Sv: Tickande ventiler
Vissa påstår att syntetolja är tunnare än mineralolja mm.
De allra flesta oljorna är klassade enligt API (American Petrol Institute) som har ett regelverk om kvalitet, viskositet, lagring mm mm. (kan laddas ned från deras hemsida. En liten varning bara: Mycket och tung läsning blir det.)
Där finns även rekommendationer om oljor. Denna ändras fortlöpande eftersom nya oljor tillkommer och gamla oljor med låg specifikation utgår.
Europa har ett eget klassifiseringssystem, ACEA, som delar in oljorna i tre grupper, A/B, C och E. Den intresserade kan ladda ner och läsa mer här:
http://www.acea.be/index.php OBS Engelska
Om en olja har viskositeten 10W40 så gäller det ALLA oljor, såväl mineral- som syntetoljor. För de som inte känner till beteckningarna står W för winter, alltså kall olja.
Har man tidigare kört på dålig olja som inte hållt rent i motorn kan ny olja, oavsett typ, lösa upp avlagringar, men det brukar fixa sig eftersom dessa fastnar förr eller senare i oljefiltret.
Har man bytt till en bättre olja så är det inte fel att att byta olja och filter igen efter några hundra mil.
Det kan aldrig vara fel att köra på en olja av bra kvalitet om nu bilen är värd att behålla en längre tid.
Många av oss har dieselmotorer med turbo, katalysator och partikelfälla, och till dem vill jag rekommendera att använda oljor klassade MINST G2, och helst G3 enl. ACEA så tar inte katalysator och partikelfälla skada, men kolla först i instuktionsboken så det är OK enl rekommendationerna.