• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Till Spanien via Kroatien och Italien hösten 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
336039DB-927C-49B1-9BFB-EF29C6DDFCDC.png Vi ska övervintra i Santa Pola men vill även hinna uppleva sensommaren i Kroatien. Därför har vi tänkt ge oss iväg redan i början på september. Räknar med ca tre veckor i Kroatien. Tar sen färja Dubrovnik-Bari. Stannar i Italien ca 10 dagar för att därefter ta färja Civitavecchia-Barcelona. Kom gärna med förslag på vad ni tycker vi inte får missa längs färden!
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag tycker det är en väldigt smart planering av resväg man sparar mycket resväg och många mil vid ratten, dock blir det lite dyrt med färjor och jag antar att du bokat långt i förväg. Om vädret är bra kan man nog gott stanna mycket längre tid i kroatien och fördelen är ju att det är ganska snabbt gjort att köra ner dit, gäller att kolla lite på hur tiderna passar med tyskarnas semester, jag körde ju hem samtidigt som lämmeltåget upp i tyskland och det var ingen bra ide. Antar att du bokat på Bahia också och priserna har väl gått upp nu när den nya varmvattenbassängen är öppen, Lär ju bli knökfullt där, skulle gärna åka ner till vintern om kroppen hänger med. Annars blir det väl en charter ner någonstans, men det är ju så trevligt att bo in sej på Bahia finns så mycket trevligt folk att prata med man är ju aldrig ensam.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Ja vi har bokat färjorna redan. Kostnaden för husbil 6,50 m, 2 pers, hytt och måltider blev ca 4.000kr/färja. Då sparar vi många mil och ett antal övernattningar. Dessutom vill vi ju komma fram till Bahia i rimlig tid. Vi har bokat plats för hela vintern och får därför betala från 1/10 oavsett om vi hunnit dit eller ej. Några nya priser har jag inte hört om ännu men de kanske kommer.
Vad gäller Tyskarnas semester så tror jag den är över när vi åker söderut med start 3/9.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Vi tog (nästan) den turen för några år sedan. Men då ni är så nära Napoli så lägg några dagar på Sorrento o Amfi kusten. Fantastisk även om det ibland är tajt trafik för husbilar. Men dit skall vi igen. Vår plan var annars (nu blev det inte så p.g.a andra orsaker) att efter Rom ta båten över till Sardinien från Civitavecchia och sedan färjan från Sardinien till Barcelona. Men den resa har vi kvar :)
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Vi tog (nästan) den turen för några år sedan. Men då ni är så nära Napoli så lägg några dagar på Sorrento o Amfi kusten. Fantastisk även om det ibland är tajt trafik för husbilar. Men dit skall vi igen. Vår plan var annars (nu blev det inte så p.g.a andra orsaker) att efter Rom ta båten över till Sardinien från Civitavecchia och sedan färjan från Sardinien till Barcelona. Men den resa har vi kvar :)
Tack för tipset! Jag var där för många år sedan med en bussresa och minns hur vackert där är. Denna gången funderade vi på att köra längs ostkusten från Bari upp till Pescara och sen över mot Rom. Ännu inget bestämt så härligt med tips. Kanske någon har förslag på ett stopp mellan Sorrento och Rom?
Vår bil är en Hymer Exsis så den är både smal och kort vilket säkert är en fördel i Italien.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
image.jpg En månad återstår till avresan mot Kroatien men förberedelserna pågår redan. Imorgon ger jag ut på min sista sommarrunda för att spela boule i Motala och att träffa barn och barnbarn.Jag hinner också fira en 3-åringen under denna tur. Sen träffs vi inte igen förrän jag kommer hem i tid för ett 6-årskalas i slutet på november. Då flyger jag direkt från Alicante till Arlanda och passerar alltså inte mitt hem i Oskarshamn. Ikväll har jag fixat presenter och julklappar. Dessutom måste jag ta med en väska med vinterkläder och lämna hos dottern i Stockholm. Jag räknar med att det kan vara vinter både i Stockholm och i Lindesberg dit jag ska i november. Det gäller att vara organiserad för att reda ut detta mobila liv.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Som alltid. Planering är a och o.

Jag har köpt mina julklappar, till barnbarnen, för några månader sedan.
För jag stannar vid Medelhavet under hela vintern.
Jag flyger hem över jul men då bara med handbagage så endast små julklappar kan följa med då. Hade nog varit enklare för planeringen att stanna borta hela vintern. Särskilt när man inte åker direkt hem. Gäller ju att ha vinterkläder där jag hamnar. Som husbilsresenär blir man ju lite bortskämd med att allt man behöver finns med.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
DFE51989-98F6-43DA-8E9A-E73E3DF07B0D.jpeg A257C774-50D2-478C-9C6F-9BA37E043D22.jpeg 0364E92E-983F-4BB8-910A-6F21360CFCC3.jpeg Förberedelserna inför resan pågår. Idag har jag ökat totalvikten från 3.500 till 3.850 kg genom att fixa papper och ny viktskylt från Hymer och sedan registreringsbesiktiga den. Bilprovningen i Lindesberg hade dessutom varit förutseende nog att hålla undan en tid för kontrollbesiktning av den. Utan den hade jag fått körförbud direkt sedan den blivit en tung PB2.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Idag kom det nya reg.beviset från Transportstyrelsen. Egentligen skulle jag vilja beställa en EasyGo+ och en Darsgo innan vi åker men inser att jag knappast kommer att hinna få dem. Om bara 8 dagar lämnar jag Småland för lite fixande och uppladdning tillsammans med min ”gladbo” i Skåne. Hoppas och tror att det löser sig när vi kommer till gränserna.
 
F

F.d. 22252

Guest
Om jag förstått rätt är det lite andra regler när regbeviset visar över 3,5 t i kroatien. kostnaden tror jag springer iväg en del men sånt vet du väl redan globetrotter som du är.
Sen gäller det att se efter vad biljetterna gäller om det finns en viktsklass där också, kanske bra att ha med det gamla regbeviset och visa tror inte de är så uppdaterade i sina register än dom ligger knappast online utan beställer en uppdaterings fil någon gång ibland. Sen är det ju lite skyltar man ska följa hålla sig till lastbilsfilen i vissa backar max 80km ibland max 70 nerför på vissa ställen t.om 60Km. Maxvikt på broar brukar vara 3,5t ställer du gps på din nya maxvikt kan du få andra vägval.
Men som jag förstått så är det inte många husbilar som håller sig till trafikreglerna och det är väl inte prio 1 att kolla husbilarna de har väl fullt jobb med lastbilarna från östeuropa.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag har inte kollat upp exakt om/hur avgifterna på betalvägar påverkas eftersom det inte är mycket att göra något åt förutom att undvika dessa om man tycker sig ha tid med gratisväg. Att försöka luras med ett gammalt reg.bevis tror jag inte är en så bra idé. Dels står det ju vikten på viktskylten som sitter på sidan av min bil dels har jag ju gjort denna uppvägning för att kunna köra lagligt och med gott samvete. Oftast tror jag dock avgifterna styrs av bilens längd, höjd och antal axlar vilket inte ändrats.
Visst kommer vi att påverkas av sänkta hastigheter men oftast kör vi inte fortare än så iaf. Några broar kommer vi att stoppas från men det är många tunga husbilar som kör i Europa så klarar de sig så klarar vi oss. Jag har lagt in den nya vikten i min GPS och hoppas att den oftast väljer bra vägar utifrån det.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Förberedelserna inför avresan har försenats något av magsjukan mitt barnbarn bjöd mig på . Nu är jag på G igen och orkar t o m tänka på mat. Hittade dessa på Hymer i Örebro. Eftersom vi i vinter tänker slå läger med både förtält och kökstält kan lite olika kryddor komma väl till pass. De var lite pilliga att fylla men rymmer mer än man tror och kommer sen förhoppningsvis fungera bra.

2CA88D1C-728D-4DAF-A5AF-F52E51CE29A8.jpeg
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
GPSen kan göra helt galna vägval om man slår in vikt över 3,5T,kan vara bra att tänka på, oftast ställer jag ned vikten till 3.5T trots att det kan ge vissa nackdelar för tung bil.
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Den undviker vägar med lastbilsförbud på vissa ställen ,vilket kan bli stora omvägar,men som du skriver man skall alltid göra en rimlighetskontroll innan avfärd.
Jag har aldrig blivit tvingad att vända pga. en högre vikt,kanske fuskat vid något tillfälle.
 
F

F.d. 22252

Guest
Några gånger har jag råkat ut för att man kör i luften på GPS eftersom de har ledit in en på en ny väg som inte finns så då kan det vara bra med google maps som ofta brukar vara uppdaterad. Det är det värsta jag vet att inte veta vart jag är och vart jag ska, när man är ensam kan man inte börja greja med några apparater och ofta svårt att stanna någonstans. Med google maps brukar man hitta rätt efter en stund så jag kör flera olika appar ofta. Sen när man sitter och tittar på kvällen hur man ska köra är det ju smidigt att skicka direkt till plattan och mobilen.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag kör Garmin,Google maps och Sygic ofta samtidigt och sällan är dom överens om vägvalet, Sygic har den egenheten att den ibland omplanerar vägvalet under resan, utan att man märker det innan det är försent.
Höjd på bilen är bra att lägga in men man måste ha en destination inlagd annars fungerar det inte,dom gånger jag haft problem med höjd har jag kört i städer utan en destination i Gps.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen