• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Någon som sett "platt" vattenslang som är ihoprullbar ?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Jag såg i sommras en fransman som hade som en gammal "filmlåda" innehållande en platt vattenslang med en massa snabbkopplingar typ Gardena (givetvis så blev slangen rund när den trycksattes av vatten) .

Den var så smidig och tänkte se om denna fanns även i Sverige , när slangen var ihoprullad så tog den inte alls så stor plats samt så var den lätthanterlig .

Tips på inköpsställen ??
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Någon som sett "platt" vattenslang som är ihoprullbar ?

Fick denna filmlåda i födelsedagspresent för en sådär 15-20 år sedan som följt med i olika bilar. Varje gång jag använder den tänker jag på min kompis jag fick den av, den är så bra och tar ingen plats i bilen. En av de bästa presenter jag fått, denna kommer från någon skeppshandel. Är man på sydligare campingar där som är tätt mellan tappställena så behöver man inte flytta bilen för att fylla vatten, man tar bara sin filmlåda och går till närmsta tappställe.
Använder slangen ofta då den slangen som hänger på campingen/ställplatsens tappställe har campingfolket i toa kassetten. Ja jag ser det alldeles för ofta.

Försökte svara igår men lyckades inte ladda upp bilden från en annan dator.

Plattslang.JPG
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Någon som sett "platt" vattenslang som är ihoprullbar ?

Här finns den att köpa Campinglandet AB
300725_05.jpg_thumb_100x80.jpg

Slangvinda
Per,
denna slangvinda finns nu på min utrustningslista.
Man ska tydligen undvika att använda befintliga slangar vid ställplatserna eftersom det finns HB-åkare som tyvärr använder dessa slangar i samband med rengöring av toakassetten. Inte särskilt trevligt tycker jag.
Tack för tipset!
V-backen :rolleyes:
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Någon som sett "platt" vattenslang som är ihoprullbar ?

Jag använder befintlig slang. Tvättar den ca. en meter från ändan, spolar intaget på bilen ren, skruvar av locket, siktar på hålet och spolar i vatten utan att komma när vattenintaget. Visst blir jag våt ibland, men chansen att det kommer med något som inte ska med, bedömer jag som väldigt liten. Risken är nog lika stor om jag har med egen slang i garaget.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Någon som sett "platt" vattenslang som är ihoprullbar ?

Gardena har en bra slang i kassett med betydligt bättre flöde än de med tre små kanaler. Den måste dock rullas ut helt när man använder den. :)
 

PeO&AL

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Någon som sett "platt" vattenslang som är ihoprullbar ?

Hej.
Har testat både den som man kan rulla ihop och blir plat tyvärr måste man rulla upp hela innan den är användbar. Den med tre kanaler är också ok men stryper väldigt mycket.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Någon som sett "platt" vattenslang som är ihoprullbar ?

Köpte på Lidl idag (efter tips av Kim) verkar vara perfekt med spiral köpte 2 st så jag kan skarva vid behov

/Pelle
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Någon som sett "platt" vattenslang som är ihoprullbar ?

Jag köpte Biltemaslangen till förra året och den fick vara med några fyllningar innan den förpassades till garaget. Det är alldeles för lite vattengenomströmning i den så det tar minst dubbelt så lång tid att fylla tanken med den. Har några meter vanlig plastslang & en drös med olika kopplingar för att klara alla behov, och har även en platt slangrulle på 15 m med också, och det är samma sak som med spiralslangen men den kan vara bra någon gång om det är långt till kranen.

//Tommy
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.818
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Någon som sett "platt" vattenslang som är ihoprullbar ?

Jag använder Biltemas spiral på vintern då de vanliga vattenslangarna blir stela och svårhanterliga. Annars fungerar en 10+5m vanlig trädgårdsslang bäst.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Någon som sett "platt" vattenslang som är ihoprullbar ?

Det lär finnas 2 sorter av denna.
Den som är helt platt och måste rullas ut.
Den andra som också är platt men har 3 kanaler så vattnet kommer fram ändå.
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Någon som sett "platt" vattenslang som är ihoprullbar ?

Hejsan!

Vi var och tittade på spiralslangen från LIDL men den såg väldigt smal ut, så vi letade vidare och hittade en spiralslang på 10 m från Gardena på Bauhaus för 459 kr.
Tidigare hade vi en ihoprullbar grön slang med 3 kanaler för 250 kr men den höll bara i två år så det kan bli dyrt att handla billigt också. Den som lever får se.
3 st omkopplare 21mm, 26,5 mm och 33,3 mm och sprutpistol.
Praktiskt hållare så att man kan hänga slangen i garaget. Blir att testa till helgen..
 

Bilagor

  • Newgarden_GARDENA_Spiral_Hose_Set_GA110-0429_huge-800x800.jpg
    Newgarden_GARDENA_Spiral_Hose_Set_GA110-0429_huge-800x800.jpg
    76,4 KB · Visningar: 13
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Någon som sett "platt" vattenslang som är ihoprullbar ?

För min del så blev det denna flexibla efter att ha provat den platta som jag tyckte var svår att vinkla ex om man skulle sätta den mot vatteninkastet för då blev det lätt veck på slangen och då kom det inget .

Den med 3 små slangar fungerade bra men var lite ginglig och eftersom jag hade den i dubbelgolvet och man inte fick ur allt vatten då man var färdig så lessnade jag på den när vi vintercampade = det blev bara is i den .

Denna flexibla slang på 5 meter som kan bli 15 meter tycker jag är mycket bra samt fick men med mängder med olika kopplingar och denna köptes på GeKås i Ullared.
 

Bilagor

  • vattenslang.jpg
    vattenslang.jpg
    14,8 KB · Visningar: 526
Toppen