• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Till Spanien via Kroatien och Italien hösten 2019

Status
Stängd för vidare inlägg.

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Vi står på Zaxton holiday resort i Nin,här finns en husbilsfirma som kör runt och lagar bilar på löpande band,campingen har 1500 platser.
Får du inte hjälp med trappan åk hit och fråga så kommer dom med bil.
Det är nog den killen som vi fått tips om och pratat med. Han ska komma hit till oss på Camping Peros imorgon. Reservdelen har vi med oss så vi hoppas och tror han ska kunna fixa det.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Skönt, för den där reservtrappan ser livsfarlig ut.;)

När vår trappa ''samma sort som din'' gick sönder spände jag upp fotsteget med elastiska stroppar mot den balk som finns bakom trappen, då kunde jag enkelt använda trappen då vi stannade för dagen genom att koppla bort stroppen.

Nu är den visserligen lagad men man förväntar sig att den går sönder igen!:(
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Skönt, för den där reservtrappan ser livsfarlig ut.;)

När vår trappa ''samma sort som din'' gick sönder spände jag upp fotsteget med elastiska stroppar mot den balk som finns bakom trappen, då kunde jag enkelt använda trappen då vi stannade för dagen genom att koppla bort stroppen.

Nu är den visserligen lagad men man förväntar sig att den går sönder igen!:(
Ja den trappan är inte tänkt att använda ute. Vi har den med för att komma upp i de hopbäddade långbäddarna. Den riktiga trappan är på tok för stor och skrymmande.
När min trappa går sönder, det är andra gången på två år som det händer, blir den inte heller ute ordentligt om man släpper lös den utan hänger lös i ett mellanläge. Bättre då fästa in den ordentligt med buntband så man iaf får tyst på varningssignalen. Jag förstår bara inte varför den ska vara så uselt konstruerad.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
0902B138-DC09-441C-92BD-B04513A71F7B.jpeg FBE19656-392B-4DD5-A543-9696E0F0DECB.jpeg 492E722A-6A46-41D2-B62C-21D4C4B83304.jpeg 3296B5C6-3E93-4B8F-8805-BCCD55524095.jpeg Idag fick vi lagat vår trappa. Fick via FB tips om denna mobila husbilsfixare. Han utgår från Nin strax norr om Zadar.
Skönt att det är lagat men trist att Thule tillverkar så dåliga trappor. Vi kommer definitivt att införskaffa en reservdel att ha med på kommande resor.
Sen trappan var fixad tog vi en promenad in till Nin. En stad med gamla anor men mest moderna hus. Här utvinns salt i stora bassänger. På andra sidan ön som staden ligger på njöt kitesurfarna av dagens friska vind.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Tack för den underbara reseberättelsen. Vi följer Er resa med stort intresse.
Å ena sidan vill man hålla vikten nere för att undvika överlast å andra sidan är man tvungen att ta med sig reservdelar pga tillverkarens brister inom kvalitétsarbete. Det är tråkigt.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Tack för den underbara reseberättelsen. Vi följer Er resa med stort intresse.
Å ena sidan vill man hålla vikten nere för att undvika överlast å andra sidan är man tvungen att ta med sig reservdelar pga tillverkarens brister inom kvalitétsarbete. Det är tråkigt.
Nu väger just denna reservdelen inte många gram men lika irriterande för det. Man ska inte behöva förvänta sig att det man tror är en kvalitetsprodukt ska gå sönder ca 1 gång/år.

Kul att ni gillar min reseberättelse. Jag tänkte att denna alternativa rutt till Spanien kunde vara av intresse.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Besökte Zadar idag. Tog vars en drink på Bizzare, rena katastrofen . Pris i menyn 40 men på notan 50 med förklaringen att menyn var gammal. Dessutom ingen alkohol i drinkarna. Den dyraste juice jag druckit.
Efter en promenad runt gamla stan då vi bl a såg Havsorgeln Hamnade vi på Deja Brew Pub. Ett supertrevligt ställe med ett gigantiskt utbud till bra priser på vad än du vill dricka.
Avslutade kvällen med en god middag på en liten restaurang i en av gränderna.

FECDA1E6-4F7A-4926-8C8E-71D0178B1D0A.jpeg C13F7CE9-47F6-4CA4-918B-E820333180D3.jpeg C5B9B1AE-C5FC-49B1-B54D-4F53A4E3A28B.jpeg
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Dags för nästa förflyttning till camping Seget vid Trogir. Inte så lång, ca 2 timmars körning, men sista biten var häftig. Lyckades få sista ACSIplatsen. Tur vi har kort bil som lätt får plats och klarar en lutande plats bättre. Jag har blivit lite förkyld så resten av dagen tog vi det lugnt. Middagen på campingens restaurang var helt ok.

10D4D165-A00D-4B90-899B-D2A551BD7271.jpeg 68D873B0-9C16-484F-93A8-3AB5AE9C97EC.jpeg 80BE95AD-AA84-401F-A370-90D3FCC8795E.jpeg
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Är du nöjd med huv-skyddet?
Ja jag tycker det ger bilen ett lite tufft glatt utseende. Sen vet jag inte om det har någon praktisk effekt typ på insekter. Överlag har vi fått väldigt lite insekter kraschade mot bilen och rutan på den sträcka vi kört ännu så det är svårt att veta. Vi har kört 171 mil nu och en gång har jag torkat av nedre delen av fronten med babyservietter. Ingen rengöring av rutan men den har sköljts av några gånger av regnet.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag tror utan att veta säkert att det pga. bilens form blir en luftströmning över rutan som sveper bort insekter. Kanhända kan sk. rain off på rutan göra att det går att parkera torkarna om man kör lite fortare i regn hade en twingo som jag kunde göra det med.
Ser på fotot att du har en liknande anslutning av taket från bodelen till hytten, vid regn rinner det lätt in vatten eftersom det följer taket ner till dörren och skarven mellan hytten och bodelen. Jag har beställt vita plastrännor som jag ska klistra på taket för att få bort vattnet från dörren.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Ännu en fin dag så vi tog båten som går från stranden strax intill campingen in till Trogir. Äntligen en liten genuin gammal stad med smala mysiga gator. Än en gång hittade vi en prisvärd restaurang genom Tripadviser även om denna inte låg lika undanskymd som en del av de vi testat.
Ikväll grillar vi hamburgare och sen åker både grill och möbler in för i natt kommer regnet som ska vara ett par dagar. Passar därför på att byta camping imorgon.

8AF9D3E9-9279-4810-82F2-F925E09F7E76.jpeg 910A9845-1CB1-40AC-ABDB-F26A2FCC7C6F.jpeg C1F240EB-2A79-487A-B3DC-822A812FC9E7.jpeg
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Idag var det hotat med regn så vi valde att göra det till en resdag. Än så länge inget regn . Verkar som det ska komma i natt och sen bli fint igen. Tog en färja från Ploce till Trpanj för att undgå Bosnien där vi inte får köra vår uppvägda husbil. Valde en ACSIcamping i Orebic som lät trevlig vilket den också var. Stannar 2-4 dagar beroende på om vi hittar någon Vincamping eller ej. Här finns mycket vinodlingar men verkar svårt hitta en med övernattningsmöjlighet. Åt på campingens trevliga restaurang ikväll. — på Nevio Camping.
BA4C43C9-40AE-494E-86DC-9822A02E50DC.jpeg 8CFACCE4-134B-4C72-99C0-89C0ABFC5D89.jpeg E7118000-8103-480D-AF82-EE0481710DD7.jpeg
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag vet är det vinter så är det, har året runt däck typiskt för tyskar och fransmän som kan ha ett växlande väder beroende på höjd över havet.
Mest orolig om det blir dåligt väder på västsidan från san sebastian och söderöver är ju en många mil lång högplatå som kan bjuda på svårt väder. Men ser det dåligt ut svänger jag vänster vid Luxemburg och kör ner till medelhavet. Blir något längre till Portugal och något dyrare med betalvägar. kan kanske stanna på Bahia då har skaffat mej vänner i personalen där så de kan nog hitta en plats med skohorn.
Man behöver ju i alla fall tömma och fylla och duscha av sej ordentligt, och sen baren på kvällen. Saknar kinarestaurangen jag var en trogen besökare till billigt bra mat fick aldrig ont i magen bra betjäning. Sen fanns det ofta skandinaver där som man kunde prata med.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja på något sätt är det som att komma hem fick en bra känsla där redan första gången och gången därpå blev jag välkomnad med namn, han slog väl på regnr och datorn. Men trevligt. Hemma sitter man ensam på Bahia hittar man alltid någon att prata med. Hoppas det inte blev stora skador såg en liten video från santa pola där det var en flod som vällde nedför gatorna och det gick upp till fönsterrutorna på bilarna. Jag tänker på allt vatten som rinner nedför tomterna som kanske tar med sej en massa grus så att platserna blir underminerade, sånt kan ta tid att ställa i ordning speciellt om det är fullbokat som det brukar vara. Men svenskhyllan borde klarar sej bra. Har inte hört något därifrån, borde kanske ringa till Martin.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen