Eken55
FD HBK Medlem
Som nybliven ägare av hb så undrar jag med vilket tillsatsmedel man ska köra med i diseltanken. Bilen är en ducato 2012
Eken55
Eken55
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Ska HB:n ställas ett tag över vintern så kan det nog vara bra att hälla i en biocid mot bakterietillväxt. Problemet blir nog ändå större nu när det blandas i mer organiskt bränsle i dieseln, jag råkade ut för detta på traktorn nu i höstas och hela bränslesystemet fick demonteras och rengöras, efter ca två km körning var det stopp igen, det har visat sig att tanken är nästan omöjlig att få fri och tillväxten startar igen (det hade gått två veckor mellan rengörning och stoppet).Som nybliven ägare av hb så undrar jag med vilket tillsatsmedel man ska köra med i diseltanken. Bilen är en ducato 2012
Eken55
Jo, det behövs vatten och det blir ofta en del kondens om inte tanken är full. Problemet för min del var att tanklocket hade varit av när det regnat.Det är väl så här det ligger till: Finns det vatten i dieseltanken så kan algtillväxt i gränskiktet mellan vatten och diesel uppstå,
alltså de lever i vattnet och "äter" dieseln.
The first problems with contaminated fuels were observed in kerosene in 1956 . The hose fungus Cladosporium resinae was isolated and described in English as "Kerosene Fungus".