• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tillsatser

Eken55

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
32754
Medlemskap
2024
Som nybliven ägare av hb så undrar jag med vilket tillsatsmedel man ska köra med i diseltanken. Bilen är en ducato 2012
Eken55
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Har kört över 200000 km på lite över 11 år aldrig satt nånting extra bara diesel från pumpen inget bekymmer med motorn den är i original skick. Ända jag gjort före avställning tankat vinterdiesel som är gjord för över -30 grader om vi skulle behöva åka mitt på vintern vilket kan hända några gånger under vintern.
 
Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Som nybliven ägare av hb så undrar jag med vilket tillsatsmedel man ska köra med i diseltanken. Bilen är en ducato 2012
Eken55
Ska HB:n ställas ett tag över vintern så kan det nog vara bra att hälla i en biocid mot bakterietillväxt. Problemet blir nog ändå större nu när det blandas i mer organiskt bränsle i dieseln, jag råkade ut för detta på traktorn nu i höstas och hela bränslesystemet fick demonteras och rengöras, efter ca två km körning var det stopp igen, det har visat sig att tanken är nästan omöjlig att få fri och tillväxten startar igen (det hade gått två veckor mellan rengörning och stoppet).
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.858
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är väl så här det ligger till: Finns det vatten i dieseltanken så kan algtillväxt i gränskiktet mellan vatten och diesel uppstå,
alltså de lever i vattnet och "äter" dieseln.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det är väl så här det ligger till: Finns det vatten i dieseltanken så kan algtillväxt i gränskiktet mellan vatten och diesel uppstå,
alltså de lever i vattnet och "äter" dieseln.
Jo, det behövs vatten och det blir ofta en del kondens om inte tanken är full. Problemet för min del var att tanklocket hade varit av när det regnat.
Det var efter ett försök till dieselstöld men de hann inte mer än att få av tanklocket innan hundarna satte stopp för det (de fick inte någon diesel alls) men jag såg inte att locket var av innan det hade regnat.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Håller inte med där, algen "äter" inte diesel utan snaskar på all annan s..t som den är utblandad med, vet av egen erfarenhet då jag arbetat med tankrengöring och besiktning av både inom som utomhustankar på 70-talet. Har rensat några dieseltankar nu på senare år som fått algtillväxt, ingen rolig syn. Tror att drivmedelsföretagen blandar i något nu som stoppar algproblemet, OBS detta är min teori men dom är ju livrädda för att bli dragna in i någon process, det var ju några år sedan nån biltillverkare gick ut och varnade för att tanka på vissa stationer.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.234
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om nödvändigt använd översättaren, sidan är på tyska.
The first problems with contaminated fuels were observed in kerosene in 1956 . The hose fungus Cladosporium resinae was isolated and described in English as "Kerosene Fungus".

Biologisk tillväxt kan ske i ren fossil diesel, men påskyndas om det finns RME i bränslet.

Bio-innehåll är inte samma sak som RME, det tillsätts mycket HVO i dieselbränsle för att höja andelen som är biobaserad.
HVO har mycket god motståndkraft mot bakterietillväxt.
 
Toppen