• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tillfällig importförsäkring

arneo

HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
3212
Medlemskap
2025
Jag har nyligen importerat en husbil från Tyskland. Tog en försäkring via Folksam,åberopade Husbilsklubbens avtal osv. Priset för en månad blev 8900 kr!
När jag sedan Reg.besiktat bilen sjönk kostnaden till 5927 Kr. (18 dagar).
Om jag tagit denna försäkring i Caravan Club skulle den ha kostat 3550 kr. För en hel månad! Surt sa räven, vilken miss av mig att nyttja Folksam.
 

Sten-Åke o Maisy

HBK Medlem
Inlägg
628
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
1130
Medlemskap
2024
Sv: Tillfällig importförsäkring

Vi har också importerat en hb nu vi tog en tillfällig helförsäkring hos Folksam kostnad 2500/månad.
Har redan hunnit utnyttja den.
Stenskott i halvljus lampa kostnad 9500 med arbete betalade självrisken 1500.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Tillfällig importförsäkring

Tyvärr är det nog så att med den höga skademängden och dyra reperationer så blir alla husbilsförsäkringar dyrare i framtiden. Surt sa räven!
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Tillfällig importförsäkring

Det verkar som Folksams prissättning av import försäkring beror på handläggaren alternativt de har höjt premien de senaste åren. Har importerat 3 husbilar de senast åren och betalat mellan 500 (2009) och 4200 kr (våren 2015) för en månads försäkring. Alla har varit 3500kg husbilar.
I början av September hämtar jag en 3850kg husbil så man kanske ska kontakta Dina och köra med de den här gången.
Är inte intresserad av att betala 8900kr.
Nackdelen är väl 35% självrisk på glas då det är en helintegrerad bil jag köper den här gången.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Tillfällig importförsäkring

Lyft dena tråd lite, mitt försäkringsbolag LF vägrar föraäkra min blivande Hb, enbart trafik.
Blir så irriterad på detta så överväger byta rubbet till nått annat bolag.

Vart har ni som importerat Hb haft er tillfälliga helförsäkring.

Dina & Folksam är namngivna i denna tråd men övriga är de nått att ha?

Vill ju inte ge 9000kr för 1 månads försäkring.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Tillfällig importförsäkring

Ring LFs huvudkontor och be att få tala med någon på Motoravdelningen.
Det finns ett EU direktiv att de måste tillhandahålla detta till befintliga kunder.

Har tyvärr hänt flera gånger att kundtjänst på försäkringsbolagen inte känner till detta.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Tillfällig importförsäkring

Vet ej om du kan ringa till någon annan i Länsförsäkringar ?
Den första jag pratade med kunde ungefär tala om vad vädret var, jag sa att jag ville prata med någon som var duktig på husbilsförsäkringar och hamnade då hos Lotta Jackson. Mycket duktig, sitter på Dalarnas försäkringsbolag.
Du bör vara medveten om att Länsförsäkringar har förhöjd avgift på motorskada på privatimporterade husbilar (hade det så sent som 2014 iaf). Lotta tycker det är lika idiotiskt som jag. Jag flyttade till DINA försäkringar när garantin på husbilen gick ut. Blev t.o.m billigare på räkningen (fast du får ju ingen återbäring).
Jag blev mycket väl omhändertagen av DINA när jag kontaktade dom, hade flera specifika frågor som damen kollade och återkom snabbt med. Jag tycker dom verkar bra men har inte reglerat någon skada med dom.

Peter :)
 
Senast ändrad:

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Tillfällig importförsäkring

Ska ringa dem imorgon igen, ska hota med flytta allt då vi har allt hos dem, företaget,hem,person,djur ,bil ,reseförsäkring!
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Tillfällig importförsäkring

Ska göra detta, men krånglar de så vil de inte ha mig som kund, finns fler som vill ha mina pengar!:twitcy:
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Tillfällig importförsäkring

LF tar 2050 kr för en 7 dagars försäkring, men max belopp på vagnskadan är 250000 kr, hur tänker dom där??
Påtalade att bilen är värd det dubbla om jag har otur och totalkrassar den.
Ja då får du enbart 250000kr!!
Blir inte LF!

Dina försäkringar måste man va hel kund.
Annars kollar de inte på det alls.

TryggHansa 3588 kr, inget till god om man tecknar försäkring hos dem.

Folksam 5100 kr, tillgod om jag fortsätter hos dem. men det va dyrt 770kr i månaden.

If 3000 kr inget tillgodo.
 
Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Tillfällig importförsäkring

Inte kunnig i området , men kan man inte ha en Tysk försäkring i en 10 dagar innan bilen blir Svensk?
 

poolsson

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2024
Sv: Tillfällig importförsäkring

Hej!
Tag kontakt med Folksam och be få prata med någon kunnig om försäkringar på husbilar vid import.Har tagit helförsäkringar på de 3 senaste husbilsköpen genom dem.Då jag i slutet av oktober 2015 tog kontakt med folksam om en helförsäkring för en import sa den handläggaren att det inte gick att genomföra,jag påtalade att jag gjort det 2 ggr tidigare men han sa det går ej.Ringde upp igen lite senare och begärde att få prata med någon kunnig på försäkring på chassinummeret vid import.fick prata med en kvinna som var väl insatt i ämnet,och att det var inga problem att ta en helförsäkring vid import.Hon tyckte att den handläggaren som nekat var väldigt dåligt påläst.
Försäkringen gäller 1 mån och kostade ca 5000 kr som senare räknades av vid tecknande av försäkring efter regbes och svenskt regnr.
POOLSSON
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Tillfällig importförsäkring

Jag importerade min husbil 2010, reglerna kan vara ändrade.
Men så här fungerade det för mig och det kan jag rekommendera att göra om det fortfarande går.

På LF tog jag en helförs vid importen på chassinr.
När jag kom hem tog jag helförsäkring för tillfälligt registrerat fordon (och registrerade den givervis så direkt också). Då fick jag tillbaka av importförsäkringens återstående pemie.
Sedan hade jag god tid på mig att beställa besiktning
och utföra den.
När registreringen var klar fick jag tillbaka premie som var kvar på tillfälliga registreringsförsäkringen när jag tog den vanliga slutliga försäkringen.

Under tillfällig registrering betalade man (i alla fall då) inte fordonsskatt.

Räknade ut kostnaden totalt för försäkringarna jag tog från köp fram till registreringen var klar.
Den var exakt lika stor per dag som husbilens skatt och normala försäkring som jag fick efteråt.

/Leif
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Sv: Tillfällig importförsäkring

Jag importerade min husbil 2010, reglerna kan vara ändrade.
Men så här fungerade det för mig och det kan jag rekommendera att göra om det fortfarande går.

På LF tog jag en helförs vid importen på chassinr.
När jag kom hem tog jag helförsäkring för tillfälligt registrerat fordon (och registrerade den givervis så direkt också). Då fick jag tillbaka av importförsäkringens återstående pemie.
Sedan hade jag god tid på mig att beställa besiktning
och utföra den.
När registreringen var klar fick jag tillbaka premie som var kvar på tillfälliga registreringsförsäkringen när jag tog den vanliga slutliga försäkringen.

Under tillfällig registrering betalade man (i alla fall då) inte fordonsskatt.

Räknade ut kostnaden totalt för försäkringarna jag tog från köp fram till registreringen var klar.
Den var exakt lika stor per dag som husbilens skatt och normala försäkring som jag fick efteråt.

/Leif

Ingen av de jag vart i kontakt med återbetalar längre, vissa har till godo men då har de ofta en försäkring som är 3-400 kr dyrare än de man har sen innan.
 
Toppen