• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Till Sverige på sommaren / Corona-problem?

Tysken

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Bremen
HBK-Nr
29602
Medlemskap
2024
Hej kära vänner från Sverige,

hittills har jag bara läst i ditt fantastiska forum, men idag skulle jag vilja ställa en fråga till dig.
Vi älskar Sverige och har kommit till dig så ofta som möjligt i många år. I höstas bokade vi redan färjan för vår sommarlov i slutet av juli.
Nu vet vi alla om coronaproblemet och jag skulle vilja höra din åsikt om det är en bra idé att komma till dig i år.
Smitterna minskar långsamt och enligt min mening strävar Sverige efter en bra strategi när det gäller besättningsimmunitet.
Vi är en liten familj som gillar att tillbringa större delen av sin tid i naturen borta från folkmassorna och som älskar friluftsliv. Detta innebär att vi i huvudsak bara skulle behöva handla, fylla och tömma toaletten ibland på plats.

Vad är din åsikt? Naturligtvis vill vi inte komma till Sverige för att förstora möjliga problem.
Tack på förhand
Christoph
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej kära vänner från Sverige,

hittills har jag bara läst i ditt fantastiska forum, men idag skulle jag vilja ställa en fråga till dig.
Vi älskar Sverige och har kommit till dig så ofta som möjligt i många år. I höstas bokade vi redan färjan för vår sommarlov i slutet av juli.
Nu vet vi alla om coronaproblemet och jag skulle vilja höra din åsikt om det är en bra idé att komma till dig i år.
Smitterna minskar långsamt och enligt min mening strävar Sverige efter en bra strategi när det gäller besättningsimmunitet.
Vi är en liten familj som gillar att tillbringa större delen av sin tid i naturen borta från folkmassorna och som älskar friluftsliv. Detta innebär att vi i huvudsak bara skulle behöva handla, fylla och tömma toaletten ibland på plats.

Vad är din åsikt? Naturligtvis vill vi inte komma till Sverige för att förstora möjliga problem.
Tack på förhand
Christoph

Jag tycker att ni skall undvika att åka till Sverige, lika väl som vi inte kommer att åka till Tyskland i år.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Det kommer att gå jättebra, utifrån dagens kunskap. Det finns gott om plats att leva friluftsliv. Kanske gäller fortfarande social distansering men det är ju inga problem i skogstrakter. Affären kan besökas när det är lite folk ute. Följ Svenska myndigheters råd, det gör vi andra. Om inget annat händer, Välkomna.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Har för mig att det, åtminstone för tillfället, är inreseförbud. Vet inte hur länge det är tänkt att vara aktivt men jag har för mig att det nyligen förlängdes med 30 dagar.

MVH
Hans
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Jag skulle gärna vilja välkomna Er till vårt land, men tyvärr bör ni stanna kvar i Tyskland. Smittan kommer att finnas kvar och vi har restriktioner att hålla oss till, bl a att inte utsätta oss för smittorisk, inte göra onödiga resor och belasta andra regioner ifall vi skulle behöva besöka sjukhus. Restriktionerna gäller ju även för turister från andra länder. I stället välkomnar jag dig till nästa sommar då vi förhoppningsvis kan leva normalt och vi kan komma till Tyskland, ett av våra favoritländer.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Jag skulle gärna vilja välkomna Er till vårt land, men tyvärr bör ni stanna kvar i Tyskland. Smittan kommer att finnas kvar och vi har restriktioner att hålla oss till, bl a att inte utsätta oss för smittorisk, inte göra onödiga resor och belasta andra regioner ifall vi skulle behöva besöka sjukhus. Restriktionerna gäller ju även för turister från andra länder. I stället välkomnar jag dig till nästa sommar då vi förhoppningsvis kan leva normalt och vi kan komma till Tyskland, ett av våra favoritländer.
 

Tysken

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Bremen
HBK-Nr
29602
Medlemskap
2024

Tack för ditt svar.
Men det finns också att läsa:
  • "Inreseförbudet har inte ändrats i sak. På samma sätt som tidigare gäller inreseförbudet som utgångspunkt alla utländska medborgare som reser till Sverige från andra länder än EU-länder, Storbritannien, Norge, Island, Liechtenstein och Schweiz."
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Jag skulle gärna vilja välkomna Er till vårt land, men tyvärr bör ni stanna kvar i Tyskland. Smittan kommer att finnas kvar och vi har restriktioner att hålla oss till, bl a att inte utsätta oss för smittorisk, inte göra onödiga resor och belasta andra regioner ifall vi skulle behöva besöka sjukhus. Restriktionerna gäller ju även för turister från andra länder. I stället välkomnar jag dig till nästa sommar då vi förhoppningsvis kan leva normalt och vi kan komma till Tyskland, ett av våra favoritländer.

det lär nog bli en lång tråd... Men skräm inte iväg våra turister, de behövs, om de är friska. Följ Tegnells råd.
”På samma sätt som tidigare gäller inreseförbudet som utgångspunkt alla utländska medborgare som reser till Sverige från andra länder än EU-länder, Storbritannien, Norge, Island, Liechtenstein och Schweiz.”

Från andra länder än EU, är det inreseförbud, någon månad till. Men det kan ju ändras...
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Har för mig att det, åtminstone för tillfället, är inreseförbud. Vet inte hur länge det är tänkt att vara aktivt men jag har för mig att det nyligen förlängdes med 30 dagar.

MVH
Hans

Reseförbudet gäller endast för inresa från annat land än EU och jag minns rätt.

PS. Såg att andra hann svara innan jag gjorde det!
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Har sätt flera tyska husbilar och fransk, senaste veckan. Kommer ju även flyg till Sverige med rika Italienare osv... Läste detta senast igår att jetset folk kommer till Sverige för allt är öppet.
Jag hade gärna åkt ner till Tyskland och hämtat en plåtis, men där går väl gränsen för fattiglappar som mig!:p
Eller är det så att man kan resa inom EU redan nu?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
det lär nog bli en lång tråd... Men skräm inte iväg våra turister, de behövs, om de är friska. Följ Tegnells råd.
”På samma sätt som tidigare gäller inreseförbudet som utgångspunkt alla utländska medborgare som reser till Sverige från andra länder än EU-länder, Storbritannien, Norge, Island, Liechtenstein och Schweiz.”

Från andra länder än EU, är det inreseförbud, någon månad till. Men det kan ju ändras...

Men om dom insjuknar i Corona eller annan allvarlig sjukdom under besöket, och därigenom upptar viktiga intensivvårdsplatser, som f.ö. Tyskland har betydligt fler av än vad Sverige har?
 

Tysken

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Bremen
HBK-Nr
29602
Medlemskap
2024
Men om dom insjuknar i Corona eller annan allvarlig sjukdom under besöket, och därigenom upptar viktiga intensivvårdsplatser, som f.ö. Tyskland har betydligt fler av än vad Sverige har?
Det stämmer. Vi har också fått många patienter från andra länder på våra sjukhus.

Frågan är, hur troligt är det att smittas om du håller ditt sociala avstånd?
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Det stämmer. Vi har också fått många patienter från andra länder på våra sjukhus.
Frågan är, hur troligt är det att smittas om du håller ditt sociala avstånd?
Du skrev ”I höstas bokade vi redan färjan för vår sommarlov i slutet av juli.”
Det är nästan tre månader dit. Följ våra myndigheters råd, vi hoppas att ni fortfarande har klartecken för inresa då.
Välkomna!
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Det stämmer. Vi har också fått många patienter från andra länder på våra sjukhus.

Frågan är, hur troligt är det att smittas om du håller ditt sociala avstånd?
Socialt avstånd ska inte smitta om man är under 70 år. Här kör runt en massa danska bilar i Skåne och en dela från andra EU-länder.
Så köp mer tvål än toalettpapper och hosta i armvecket så minskar vi smittan och du får en kram på distans från mig."
Välkommen till Skåne
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Har sätt flera tyska husbilar och fransk, senaste veckan. Kommer ju även flyg till Sverige med rika Italienare osv... Läste detta senast igår att jetset folk kommer till Sverige för allt är öppet.
Jag hade gärna åkt ner till Tyskland och hämtat en plåtis, men där går väl gränsen för fattiglappar som mig!:p
Eller är det så att man kan resa inom EU redan nu?
Du kan resa inom EU. Dock kan vissa länder ha egna regler.
 
Toppen