• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tilläggsförsäkring för assistans eller separat assistansförsäkring?

T68

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Ja, som jag frågar i rubriken, vad är att föredra: teckna ett tillägg för assistans om det inte ingår i befintlig försäkring eller skaffa en separat assistansförsäkring via tex Assistansbolaget eller Falck?

Vad är era erfarenheter, råd och tips?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Jag använde Midlands olja och då ingick gratis assistanförsäkring och andra förmåner. Kolla under förmåner.
Direktlänk: https://www.husbilsklubben.se/articles/midland-oil.90/

Har du ett fordon som servas med Midland olja kan du får hjälp av Assistancekåren om du får stopp. Då ringer du Midland och får fri bärgning, ofta till din serviceverkstad eller hjälp-på-plats.
För assistans i Sverige:
0200-112 600
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Ja, som jag frågar i rubriken, vad är att föredra: teckna ett tillägg för assistans om det inte ingår i befintlig försäkring eller skaffa en separat assistansförsäkring via tex Assistansbolaget eller Falck?

Vad är era erfarenheter, råd och tips?
Jag använder okq8 BackUp. Dom tar även självrisken på bilglas bärgning, feltankning. Fixar punkterade däck och betalar nytt däck till ett visst maxbelopp.. och täcker en massa annat. Har den till HB och volvon... låga Premier tycker jag. Går att säga upp vintertid om du inte kör då..

 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jepp. Värt varenda krona.det är upp till alla att värdera sitt försäkringsskydd. Tex. Min livförsäkring kommer inte JAG att ha någon nytta och glädje av men även där betalar jag gärna.

På husbilen betalar jag 6 månader.

Jämför gärna omfattningen på dom olika försäkringarna. Så 900 för ett år blev 600 tillgodo när jag fick självrisken för glasbyte återbetalt

En länk om intresse finns för husbil.

 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jepp. Värt varenda krona. På husbilen betalar jag 6 månader.

Jämför gärna omfattningen på dom olika försäkringarna. Så 900 för ett år blev 600 tillgodo när jag fick självrisken för glasbyte återbetalt
Jo, kortsiktigt, men om du inte använder den på ett år går du ju 900:- back, och man har ju knappast en skada per år per fordon?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jo, kortsiktigt, men om du inte använder den på ett år går du ju 900:- back, och man har ju knappast en skada per år per fordon?
Där har du helt rätt.. Man går back.

Men så är det med alla försäkringar. Jag har betalat hemförsäkring i 50 år utan att ha någon skada.. Tack och lov.

Jag har betalat olycksfallsförsäkring lika länge men fått ersättning en gång för nya brillor 2000 kr efter en fallolycka. Så även där dålig affär.

Sen hoppas jag att jag aldrig har användning för bilförsäkringar i någon skada...

Det är väl så jag ser på en försäkring... Inget man går i vinst på men bra att ha om det händer nått...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Där har du helt rätt.. Man går back.

Men så är det med alla försäkringar. Jag har betalat hemförsäkring i 50 år utan att ha någon skada.. Tack och lov.

Jag har betalat olycksfallsförsäkring lika länge men fått ersättning en gång för nya brillor 2000 kr efter en fallolycka. Så även där dålig affär.

Sen hoppas jag att jag aldrig har användning för bilförsäkringar i någon skada...

Det är väl så jag ser på en försäkring... Inget man går i vinst på men bra att ha om det händer nått...

Absolut, men självrisken för räddning är kanske 1500:- och jag har använt räddning på husbilen (däckexplosion på motorväg) 1 gång
och betalt självrisk för glasskada 1500:- två gånger, allt detta sedan 2007?! Alltså 4500:- på 16 år ungefär.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Där har du helt rätt.. Man går back.

Men så är det med alla försäkringar. Jag har betalat hemförsäkring i 50 år utan att ha någon skada.. Tack och lov.

Jag har betalat olycksfallsförsäkring lika länge men fått ersättning en gång för nya brillor 2000 kr efter en fallolycka. Så även där dålig affär.

Sen hoppas jag att jag aldrig har användning för bilförsäkringar i någon skada...

Det är väl så jag ser på en försäkring... Inget man går i vinst på men bra att ha om det händer nått...

Har du inte hel eller halv försäkring idag?
Isåfall har redan det skydd du önskar.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
De extra "assistansförsäkringarna" täcker oftast endast självrisken och kräver därför att bärgningsmomentet skall ingå i den vanliga försäkringen.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag tror att det är säkrare att ha det i den vanliga försäkringen om det skulle hända något under bärgningsarbetet. Då är det bara en part inblandad som jag har att göra med.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Absolut, men självrisken för räddning är kanske 1500:- och jag har använt räddning på husbilen (däckexplosion på motorväg) 1 gång
och betalt självrisk för glasskada 1500:- två gånger, allt detta sedan 2007?! Alltså 4500:- på 16 år ungefär.
Snyggt jobbat.


Jag kör mycket på E18. Mycket sprängsten transporter. Bytt ruta 3 st på 4 år
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Det där med självriskellemenering har jag aldrig förstått varför man har. Jag betalar gladeligen 1500kr kanske vart tionde år för assistans eller en ruta! Men när man hör hur en del nyttjar assistansen årligen så kanske det är befogat? Eller får man inte en tankeställare om t.e.x man får punka varje år, varför?
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Man måste kolla vilkoren noga.Om det blir fråga om att man måste resa hem eller övernatta efter ett haveri är det inte alla försäkringar som täcker passagerarnas kostnader.
 
Toppen