• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Tickande ventiler

F

F.d. 58547

Guest
I min personbil hällde jag i helsyntet olja 5-40 då började tickandet.
Har för mig att jag hört att om man haft antingen helsynt olja o häller i vanlig eller tvärtom så funkar det ej?
Vore tacksam för svar.
Det låter som en tickande bomb :twitcy:.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Tickande ventiler

Tickandet innebär att ventilerna är ordentligt stängda!
Men det ska bara vara ett stillsamt tickande, inte "kyrkklockor".

Troligen har du haft oljeslam mellan ventilskaft och den hatt som
sitter ovanpå för att ta ta hand om slitaget från kamaxel eller vipparm,
den nya oljan tyx ha sköljt bort slammet och då började "slamret".

jasno

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025

Tickandet beror altsom oftast på att det inte är nog med olja i ventilltryckaren. DVS det är luft i sället för oljan och då slår tryckaren i kammen - ventilen. Brukar försvinna efter en tid då motorn har blivit varm. I absoult värsta fallet har kanalerna till lyftarna blivit täppta av slagg. Motorn kan inte gå sönder ( spräcka kolvar) av detta då ventilen inte trycks ner i cylindern lika långt som innan. Det som kan hända om Murfy är framme igen är att kammen och eller lyftarna slits ner pga ingen olja som smörjer.

Om man går från mineral till syntet så kan synteten "rensa" motorn på slagg och då kan denna slagg fastna och täppa till kanaler. Det brukar ordna sig efter ett tag då även slaggen löses upp av syntet oljan.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Man hör många skrönor om syntetolja, att motorn börja dra olja men slutar när man byter till vanlig olja mm mm.
Syntetolja är det bästa som hänt förbränningsmotorer sedan de uppfanns.
Den smörjer bättre, den tål högre temperaturer (viktigt för turboladdade motorer) Den gör motorn mer lättstartad i kallt väder och minskar friktionen vilket sänker bränsleförbrukningen något lite mm.
Jag hade tidigare en "amerikanare" med V8. När jag bytte till syntetolja ökade tomgångsvarvet 150 v/min pga lägre friktion.
Jag arbetade tidigare för för ett bilföretag som fick motorproblem på en viss motor på en viss marknad. Man misstänkte oljan som användes och samlade in oljeprover från olika leverantörer och testade dessa.
Det visade sig att ALLA syntetoljor upfyllde kraven, men bara en olja av de övriga klarade testet.
Jag kör bilen, jordfräsen, mopeden, husbilen och gräsklipparen på syntetolja. No problems!
Att dina ventiler "tickar" är inte farligt men orsaken går inte att säga utan att veta om du har mekaniska eller hydrauliska ventiltryckare.
/Wizard

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Kan det vara så att om man har använt vanlig olja och går över till syntet, så syntetolja orsakar att all slagg lossnar och kan täpper till små oljekanalerna tex: i hydrauliska ventillyftare?

pannor

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024

Det här med helsyntet olja är bra om man har en motor som inte är sliten,å då menar jag inte normalt sliten,utan sliten.I sånna motorer bör man inte ha syntetolja p,g av att alla toleranser är för stora och syntetoljan har en grymt bra inträngande förmåga som till fulld kan ställa till med olje läckage och sämre oljetryck(egen erfarenhet)samt ett ökat slammer.Syntetoljan smörjer också mycket bättre med tunnare sk oljefilm änn vanlig olja.Tack vare detta så har man i moderna motorer snävare toleranser.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Ragge, du talade inte om vad det är för bil och vilken motor. Jag vet att Renault har en del motorer med VVT-drev som är kitsliga på vilken oljekvalitet man använder för att drevet inte ska föra oväsen. Vad jag förstått duger nästan bara Elf-olja med en viss Renault-spec.
VVT= variable valv time.
// Göte J

Senast ändrad:
F

F.d. 25038

Guest

Hej brukar även bli så på bilar som aldrig får gå och bli riktigt varma (transport mellan hemmet och konsum)saab "gamla" 16 ventilare va ökända för detta även vissa 850 kunde få fram detta ljudet ,men det slutade efter en varmkörning på typ ett par mil ,låga varv var bra för att inte utsätta kam o ventilmekanismen för onödig påfrestning tills ljudet försvann

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025

Olje er ikke lengre bare olje. Se etter i instruksjonsboken om bilen skal ha syntetisk olje eller delsyntetisk. Bilen har kansje hydrauliske ventilløftere og da må det være riktig olje og riktig tykkelse. Mange motoren får ventiltikking om en bruker feil olje og motoren har hydrauliske ventilløftere. Skift tilbake til oljen du brukte før og problemet er sikkert løst?

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Fortsätter på Tors resonemang. Jag har haft en bil med motsvarande tickande ventiler. Det gick inte att använda helsyntetisk olja. Den var för tunn och dom hydrauliska ventillyftarna hängde inte med. Följdverkan blev att knacksensorn kände av tickandet och "sänkte tändningen" och bilen drog lite extra bensin.
Efter byte till korrekt olja, så gick motorn korrekt.

F

F.d. 8517

Guest

Jag undrar . va tror ni att det ni kallar syntetolja e förnot.. de e vanlig mineralolja me en del extra tillsatser.. inget märkvärdigt alltså, bra mera jox i.. för egen del litar jag bara på oljor som är godkända av CAT. och Cummins..o till pb. ere den billigaste som gäller. finns på Lidl.. duger bra till bensinmotorer..
:yes::yes::yes::yes::yes:

F

F.d. 50069

Guest

Jag har råkat ut för att hydrauliska ventillyftare tappar trycket! Alltså att oljan inte hinner bygga upp ett tillräckligt tryck inne i själva lyftaren.
Orsaken kan vara att det har blivit beläggningar inne i lyftaren som gör att dessa supertunna kanaler inte hinner fylla olja tillräckligt snabbt och då blir det ett för stort spel mellan ventilskaftet och tryckaren och ett slammer uppstår!
Inte skoj:(, eller speciellt bra i längden!

Jag löste mina problem med att låta göra en form av dialys på motorn :D

Malte Månson AB - Engine Flush - Motordialys

Funkade klockrent och tillsammans med Castrol´s Magnatec olja som har en vidhäftande förmåga så körde jag många tusen mil utan några lyftarproblem!

God Jul på er
Anders.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag undrar . va tror ni att det ni kallar syntetolja e förnot.. de e vanlig mineralolja me en del extra tillsatser.. inget märkvärdigt alltså, bra mera jox i.. för egen del litar jag bara på oljor som är godkända av CAT. och Cummins..o till pb. ere den billigaste som gäller. finns på Lidl.. duger bra till bensinmotorer..
:yes::yes::yes::yes::yes:

En riktig syntetolja är inte mineralolja med tillsatser, utan olja som delats upp i sina beståndsdelar (molekyler) och sedan "monterats" ihop med de önskvärda delarna, men utan de icke önskvärda. Använd inte billig mineralolja i moderna dieselmotorer med turbo, där hör dom inte hemma, även om de fungerar i grävmaskiner o.d.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Vissa påstår att syntetolja är tunnare än mineralolja mm.
De allra flesta oljorna är klassade enligt API (American Petrol Institute) som har ett regelverk om kvalitet, viskositet, lagring mm mm. (kan laddas ned från deras hemsida. En liten varning bara: Mycket och tung läsning blir det.)
Där finns även rekommendationer om oljor. Denna ändras fortlöpande eftersom nya oljor tillkommer och gamla oljor med låg specifikation utgår.
Europa har ett eget klassifiseringssystem, ACEA, som delar in oljorna i tre grupper, A/B, C och E. Den intresserade kan ladda ner och läsa mer här:
http://www.acea.be/index.php OBS Engelska
Om en olja har viskositeten 10W40 så gäller det ALLA oljor, såväl mineral- som syntetoljor. För de som inte känner till beteckningarna står W för winter, alltså kall olja.
Har man tidigare kört på dålig olja som inte hållt rent i motorn kan ny olja, oavsett typ, lösa upp avlagringar, men det brukar fixa sig eftersom dessa fastnar förr eller senare i oljefiltret.
Har man bytt till en bättre olja så är det inte fel att att byta olja och filter igen efter några hundra mil.
Det kan aldrig vara fel att köra på en olja av bra kvalitet om nu bilen är värd att behålla en längre tid.
Många av oss har dieselmotorer med turbo, katalysator och partikelfälla, och till dem vill jag rekommendera att använda oljor klassade MINST G2, och helst G3 enl. ACEA så tar inte katalysator och partikelfälla skada, men kolla först i instuktionsboken så det är OK enl rekommendationerna.

F

F.d. 12430

Guest

Wizard. Du verkar jobba på avdelningen brevid mig:))) men.
Denna bil hade alltid lagerskador när den kördes på syntetolja men aldrig med 15/40 mineral för turbodieslar. Namnet på bilen är en ledtråd till mineraloljan som användes. Bara en av syntetoljorna var rätt ok map skumbildning osv. men nu är detta små lastbilsmotorer så körkollektivet är något helt annat.

Så kör på olja rekommenderad av biltillverkaren men byt dubbelt så ofta pga slagg, partikelfilter med bränsleutspädning som följd RME osv så kommer ni nog inte inom eran livslängd få några problem. Och kör ni lugnt och motorn inte når arbetstemperatur. Regenererar partikelfiltret ofta så ännu viktigare att byta ofta enl ovan nämnda orsaker.

http://www.ercup.se/index.asp?D=654
http://www.ercup.se/index.asp?D=653

http://www.ercup.se/index.asp?D=654

Toppen