• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Till alla oss Fattiga "Snåljåpar"

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Varför betala dyra pengar för det som finns gratis ?
Hur många av oss betalar för Virusprogram ? Northon, Mc Affe mfl.
Har brukt detta nu under att par års tid, har fungerat utmärkt.
Och det bästa är ju att Microsoft sjäv bjuder oss på detta.
Skydd mot virus, spionprogram och skadlig kod | Microsoft Security Essentials
Svenska på sidan, knappast någon kan misslyckas.
Mycket enkelt att både installera och bruka, autouppdateringar mm.

Ha de o hilsen fra han Tant Sture
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Till alla oss Fattiga "Snåljåpar"

Jag har Teliabredband och i den avgiften ingår Teliaantivirus , nerladdning är ju en het moralfråga eftersom det är väl copyrightskyddat material .
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Till alla oss Fattiga "Snåljåpar"

Tänk på att det finns många som tjänar storkovan på folks rädsla.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Till alla oss Fattiga "Snåljåpar"

ALL nedladdning är inte illegal! Du har ju till exempel laddat ner filer för att kunna se denna sida och det helt legalt. :)

Microsoft Security Essentials är ett steg i rätt rikting för att stävja virusspridningen. Det är helt gratis att använda (även för företag med mindre än 10 datorer). Givetvis har Microsoft en "baktanke" med det hela och det är ju att deras plattform (Windows) ska bli och anses vara säkrare.

Själv brukar jag rekommendera AVG Free | Download Free Antivirus | Recommended software download | Worldwide till kollegor, vänner och bekanta. Har kört det problemfritt i flera år (långt innan Microsoft Security Essentials kom ut). Finns dessutom i en betalversion där man får ännu effektivare skydd. Det effektivare skyddet kan man dock åstadkomma mha andra program/funktioner.

Telias antivirus bygger på F-secure som förvisso är effektivt men ack så prestandakrävande! F-secures antivirus var riktigt bra en gång i tiden, men ju fler funktioner de införde desto segare blev datorerna som det installerades på (hade över 100 licenser på jobbet). F-secure är dessvärre inte ensamma om att ha gått den vägen utan många andra kommersiella antivirusföretag har slått dem följe - för att nämna några: McAfee, Norton, Panda.
På jobbet kör vi sedan något år Eset NOD32 antivirus (ESET Antivirus :: For Business :: Products :: ESET NOD32 Antivirus Business Edition) som inte alls är lika prestandakrävande. De har hela tiden satsat på "Unobtrusive Performance" vilket skulle kunna översättas diskret prestanda, d.v.s. det tar inte onödigt mycket prestanda.
Dock tycker jag att det är "overkill" för hemmabruk då ovanstående gott och väl räcker till då man inte behöver central administration/distribution och dylikt.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Till alla oss Fattiga "Snåljåpar"

+ massor på AVG.
Gratis, enkelt och effektivt.
F-secure går helt bort, det dödar datorn totalt.
Samma med Norton/Symantec.
Det är förvisso bra, men tar alldeles för mycket kraft.

OBS!

Tänk på att om du laddar ner ett nytt antivirusprogram, gratis eller ej, så måste du avinstallera det gamla programmet innan du installerar det nya!
Det funkar ALDRIG att ha fler än ETT antivirusprogram samtidigt.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Till alla oss Fattiga "Snåljåpar"

+ massor på AVG.
Gratis, enkelt och effektivt.
F-secure går helt bort, det dödar datorn totalt.
Samma med Norton/Symantec.
Det är förvisso bra, men tar alldeles för mycket kraft.
OBS!
Tänk på att om du laddar ner ett nytt antivirusprogram, gratis eller ej, så måste du avinstallera det gamla programmet innan du installerar det nya!
Det funkar ALDRIG att ha fler än ETT antivirusprogram samtidigt.
Har två nya datorer med Win7, Office2010 och Norton360 4.0 och ser inga som helst problem med detta, däremot finns många fördelsfunktioner som saknas i "gratisprogram"! Har även en äldre "klenare dator (6år)" för äldre systemapplikationer och hårdvara med XP, Office 2003 och F-secure genom Telia. Har inga som helst problem i form av slöhet etc, F-sec är ett bra antivirussystem men tyvärr begränsat som stöd-"system" jämfört med Norton (360 och NIS)!

Med de flesta gratissystem följer oftast "försåtliga medskick" som kan vara svåra att undvika för den oerfarne. Dessa "medskick" slöar succ över tid ner även nya datorer, och utan synbar anledning för normala användare (det händer inte med etablerade betalprogram), mmm. ,

Man skall vara försiktig med att generalisera om "olika användarprogram", de är liksom som vi användare väldigt olika, speciellt om man kopplar detta till PC-användarens erfarenheter och användningsområde (det som passar en passar inte alla)!
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Till alla oss Fattiga "Snåljåpar"

LasseG´s uppmaning att inte ha mer än ett antivirusprogram installerat åt gången är bra (om man inte VILL ha problem :))

Relax: Generalisera gör man när man saknar erfarenhet. Jag har flerårig erfarenhet på hundratals datorer för samtliga av de programsviter (för det är det som de utvecklats till) jag nämnt ovan i mindre positiva ordalag.
Just AVG har jag noga följt (på privat basis) under flera år och kör det på flera datorer i hemmet. Jag brukar rekommendera det då någon frågar efter antivirusskydd.

Norton: Är skräp och slöar defacto ner en PC. På en ny PC märks det ju såklart inte i samma utsträckning, men flera äldre datorer som jag "befriat" från Norton har blivit betydligt snabbare. Om du inte tror på mig så ta en runda på Google...
Känns lite dumt att köpa en ny o snabb dator för att sedan tynga ner den med en rätt onödig programsvit.

Försåtliga medskick: Ja, du har rätt i det, man skall inte installera "vad skit som helst". Efter rigorösa tester av AVG så känner jag dock att jag utan att tveka gärna bjuder på tipset om ett bra och dessutom helt gratis antivirusprogram. AVG innehåller inga "medskick", inte sist jag installerade det på en dator för någon vecka sedan i alla fall.
Ofta kan gratisprogram innehålla allsköns allehanda program som de gärna ser att man installerar - men de som anses vara seriösa ger användaren själv möjlighet att avstå från att installera "medskicken". Ibland får man dock hålla ett extra öga öppet.
Med de stora tunga antivirussviterna har man dock sällan möjlighet att avstå delar utan får "the full monthy" på köpet.

Vem som helst i detta forum får ta mitt råd eller avstå. Har någon glädje av just mitt tips så är det jättebra. Vill man inte ta mitt råd så spelar det mig faktiskt ingen roll - det är lika valfritt som östersjön :)
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Till alla oss Fattiga "Snåljåpar"

Att köra freeware samt formatera och ominstallera med jämna mellanrum är en bra kombination för att hålla prestandan uppe i maskineriet.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Till alla oss Fattiga "Snåljåpar"

.............
Microsoft Security Essentials är ett steg i rätt rikting för att stävja virusspridningen. Det är helt gratis att använda (även för företag med mindre än 10 datorer). Givetvis har Microsoft en "baktanke" med det hela och det är ju att deras plattform (Windows) ska bli och anses vara säkrare..................

- precis !
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Till alla oss Fattiga "Snåljåpar"

"Topptrimmat Norton rensar bäst"

"Att döma av kommentarer på nätet och frågor från många av våra läsare dras Norton Internet Security 2011 från Symantec fortfarande med ryktet att det är ett segt och tungrott program. Låt oss nu slå hål på den myten en gång för alla. Så är det inte längre. 2011 års upplaga är riktigt skonsam mot systemet. Inte bäst i test, men bland de bättre............."

"Enkelt F-secure bra på att städa"

"F-secure Internet Security 2011 får nära toppbetyg för sitt skydd. Bra skydd mot virus av olika slag, bra på att ta bort dem från datorn och programmet snålar med systemresurser........"

Hotet från nya "tysta" virus - 11 säkerhetspaket testas

IT branschen rör ju sig ganska snabbt som alla vet och bäst före datumet på information är mycket kort. Några som postat kanske skulle fräscha upp sina kunskaper ....

Påläst IT säljare,

Peter ;)
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Till alla oss Fattiga "Snåljåpar"

Läser ofta inläggen om antivirus program, blir då ofta förvånad över problem med tilläggs program o dylika program,
Kör själv med Avast och samtidigt Zone alarm som brand vägg, har haft dessa i många år, aldrig några problem, bara fungerar
Lennart
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Till alla oss Fattiga "Snåljåpar"

Kör med telias F-secure på tre datorer utan att jag upplever att det skulle sega datorerna.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Sv: Till alla oss Fattiga "Snåljåpar"

Varför inte prova på UBUNTU... Alla program är gratis. Kan bara rekommendera öppen källkod. Våga vägra Windows!
Vågar du?
 

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Sv: Till alla oss Fattiga "Snåljåpar"

Japp, jag har testat och säger NEJ TACK !
Problem med alla mina Foto program, Musikfiler som gick åt H.....e. bara och en hel del annat. Grabben som läser i Uppsala kom hem och var salig i två dagar över UBUNTU, sedan så sabbades mycket av hans sparade filer konstigt nog.
Varför kan man ju fråga sej, men Apple och Windows ger inte dessa problem. ???

Tant Sture
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Till alla oss Fattiga "Snåljåpar"

IT branschen rör ju sig ganska snabbt som alla vet och bäst före datumet på information är mycket kort. Några som postat kanske skulle fräscha upp sina kunskaper ....

Påläst IT säljare,

Peter ;)

Ojoj, ord och inga visor, bäst jag svarar, åtminstone för min egen räkning...

Som erfaren IT-chef ägnar jag en hyffsat stor del av min arbetstid till att hålla mig just uppdaterad inom branschen. Det är mitt ansvar att nya programvaror körs i testmiljö innan de implementeras i skarp drift och det är även mitt "fel" om saker inte fungerar.
Jag inbillar mig att jag är hyffsat uppdaterad och påläst, men visst kan man missa saker och ting - jag är inte "superman", det ska jag villigt erkänna...

Nu till sakfrågan:
"De senaste åren har det blivit vanligare med falska antivirus som skrämmer datoranvändare att deras dator är smittad. De försöker lura användaren att köpa just deras lösningar på olika påhittade problem. Det senaste året har det också börjat dyka upp falska antivirustest. Amtso, Av-comparatives och Virus Bulletin är dock seriösa."

"Den oberoende säkerhetsexperten Predrag Mitrovic på Mynethouse tycker att det är värt att lyfta fram att undersökningen visar att gratisalternativen Avast och AVG är fullvärdiga både funktionellt och prestandamässigt.
Det bör vara en tydlig signal för de kommersiella aktörerna att inte trycka in för mycket skydd i mammutstora programsviter, säger Predrag Mitrovic."

Högvis med oberoende antivirustester finns att finna här för den som orkar och vill läsa: AV-Comparatives - Independent Tests of Anti-Virus Software - Welcome to AV-Comparatives.org
Oftast testas inte hela sviterna mot fristående program, troligen beroende på att de skulle bli ruskigt frånåkta.
Väger man dessutom in priset (gratis) så ligger gratisalternativen jäkligt bra till för "Fattiga Snåljåpar" som tråden vänder sig till och av.
Just AVG föredrar jag personligen. Avira körde jag mycket för nått år sedan, men det mesta sköter AVG i bakgrunden utan att blanda in användaren och det tycker jag är en bra egenskap för den användare som bara vill hålla sitt system skyddat. Avira visar exempelvis en popupscreen varje gång den uppdaterat sin databas och det kan anses vara nog så irriterande.

Några hundra kronor för ett antivirusprogram kanske inte anses vara så mycket, men slöar det dessutom ner datorn så anser jag att det är en rätt bra deal att helt gratis installera ett mer "lättdrivet" program som gör i stort sett samma jobb.

En IT-säljare (som liksom många "helt enkla vanliga" säljare ofta har provisionsbaserad lön) får i mina ögon vara hur påläst han vill, det är till syvende och sist kunden som avgör. Förhoppningsvis har kunden lite eget kött på benen och kanske flerårig erfarenhet och kan därmed fälla ett relevant avgörande om vilken produkt han vill välja.
Det är ruskigt sällan som någon IT-säljare installerar och underhåller våra system och därmed borde allt som en IT-säljare vet inom området vara antingen rent teoretiskt eller rentav hörsägen :)
 

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Sv: Till alla oss Fattiga "Snåljåpar"

Vad beträffar Virusprogram, kan jag berätta att ja jag "Porrsörrfade" för att se vad Microsoft gick för. Northon stängde ner min dator jag hade Hackerprogram i den! Mc Affe gjorde tokrullning, somliga program bara slutade fungera med hänvisning till Mc - någonting. F-sequre gjorde att datorn hängde sej, omstart efter omstart och vad hände ? Nää jag vet inte helt enkelt, det tog tid så jag tröttnade.
Testade några andra program men jag blev heller inte klok på dessa.
Med Microsoft har jag minimerat dessa strul som tidigare visat sej, ok. datorn finner saker och jag får meddelande om rensning. Klickar på ok. strax därpå fungerar allt återigen.
Ser heller aldrig att det sker någon inbromsning av "Diverse extrasaker som medföljer"
För min del fungerar detta helt ok. språket är Svenska och jag är nöjd.
Alla blir vi ju frälsta vid den egna Härden. Jag är nöjd med min.
Mvh Tant Sture
 

Tant Sture

HBK Medlem
Inlägg
251
Kommun
Motala
HBK-Nr
2178
Medlemskap
2024
Sv: Till alla oss Fattiga "Snåljåpar"

Hallå ICE - MAN
Ja, jag håller verkligen med dej, det sker ta mej attan någonting nytt varenda dag ute på nätet. Och detta med "Virusvarning" Vi har funnit virus i din dator, köp detta eller detta program kostar så och så mycket. Nice Price for you mr. kanske jag ska tillägga.
Shiiiiit kan man man säga, jag tycker jädrigt synd om alla som trillar i denna fälla.
Men det är som alltid de oärliga är steget före de ärliga, och så kommer det säkerligen att förbli. Bondfångeriet tar sej bara nya och nyare former.
Mvh Tant Sture
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Till alla oss Fattiga "Snåljåpar"

Kan väl tillägga att jag inte jobbar på provision och att jag även jobbar som tekniker.
Problemet med alla som "kan" är just att dom "läst", sällan använt det själv eller servar dagligen maskiner som använder nämnda produkter.


Skulle jag själv köra en gratisversion så skulle det vara Avast, skulle nämnda dator även vara min huvudsakliga dator (med bankärenden etc) så hade jag lagt på Zone alarm dessutom (som någon redan föreslagit).
Kör Avast på två av datorerna hemma (6-årig dotter + hobbyrumsdator), bägge okritiska maskiner.
AVG är känt dålig på att detektera adware, spyware (spyware är t.ex keyloggers som kollar när du knappar in t.ex kreditkort) etc, trea från slutet 2009 och valde att inte vara med 2010 (har för mig att den är förbättrad i betalversionen).AVG är gratis vilket är dess främsta förtjänst, annars förstår jag inte varför man skulle promota det.

Och ja, jag läser också AV-Comparatives hemsida/tester, gör du ? ;)

Nedan AV- Comparatives Antivirus prestandatest December 2010 (2011 års versioner).

Peter :)
 

Bilagor

  • avtest1.jpg
    avtest1.jpg
    188,6 KB · Visningar: 18
Senast ändrad:
I

Ice-Man

Guest
Sv: Till alla oss Fattiga "Snåljåpar"

Och ja, jag läser också AV-Comparatives hemsida/tester, gör du ? ;)
Nedan AV- Comparatives Antivirus prestandatest December 2010 (2011 års versioner).

Finns många sätt att vända och vrida på statistik. Har du lagt märke till att PC mark prestandan alltså är bättre för AVG än för Symantec (Norton) i sammanställningen du bifogat? Alltså påverkar AVG den övergripande prestandan mindre än Symantec.

Den fulla rapporten finner den intresserade här: http://www.av-comparatives.org/images/stories/test/performance/performance_dec_2010.pdf
PC mark testerna finns på sidan 13.

Nåväl, vi kan sitta o kasta hur mycket statistik, tester och länkar på varandra hur som helst - den ena säger si och den andra säger så. Vad den ena testen kommer fram till motsäger den andra.
Jag värdesätter praktik framför teori i detta fallet och kan därför göra de konstateranden som beskrivet i mina tidigare inlägg.

Avast är inget dåligt val det heller (speciellt med tanke på att det är gratis) och jag har faktiskt det under uppsikt också - fungerar bra för det mesta.
Aviras funktion är det som sagt inget fel på heller, men nagscreens gör att jag helst avstår från att rekommendera det, ett antivirusprogram ska ju helst inte märkas alls.

Att AVG skulle vara dålig på att detektera ad/spyware tror jag inte på och är inget jag har hört eller erfarit tidigare. Möjligen är eller har det varit sant att det varit något sämre än någon konkurrent - men isåfall jämfört med vad? Gratisprogram? Gigantiska och tungrodda securitysuites?
Hur som helst är det lååångt bättre med ett "dåligt" antivirusprogram än inget alls. Jag föredrar när det inte märks alls.

Nu får vi tekniknördar kanske lugna ner oss lite och försöka hålla tråden på en rimlig nivå :)
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Till alla oss Fattiga "Snåljåpar"

Ja, surfar/mailar man med lite sunt förnuft så är det ju inget problem med virus heller. ;)

Annars kan man ju alltid köpa en Mac så är DET problemet löst!
(Även om jag inte gillar Mac för övrigt så är det ju en fördel...)
 
Toppen