• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tingsryds camping igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tingsryds camping igen!

Carola! Du skulle varit med på den tiden när alla pensionärstanterna stormade in i restaurangen förut på Danmarksbåten till Fredrikshavn före avgång och lade beslag på de bästa fönsterborden! Väl där så började de veckla ut sina smörgåspaket och plocka fram termosflaskorna med kaffe! Och där fick de sitta i lugn och ro hur länge de ville!

Det var på den tiden man fortfarande hade lite respekt för gammalt folk!

Jappe
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Tingsryds camping igen!

Det få mig att fundera....
Det här bäddar ju våra sängar också...leder sånt här till att vi kommer att sova gott i "välbäddade" sängar??
Tack, jättesnällt verkligen... men den bäddhjälpen känns det som att jag kan vara utan!

Carola

Jag tänkte nog på campingvärden förstås! Själv hade jag nog faktiskt tänkt mig lite för innan jag hade övernattat nära en campingplats. Dock, en parkeringsplats är en parkeringsplats, även om den ligger nära en camping!

Jappe
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Tingsryds camping igen!

Carola! Du skulle varit med på den tiden när alla pensionärstanterna stormade in i restaurangen förut på Danmarksbåten till Fredrikshavn före avgång och lade beslag på de bästa fönsterborden? Väl där så började de veckla ut sina smörgåspaket och plocka fram termosflaskorna med kaffe! Och där fick de sitta i lugn och ro hur länge de ville!

Det var på den tiden man fortfarande hade lite respekt för gammalt folk!

Jappe

Den tiden ja....man har ju hört talas om " förr i tiden"... Men efter som jag lever med "gammalt folk" så blir man väl lite avtrubbad....och " hemmablind" när det gäller just det :twitcy:
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Tingsryds camping igen!

Jag tänkte nog på campingvärden förstås! Själv hade jag nog faktiskt tänkt mig lite för innan jag hade övernattat nära en campingplats. Dock, en parkeringsplats är en parkeringsplats, även om den ligger nära en camping!

Jappe

Parkeringsplats ja...där dom campade, 2 nätter.
Då är ju frågan, ska man verkligen behöva sätta upp förbudsskyltar på alla ställen där det är olämpligt att...sova?
Det som är rena självklarheter för mig är uppenbarligen helt främmande för andra...det kommer vi inte ifrån.

Carola
 
T

Teddi

Guest
Sv: Tingsryds camping igen!

Parkeringsplats ja...där dom campade, 2 nätter.
Då är ju frågan, ska man verkligen behöva sätta upp förbudsskyltar på alla ställen där det är olämpligt att...sova?
Det som är rena självklarheter för mig är uppenbarligen helt främmande för andra...det kommer vi inte ifrån.

Carola

campade??? olämpligt att sova?? ja sover alltid lämpligt,,alltid i bilen,,på allmänna platser där inget förbud finns det gjorde dom också,,,,VÄLDIGT VIKTIGT!!

för övrigt så är väl detta inget problem,,så länge vi inte har #tiggande# företagare utanför dörren,,där är problemet:D:D:D:D:D:D:D:D:D:D
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Tingsryds camping igen!

Nej Teddi, det tycker jag inte, även om campingägaren gjorde fel, så tycker jag att det största problemet är att det verkar finnas alltför många husbilsägare med såpass dåligt omdöme, att de väljer att utmana olika funktioner i samhället på olika sätt, så att vi får motståndare överallt, ställplatser stängs, parkeringar stängs, skyltarna med korttidsparkering och ej husbil blir fler hela tiden. Är det så vi vill ha det?! :confused:
 
Senast ändrad:

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Tingsryds camping igen!

Om det nu är dåligt omdöme. Var går då gränsen för hur nära man kan och får parkera enligt era regler.
Paret som parkerade har inte gjort fel enligt mina regler.
Ha det
 
T

Teddi

Guest
Sv: Tingsryds camping igen!

kan vi inte vara överens om att tillsammans förbättra våra förutsättningar så skiter ja nu i detta,,för gött,

vi kan väl alla åka dit ock ge honom pengar,,sen kan vi ta vägen om ugglarp,,där får heller ingen stå utan att ta in på camping,,ta med er mycke pengar så löser vi detta!!
 
F

F.d. 1256

Guest
Sv: Tingsryds camping igen!

Nu handlar ju inte trådarna om Tingsryds camping om man kunde parkera fritt till höger eller vänster på parkeringen.

Ej heller om det var ett eller två dygn man parkerade där. Jag parkerar på Tyringe kurhotells parkering 220 dagar/år utan att bo på hotellet. Ibland med PB1 och ibland med PB2. Rolf och Monica parkerade några "natt"-timmar med mellanliggande resa.

Rolf och Monica har blivit väldigt tråkade av kompisar i dessa trådar och riktigt allvarligt blev det när campingvärdens kompis och journalist började skriva.

Sen har ju det ena efter det andra uppdagats när det gäller campingvärden:
  • Otrevlig
  • Olagligt tagit betalt för parkering
  • Oklarheter när det gäller redovisning till myndigheter
Rolf och Monica har inte gjort något fel i denna hsitorian och det hade inte blivit så uppiskad stämning om inte en massa kompisar hade försökt få det dit hän.

Men fortsätt ni. Det kanske dyker upp mer byk som behöver tvättas i Tingsryd. Jag besöker orten på fredag.

Kenth

Betalar du för parkering vid Tyringe Kurhotell ??? Om inte är det väl inte något att gå ut med att man utnyttjar hotellets parkering utan att bo där, gratis :wideeyed:.
Betalar du och gör rätt för dig ber jag om ursäkt för mitt inlägg.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Sv: Tingsryds camping igen!

Det som är självklart för mig är nog inte självklart för alla. Vi är olika individer som tycker olika. En policy vore kanske bra så att medlemmar inte behöver känna sig påhoppade och vet vad som gäller.
Ha det
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Tingsryds camping igen!

Många frågor hänger i luften. De flesta blir nog obesvarade...
I en oändlig långbänk... En sak är dock säker, vi kommer INTE att parkera utanför Tingsryds camping eller utanför någon camping innan vi har kollat vad som gäller.
Vill inte hänga en campingägare utan tillstånd...;)

Bosse
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: Tingsryds camping igen!

Kanske vi husbilsåkare som har för vana att utse oss själva till offer för orättvisor i alla lägen, borde tänka oss för innan vi ställer till det så att våra förutsättningar blir "ännu sämre"??

Sunt förnuft hade räckt gott och väl...

Carola ( som aldrig tagit med matsäck på restaurang )
Ja då är det väl tur att vi till 99,8 % står på campingar för nu vågar man väl inte stanna till på allmänna parkeringar. Dessutom har jag aldrig sett mej själv som husbilsåkande offer.
Vi betalar alltid för oss men inte till andra än dom som ska ha betalt.
mvh Gunilla
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Tingsryds camping igen!

Nu är det mycket :confused: få se om jag får med allt - jag provar.

Om man nu inte vill figurera på internet ska man nog inte gå i svaromål genom en tredje part (journalist) mot 9000 forum-medlemmar, särskilt när gardroben inte är städad.

Om man nu har fattat tycke för campingvärden och ni tycker det är ok att bete sig oartigt mot kunder (Monica är en duschkund), tar betalt på annans mark mm, ska man nog inte gå i svaromål mot 9000 forum-medlemmar, särskilt när gardroben inte är städad.

Så fort det är en marknad vill vi komma kvällen innan och parkera. Det är inte lätt att ta reda på om det är OK eller inte. Tar två närliggande exempel:

EXEMPEL [På äpplemarknaden Kivik (18.000 besökare)är det väldigt OK, gratis och HBK har en egen gräsplan. I Huseby är det inte alls OK med husbilar över huvud taget trots att parkeringen är tom på natten och kunde vara 4 m lucka på natten och "varannan husbil" på marknadstid.] SLUT PÅ EXEMPEL

Personbilsparkering är personbilsparkering. Där kan vi i HBK inte stifta nya lagar.
Vi i HBK är 10% av den svenska husbilsparken och ännu mindre om vi räknar med alla turister. Hur ska vi få ut ett sådant budskap att det är inte lämpligt att parkera på parkeringsplatser där vi provocerar omgivningen. Det gäller inte bara campingplatser utan även sommarstugeområde, gästhamnar, centrala delar av vissa städer där campingägarna tillsammans med turistchefer har makten som t ex Visby.

Om man är en kund, oavsett hur mycket man handlar, så har man rätt att parkera på kundparkeringen. Förtydligande till dom som tror att jag någonsin skulle ha missbrukat en kundparkering: Jag är "dagens lunch"-kund på kurhotellet och parkerar således där 220 dagar/år.

P-kuran.jpg

Det är inte konstigt att man blir betraktad som lite insatt i läget när man läser allt här på forumet. Här finns ju en enorm fakta- och kunskapsbank. Har jag nu fått med allt jag ville svara på :confused:

:)
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Tingsryds camping igen!

Anta att jag kommer till Tingsryd kl 21 på fredag och skall parkera. Ska jag då först åka runt och fråga om det är ok att parkera på de olika parkeringsplatserna. Anta att jag får nej på dom 10 första. Då skulle vi ju känna oss som jesusbarnets föräldrar på den tiden det begav sig.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Tingsryds camping igen!

Det går inte att skapa nya regler av typen "om vi provocerar". Dessa regler går ut till mindre än 10% av husbilsfolket. Och då räknar jag med att alla 9.000 medlemmar läser och rättar sig efter dessa nya regler.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Tingsryds camping igen!

Om vi inte skall bli kallade för typ zigenare så tror jag att vi måste börja tänka lite förnuftigare vad vi parkerar hur vi beter oss med utsläpp från tank m.m ALLVARLIGT. Zigenare kan ej var rätta ordet för det finns trevliga zigenare men asfaltsläggare som kommer hit o svinar ner.

 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Tingsryds camping igen!

Anta att jag kommer till Tingsryd kl 21 på fredag och skall parkera. Ska jag då först åka runt och fråga om det är ok att parkera på de olika parkeringsplatserna. Anta att jag får nej på dom 10 första. Då skulle vi ju känna oss som jesusbarnets föräldrar på den tiden det begav sig.

Detta är ju helt befängd argumentation, men jag hoppas att du bara provocerar/skämtar!? Lösningen är ju annars ganska enkel, kör vidare till rastplatsen som ju nästan är inom synhåll från campingen! Förmodligen kan du stå på alla andra parkeringar i Tingsryd också, men varför precis framför campingen? :wideeyed:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen