• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Till Ludde! Fylla/tömma i Europa.

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Till Ludde!

Det er nå bare en løsning jeg savner bilde av: den i Neef, Mosel - antagelig den billigste løsningen som er laget.

En kasse i rustfrit stål ved en pumpestasjon for kloak, en lang renne til å sette inn under avløpet på bilen og inn en åpning i enden på kassen. Kassetter tømmes i kassen.

Bakken rundt kan være et problem, det er "dirt road" ikke fast dekke.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Till Ludde! Fylla/tömma i Europa.

Detta måste vara ett svårt ämne för campingfolket. Vad gör denna vuxna man i sina bästa år? Det är inte bara att vakna på morgonen, man måste lägga i hjärnan också. Varför måste han stoppa in slangen? Som i detta fallet när där är en gemensam slang så skulle han väl kunnat hålla slangen en bit ifrån och fylla och skölja ur. Efter en liten stund så kommer där en ny bil och stoppar samma slang i hålet för att fylla färskvatten.
Kan minnas att jag läst om att någon som skulle anordna teknikkurs, här är ett ämne fylla/tömma kurs.
 

Bilagor

  • Metz delbild.jpg
    Metz delbild.jpg
    1,3 MB · Visningar: 91

SoT

FD HBK Medlem
Inlägg
201
Kommun
Malmö
HBK-Nr
8036
Medlemskap
2023
Sv: Till Ludde! Fylla/tömma i Europa.

Detta måste vara ett svårt ämne för campingfolket. Vad gör denna vuxna man i sina bästa år? Det är inte bara att vakna på morgonen, man måste lägga i hjärnan också. Varför måste han stoppa in slangen? Som i detta fallet när där är en gemensam slang så skulle han väl kunnat hålla slangen en bit ifrån och fylla och skölja ur. Efter en liten stund så kommer där en ny bil och stoppar samma slang i hålet för att fylla färskvatten.
Kan minnas att jag läst om att någon som skulle anordna teknikkurs, här är ett ämne fylla/tömma kurs.

Det där är riktigt konstigt!
Vi såg det hända här i Sverige så sent som i förrgår.
Kan inte vara särskilt svårt att räkna ut att man inte ska stoppa färskvattenslangen i skitburken. IQ som en daggmask!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Till Ludde! Fylla/tömma i Europa.

Finns det slang på vattenpåfyllningen så tar jag givetvis bort den, gör rent om det behövs och ansluter min egen min egen slang i stället. Jag har med en mängd kopplingsgrunkor i husbilen så jag klarar mig överallt i Europa! Jag trodde att alla gjorde så!

Mitt problem är att jag ibland glömmer snabbkopplingsanordningar på kranen så det gäller att hålla förrådet uppdaterat! Eftersom jag köper sådana grunkor då och då så har jag noterat otroliga skillnader i prissättningen för snabbkopplingar. Billigast hittills är en firma i la Marina i Spanien och dyrast Bauhaus i Sverige!

Jappe
 

Hannibal

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Båstad
HBK-Nr
308
Medlemskap
2030
Sv: Till Ludde! Fylla/tömma i Europa.

Ett bidrag till.
Denna plats är på en privat Ställplats i Tyskland.

Där blev det ingen tömning av toaburken!
Kortbyxor och sly var inte en tilltalande kombination.:D

Stephan
 

Bilagor

  • Tyskland SP Landhaus Zur Tenne (3).jpg
    Tyskland SP Landhaus Zur Tenne (3).jpg
    2,9 MB · Visningar: 51
  • Tyskland SP Landhaus Zur Tenne (4).jpg
    Tyskland SP Landhaus Zur Tenne (4).jpg
    3,2 MB · Visningar: 49

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Till Ludde! Fylla/tömma i Europa.

Ett bidrag till.
Denna plats är på en privat Ställplats i Tyskland.

Där blev det ingen tömning av toaburken!
Kortbyxor och sly var inte en tilltalande kombination.:D

Stephan

Att du inte passade på att koka nässelsoppa!
:D:p:
//W

OT, sorry men kunde inte låta bli.
 
Senast ändrad:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Till Ludde! Fylla/tömma i Europa.

Jodå även jag har egen slang för påfyllnad av färskvatten. Men jag tänker på alla andra och där tillkommer nya oerfarna campare hela tiden. När jag nu kunde dokumentera det så tänkte jag lyfta frågan så det sprids. Filmlådan http://www.husbilsklubben.se/forums/t32744-2/#post221156 är inte dum alls.
Det hjälper nog inte med någon kurs i detta ämne, det går inte att komma ifrån detta med information eller med skyltar det måste byggas bort i konstruktionen. Mannen på bilden kan ju inte bli mer vuxen än vad han ser ut till att vara.
En mycket kort slang till toa kassetten och endast tappkran för färskvatten där man ansluter sin egen slang är en lösning på problemet.
 

Bilagor

  • Bad Schönborn.jpg
    Bad Schönborn.jpg
    2,9 MB · Visningar: 58

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Till Ludde! Fylla/tömma i Europa.

Ännu en bild till bildbanken för fylla/tömma. Bilden är från ställplatsen i Speyer och det kan funger då där inte är latrintömmning.
 

Bilagor

  • speyer_2325.jpg
    speyer_2325.jpg
    1,8 MB · Visningar: 41

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Till Ludde! Fylla/tömma i Europa.

Här är en näringsidkare som satsar på oss husbilsägare. Tyvärr så ser slangen lång ut och då kan den användas för färskvattenfyllning och hamna i skitburken av en användare som inte förstår bättre. Nog med gnäll, ännu en ställplats i alla fall. Finns snart i vår lista Husbilsplatser SE.

http://www.tydingesjon.com/
 

Bilagor

  • Tydingesjön.JPG
    Tydingesjön.JPG
    546,9 KB · Visningar: 43
Toppen