmodell.
Försöka få till ett bra pris på enbart bilen och sen handla billigt på vägen hem är förmodligen mest ekonomiskt.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Tips av er som har köpt HB i Tyskland

De vill ha 45000 euro.
Försökte pruta ner till 43000 euro.
då inklusive 450 euro för papper arbete och registrering.
+Olje service

Last price skrev han inklusive det som jag skrev 44.200 euro

Det va inte mycket men en besparing för mig på ca 13000kr är det ok tycker ni?
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Tips av er som har köpt HB i Tyskland

Det är bara du som kan avgöra om dealen känns rätt. Vet inte vad det är för bil så kan inte uttala mig om prisnivån.
Denna:
Sunlight T, 69 L - Queensbett / Dusche, WC getrennt - Engel Caravaning Frankfurt GmbH & Co. KG

Nu har han gått med på Installera remis åt mig oxå,
service + han betalar för allt i Tyskland + fixar allt med papper osv..
Känns som att gå ner i pris är svårt för dem, men lägga till lite extra är lättare.

Men den billigaste efter denna vi hittar är på 48900€ utan remis,bakkamera,gps,cykelställ, samt att den inte har det tyg som frun vill ha!
SÅ det får bli denna!
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Tips av er som har köpt HB i Tyskland

Låter som en ok deal. Vi tittade på T69 2014, men den modellen gick bort för oss pga att vi behövde använda främre sängen. Kommer ni att använda främre sängen? Om så är fallet tänk på att ni inte kommer ut om det börjar brinna då sängen blockerar utgången.
Är ni bara 2 så är modellen ok. Firman har vad jag kommer ihåg bra rykte.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Tips av er som har köpt HB i Tyskland

Japp bara 2 + liten hund, varför vi ville ha taksängen var pga vår dotter vill åka med ibland och vill inte bädda dinetten.
Vi är korta jag är längst på hela 167cm, provade gå ur på codat husbilar i Mark och det var inga problem förutom att man fick huka lite!

Skickar Papper till firman ikväll, vi hittar inte bättre som passar oss och till detta pris!

10 Mars Flyger vi ner för hämta den!!
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Tips av er som har köpt HB i Tyskland

Ibland har det sina fördelar att vara kort (även på flyget). Själv är jag 190 och sönerna 2 m så det fanns inte en chans att komma ut utan att krypa. Istället för T69:an blev det en Weinsberg TI 700 MEH*Einzelbett**Hubbett**150 PS als Teilintegrierter in Schwarzenbek . Full längds sängar bak+ främre säng 192x140 vilket var på håret. Såldes efter semestern och sen köpte vi nuvarande Dethleffs med QB 200x150 + främre säng 195x150..

Lycka till med husbilen.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Tips av er som har köpt HB i Tyskland

Den Wiensberg modellen har jag öglat på , men inte lyckats hitta med dynor och färger som fru gillar!
Lite kräsen är hon men det är väl bra eftersom vi tänkte ha bilen ett tag!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Tips av er som har köpt HB i Tyskland

Tänk på att svenskimporterade bilar ofta är extrautrustade.
Tex elvärme i golv, uppvärmd spillvattentank, ESP traction, dubbla glasrutor, myggnät, elpatron, farthållare, frostavvisande backspeglar, heltäckande matta m.m.

Skillnaden i utrustning kan ofta vara prisskillnaden mellan bilar i Tyskland och Sverige.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Tips av er som har köpt HB i Tyskland

Min erfarenhet är precis tvärt om.

De tyska bilarna har oftast mycket mer utrustning än de svensksålda. Tyskarna verkar vara ordentligt pigga på att kryssa i det mesta på tillbehörs/utrustningslistan när dom köper ny bil.
Jämför man sen priset med utrustningen så blir det ännu större skillnad.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Tips av er som har köpt HB i Tyskland

Tänk på att svenskimporterade bilar ofta är extrautrustade.
Tex elvärme i golv, uppvärmd spillvattentank, ESP traction, dubbla glasrutor, myggnät, elpatron, farthållare, frostavvisande backspeglar, heltäckande matta m.m.

Skillnaden i utrustning kan ofta vara prisskillnaden mellan bilar i Tyskland och Sverige.

Har kollat på detta, Hittar några få som rullar i Sverige som är till salu som har elgolvärme, annars så är den jag köper mer utrustad än dem och prisskillnad på runt 100.000 kr, Ugn vill vi inte ha men den kom standard i master paketet först nu 2016.
Sen har vi remis fram gardiner fram och sido rutor i hytten,gps backkamera dvdturner i ett som ingår, cyckelställ för 4 cycklar,markis 4.5 meter, Lackad grill som är extra på den årsmodellen, hubbett som oxå är tillval på 2015 modell. Enda vi saknar lite är solpanel men de vill ha 815€ för 100 w, så det suger vi på eller så hittar vi nån annan som kan lösa det med bibehållen garanti i juni när tanken är att åka neråt Kroatien!
 
S

Sören-6830

Guest
Sv: Tips av er som har köpt HB i Tyskland

Min erfarenhet är precis tvärt om.

De tyska bilarna har oftast mycket mer utrustning än de svensksålda. Tyskarna verkar vara ordentligt pigga på att kryssa i det mesta på tillbehörs/utrustningslistan när dom köper ny bil.
Jämför man sen priset med utrustningen så blir det ännu större skillnad.

Har precis samma erfarenhet. Försökte komma överens med svenska återförsäljaren när vi bytte bil senast men det var ju omöjligt att ens komma
i närheten av det bilen (Arto 2012) kostade i Tyskland med i princip hela utrustningslistan (sånär som solcell och inverter).
Viss utrustning som tex Caraskin på taket kunde vi inte få i Sverige.
 
Toppen