• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Timer på boilern

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har 2 boiler i hb varav en 12v boiler.
12v boiler tar från kallt till +70° ca 40 min... Och 30A/h och ett relä styr förbrukningen.
Jag använder denna boiler oftast och det har hänt att jag glömt stänga av den, så nu letar jag efter en enkel timer på ca 60 min
Att jag inte vill ha en elektronisk beror på att jag vill kunna manuellt stänga av den.
Men de jag hittar är elektroniska... Utom denna.... Den är mekanisk men enligt info så är den för 110-230v... Men om den är mekanisk, då bör jag väl kunna använda den... Eller..
Antar att klockan är mekanisk och skruvas upp när man vrider på vredet...
Eller är jag helt fel på ett.?

Timern skall bara styra reläet starta/stoppa


 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Om jag tänker rätt och om nu timern går på fjäder och inte mekanisk elmotor så handlar det väl mest om hur många Amp. som kontakterna klarar av.
Det är väl rätt vanligt att olika "vanliga" timrar m.m. klarar ca. 2000W+ eller ca. 10Amp vid 230V.
Så om det blir 12V som skall kopplas och brytas så borde den då "bara" klara ca. 10Amp./ 120W. men det kanske räcker.

M.v.h. JANKRO.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om jag tänker rätt och om nu timern går på fjäder och inte mekanisk elmotor så handlar det väl mest om hur många Amp. som kontakterna klarar av.
Det är väl rätt vanligt att olika "vanliga" timrar m.m. klarar ca. 2000W+ eller ca. 10Amp vid 230V.
Så om det blir 12V som skall kopplas och brytas så borde den då "bara" klara ca. 10Amp./ 120W. men det kanske räcker.

M.v.h. JANKRO.
Hej Jankro...
Eftersom den bara skall styra reläet (vilket jag idag gör via en liten strömbrytare) så blir det ju inte många miA klockan skall bryta...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja då funkar det säkert.... Om den har fjäder vill säga.

Här har du en som det står i texten fjäderdriven. Samt att den tål 16A. som i o. f. inte har någon betydelse ju.


Du kanske kan hitta den på annat ställe för namn, typ och varumärke syns i annonsen, eller kolla den du redan hittat för säkerhets skull även om det kanske verkar troligt med fjäderverk även i den

M.v.h. JANKRO.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Om jag tänker rätt och om nu timern går på fjäder och inte mekanisk elmotor så handlar det väl mest om hur många Amp. som kontakterna klarar av.
Det är väl rätt vanligt att olika "vanliga" timrar m.m. klarar ca. 2000W+ eller ca. 10Amp vid 230V.
Så om det blir 12V som skall kopplas och brytas så borde den då "bara" klara ca. 10Amp./ 120W. men det kanske räcker.

M.v.h. JANKRO.

Att bryta likström är mycket styggare för kontakterna än växelström, jag har för mej att man behöver någon form av kondensator mellan kontakterna, för att det inte skall uppstå en ljusbåge som förstör dom?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja, men är inte det vid rätt kraftiga strömmar med likström.
I både "vanliga" reläer och strömbrytare till 12V på runt 30/40Amp. så sitter det ju inga extra finesser och de håller ju rätt länge......... I alla fall till glappkontakt och elände får dem att smälta. Däremot så brukar ju typ 80Amp. som ex. skiljereläer ha en tendens att börja bråka alldeles för tidigt.

M.v.h. JANKRO.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ja då funkar det säkert.... Om den har fjäder vill säga.

Här har du en som det står i texten fjäderdriven. Samt att den tål 16A. som i o. f. inte har någon betydelse ju.


Du kanske kan hitta den på annat ställe för namn, typ och varumärke syns i annonsen, eller kolla den du redan hittat för säkerhets skull även om det kanske verkar troligt med fjäderverk även i den

M.v.h. JANKRO.
Den du hänvisar till är mekanisk, och snyggare än den jag nu har beställt.
Beställde via Amazon då vi är i Grekland över hela vintern o våren, tyckte det var enklast så...

Countdown Timer Switch AC 220V Min High Performance Pump Electronic Mechanical Countdown Control Timer Socket Time Switch 86 Panel (120 Minutes) https://amzn.eu/d/9wJ7nu7
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Idag monterade jag timern... Men fört måste den modifieras lite... Jag vill gärna se ett ljus när den drar, så jag fick leta i "källaren".
Där hittade jag en massa nya olika Led.. Men de flesta led kräver ju ca 3v...
Så det var bara att leta vidare... Och då hittar jag långt inne i en låda några helt nya pyttesmå spänningsstabilisatorer.

Sen var det bara att lödda och klistra...

Borra hål och så montera.... Och testa..
.... Varför fungerar det inte... Så jag fick mäta upp installationen som den skulle kopplas in på....
Och då visar det sig att shunt motorn (som växlar mellan mina två boiler styrs med +) och timern kopplade jag styrningen via minus.:swoon:..
Så det var bara att demontera och börja om.... Och göra rätt.. :yes:

En tim senare är den på plats... Och fungerar kanon.... Nu stängs min 12v boiler efter inställd tid... Max 120 min.

IMG_20221110_123511.jpg

IMG_20221110_123525.jpg

IMG_20221110_123555.jpg


IMG_20221110_230326.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.138
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Peter, för att driva en led på 12v använder du enklast ett motstånd i serie som begränsar strömmen. Storleken beräknar du med Ohms lag. R=U/I.
I ditt fall, om man sätter strömmen till ca 25 mA, R=. 12-3/0,025 =360 ohm. Närmaste standardvärde blir 330 eller 390 ohm, som ger en beräknad ström på 27 resp 23 mA.
 
Toppen