• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Till Sverige på sommaren / Corona-problem?

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
det lär nog bli en lång tråd... Men skräm inte iväg våra turister, de behövs, om de är friska. Följ Tegnells råd.
”På samma sätt som tidigare gäller inreseförbudet som utgångspunkt alla utländska medborgare som reser till Sverige från andra länder än EU-länder, Storbritannien, Norge, Island, Liechtenstein och Schweiz.”

Från andra länder än EU, är det inreseförbud, någon månad till. Men det kan ju ändras...
Jag vill inte skrämma iväg några turister men i dessa tider vet ingen om man är smittförande eller inte och då skall vi inte trotsa Tegnells råd att inte göra onödiga resor och utmana vår sjukvård i onödan. Oavsett hur noggranna vi är så ökar risken att smitta eller smittas när vi är ute och reser, därför välkomnar jag dem om något år då allt förhoppningsvis är normalt igen och vi verkligen kan njuta av vårt land.
Helt rätt att vi behöver göra allt vi kan för att få igång ekonomin igen men vi måste vänta in tiden då vi kan göra nytta och inte förstöra vår svenska plan till återhämtning.
 

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Snygg trådkapning, men ändå inte off-topic. ;)
Tänkte närmast på Tyskland, flyga dit hämta Plåtis, första färjan hem igen!
Om du bestämmer dig för att åka...
Du kan ju hävda att du inte är turist och ange ditt giltiga svepskäl för resan.
Förslagsvis åker du inte via Danmark, utan tar en direktfärja hem.

Vad är din åsikt?
Jag tror att många svenskar kommer att titta nervöst på utlandsregistrerade bilar resten av året.
Att ha långt hem medför alltid lite extra risker. Du behöver väga in riskerna, inte bara för vad som händer om ni blir sjuka i COVID-10, utan även om ni får fel på bilen, om färjan hem slutar gå, om Danmark stänger sina gränser, vrickar foten illa, får huggormsbett...
Men visst, det är förmodligen lättare att hålla avstånd till andra människor här i Norden än nere på kontinenten och jag förstår att det är roligare att vara ensamma i Sverige än i Tyskland.
 
Senast ändrad:

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Snälla Börje, vi i Sverige har inget emot att ha så många besökare som möjligt likaså som de flesta andra nationaliteter har inte heller något emot besökare från Sverige. Men det finns några saker jag undrar över;
1 - Din fråga är fel adresserat då HBK är inte avsedd att lämna råd i samband med COVID 19. Jag föreslår att Du letar efter aktuell information på avsedda platser som WHO, CDC, tyska och svenska hälsomyndigheter.
2 - Etisk frågeställning om utsätta sig själv och egen familj för smittorisk är Din sak, att utsätta de andra för även små risker är ju helt annan sak. Hur vet vi att jag, Du eller någon annan är inte virusbärare? Det krävs mycket att läsa om godkända CE märkta corona virus tester etc.
3 - Jag håller med de andra som förnuftigt skrev i sina svar att Du får väl avvakta tills situation vänder.

Välkommen då.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
En massa svammel. Sanningen är att ingen av oss vet. När tiden för ditt besök närmar sig så tycker jag att du skall kontakta svenska ambassaden eller en svensk turistbyrå för att få reda på vad som gäller. Som det är just nu så ändras förutsättningarna dag för dag. Om det är OK att du besöker land så är du hjärtligt välkommen.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Många verkar tro att det snart är över men den senaste informationen jag fick (från social myndighet som hanterar sjukvårdsinsatserna runt covid-19) så räknar de med för Västkustens del att antalet som insjuknar ökar och det befaras en topp under sommaren.
 
Toppen