• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Till Spanien via Kroatien och Italien hösten 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Hade garmin uppdaterad men den var oduglig och då tror jag att jag kan hur man gör. Kör IGO i 8" samsung platta och Maps i telefonen oftast och samtidigt. Ibland har jag inte lagt in någon rutt på maps utan vill bara ha en överblick, telefonen är 6" så bra och tydlig bild. Sen har jag backup med en Huawei som har dåligt batteri.
Google maps kan lura en massor fick meddelande om vänstersväng i Olihao men där hade de byggt ett köpcenter så den visade mej rakt på entren med stor glasvägg.
En annan gång när det var mörkt visade den in mej på en mycket liten väg med en massa träd som skrapade mot sidan gick ju inte att vända brant uppförsbacke och en motor som inte gick att starta, kom över gränsen mellan spanien och frankrike på detta sätt utan att se någon markering någonstans. Maps är ju egentligen inte gjort för att navigera efter.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
E6A7B08C-8FE4-4D44-AFD5-0AABE4CBF6D3.jpeg Sista rycket i Sverige i år blev träff med Hymergänget i Oderljunga. Lika trevligt som alltid trots irriterande getingar. Mycket hanns med på en helg, socialt umgänge, Melodikrysset, tipspromenad, museumvisning och elkunskap med Fredrik Svensson från Awimex. Fick kollat mina batterier och konstaterat att ett är dåligt.
734020B6-8E29-4029-9594-02EFA318491E.jpeg 0ADD81DA-2F7F-4816-963C-3DA57DF1F017.jpeg
Nu är JOYFUL helt klar. Har varit på service och fukttest hos Hymer Ängelholm. Fick även två nya batterier på garantin eftersom det varit strul med dem hela tiden sen jag köpte bilen. Hon har även fått ett huvskydd som jag tycker hon ser glad ut över.


6948E45A-ADE6-40F1-90A0-C56F5BB2CC20.jpeg 3F717CBD-5944-4B59-9CF3-ECD009A64329.jpeg Vi kom iväg sent igår. Det blev en ganska blåsig och gungig övernattning. Vaknar till en regnig morgon. Det känns riktigt bra att vara på väg söderut. Efter en helt ok tur Trelleborg-Rostock rullade det på bra på autobahn. Med vår nya vikt på bilen måste vi följa en del nya regler bl a max 100 km/h vilket gör att kortare avsnitt med t ex 80 km/h vid vägarbeten inte gör så stor skillnad bara det rullar på. Slog läger för natten i Dessau. Kollade först en ställplats vid Elbe som lät bra men absolut inte var det. Körde vidare till en ställplats vid flygplatsen där vi fick sista platsen. — i Trelleborgs kommun.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Regn lite till och från under dagen. Står på en ställplats vid Termalbadet här i Erding. Ägnade seneftermiddagen åt guidad tur på Erdinger Weissbier brauerei. Trevlig tur som avslutades med weisswurst och bretzel som sköljdes ned med så mycket vi orkade med av deras öl. Man kunde välja mellan provglas på 0,3 eller 0,5 l — på Brauerei Erdinger Weißbier.

B50C8CAB-4568-44DE-AB20-471DFD21D6DD.jpeg 510C1A46-00AD-45F8-9F4F-C6FD756918E7.jpeg C622497E-606D-49E4-A779-FA7463DA4309.jpeg
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Min ”gladbo” valde väg första delen av dagens etapp och då blev det småvägar. Tur vi hade gott om tid för sen fastnade vi vid en bensinstation när trappan gick sönder. Exakt samma som hände just när jag kom hem från Spanien i maj 2018. Det är ett klent stag som går av till synes utan anledning och då går det inte att dra in trappan. Vi var säkra på att vi skulle ha buntband med oss men icke så. Lyckades tigga till oss ett par av en snäll lastbilschaufför så trappan kunde fixeras i infällt läge. Vi har ett extra stag med oss och hoppas hitta en verkstad snart som kan sätta dit det.
Kom till slut fram till målet, en gratis ställplats i anslutning till en restaurang i Flachau. Åt givetvis en god middag där på kvällen och fick då även betala turistskatten.
49D737A9-B11D-45E5-92B1-7F3158437B4F.jpeg 25B5C5C6-EBED-47E5-95DA-93CA8D2ED24D.jpeg A97DBAA1-4C73-494B-83E5-DB1F5E12A49D.jpeg
 
F

F.d. 22252

Guest
Trodde ni skulle vara i kroatien nu? Men ni åker inte genom tunnlarna förstår jag, gjorde inte det själv och höll på att bränna motorn i passen, vis av risken och efter att ha fyllt på olja åkte jag ut på snabbvägarna. Bromsar motor koppling slits en del drar en hel del diesel också, frågan är om det är värt det förutom de vackra vyerna men oftast är det svårt att stanna och titta. Det vi ser på fotot är typiskt mansförtryck "kryp under bilen och fixa du är ju man". :aja:
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Absolut inget förtryck. Vi har en klar ansvarsfördelning som vi båda är nöjda med. I hans ingår bl a uteuppgifterna
Vår plan har hela tiden varit att komma fram till Kroatien ca 9 sep. Vi tycker om att ta det lugnt och njuta av vägen. Vi kommer inte att köra några onödigt jobbiga vägar här i Österrike. Vi fixade en transponder igår och lyssnar nu till dess pip när vi kör söderut längs A10. Vi tar ytterligare en natt i Österrike och ska sen fixa en Darsgo vid Sloveniens gräns.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
5BCD8672-C776-454B-8216-558487B8F979.jpeg 80C1E9EE-9558-40BA-841E-1594DF2E6E99.jpeg B602E3B7-7475-4916-B37D-5F3D5898467C.jpeg Eftersom det ska bli regn de närmsta dagarna i Kroatien tänkte vi ta ett extra stopp i Rogegg, Österrike. När vi kom dit var hela trakten invaderad av Harley Davidson. Dessutom var den ställplats vi tänkt oss vid restaurangen stängd pga regnet. Allt annat i närheten fullt. Bestämde oss då för att fortsätta till Postojna, Slovenien. Var angelägna om att få fixat Darsgo vid gränsen. Lyckades strula till det genom att köra tillsammans med de stora lastbilarna. Kom ut igen efter betalstationen till Karawankentunneln så vi smet från betalningen. Kommer kanske ett kravbrev hem . Står nu på ställplatsen vid grottorna. Egentligen för dyrt med €20 men det finns inget alternativ i närheten. Har köpt biljetter till första turen imorgon 09.00. Kom i god balkanstämning med cevachips och en god öl.
 
Senast ändrad:

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Efter att har övernattat på ställplatsen vid Postojna caves gjorde vi ett besök i grottorna direkt på morgonen. Häftig upplevelse med 4 km resa med små tåg och 1 km promenad i de totalt drygt 20 km djupa grottorna. Sen körde vi vidare till det häftiga slottet i Predjama. Det är till stora delar inbyggt i berget. Inget mysigt ställe men väldigt säkert. Fortsatte efter det mot Kroatien. Tänkte lämna tillbaka vår Darsgo men hittade inte rätt bensinstation. Lyckades däremot tanka LPG för ca 6,30kr/liter. Nu klarar vi oss tills vi anländer Santa Pola.
Sent på eftermiddagen kom vi fram till FKK camping Koversada. Gränsövergångarna mellan Slovenien och Kroatien tog bara ca 10 minuter att passera. Med vårt Camping Key Europe kort fick vi välja vilken ledig plats vi ville för €18/natt. Givetvis tog vi en Superior Mar i första linjen mot havet.

D383D9AD-20AD-4DA5-BDC8-CD3021A84549.jpeg 81C1B616-E839-405F-856C-94C1DE0B168B.jpeg 1C0D9D28-CB6B-487A-93CC-E7E71089B2E7.jpeg
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Jag har fått tipset att lägga mina bilder i reseberättelsen som miniatyrer för att inte göra tråden för tung att öppna. Själv får jag upp den snabbt både på telefonen och paddan. Vill ju göra den lättläst för er som vill följa vår resa. Svara genom att gilla om du vill att jag ska lägga miniatyrer i fortsättningen!
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Funkar utmärkt att läsa även i Haninge ;)

Vi kommer förmodligen göra en liknande resa nästa år, eller möjligen året efter. Vi kommer dock att åka norrut från Italien då vi ännu så länge måste hem för att arbeta...
Det ska bli spännande att fortsätta att följa er resa.


Passar på att önska er en fortsatt trevlig resa.

//Jocke
 
F

F.d. 22252

Guest
Fördelen när de inte är miniatyrer är att man kan zooma i bilderna brukar göra det när jag ser något intressant, mindre jobb när man kan se alla fotona och slippa öppna ett i taget.
Ibland har jag undrat hur mycket serverutrymme HBK egentligen har ligger ju hur mycket som helst där.
Ibland skulle man vilja tanka hem sin tråd så man kan ha den i säkert förvar, blir ju gamla minnen man kan ta fram på ålderns höst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen