Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Tack för svar, ska testa detta.Det har kuggat över i öppningsmekanismen på toastolen .
Skruva isär och flytta vredet till rätt läge.
Jag har gjort det för för längesen men minns inte exakt hur.
Tack för tipset!Kämpes husvagnsservice i Alvesta har kataloger på Thetfords alla toletter med sprängskisser, kan även beställa reservdelar av dom.
Mvh Steningeboda
Tack ska testa det.Det har kuggat över i öppningsmekanismen på toastolen .
Skruva isär och flytta vredet till rätt läge.
Jag har gjort det för för längesen men minns inte exakt hur.
Hejsan, du har förmodligen en gammal originalkassett där skivan bara glider i sidled och kilar upp sig vid stängdläget, och då kan kärva rejält.Jag hade för många år sen något liknande problem.
Själva luckan den som vrids fram och täcker hålet gick trögt.
Via mekanismen i toan kunde den stanna delvis öppen, eller halvstängd.
Efter att ha gjort rent luckan blev det bra, som hade en beläggning på sig, fick skrapa rent den, men det gick rätt bra, men man får givetvis inte skrapa i själva plasten, så skrapföremålet måste vara mjukare än plasten. Exvis trä.
Beläggningen gav för hög friktion mot packningen, (läpp-packningen), luckan kändes mer som sandpapper.
Smörjning med exvis matolja brukar användas för att gå mjukt och lätt men även för att bevara läpp-packningen.
Nu använder jag Biltemas spray med silikonolja. Motorolja är nog inte bra då det kan skada plasten.
Går det trögt finns ju risk för att man förstör mekanismen inne i tanken, som då nog är svår att dels komma åt, dels att få delar till.
Som alla lås och mekanismer är renlighet ett måste, liksom att det skall vara välsmort.
Ger varje år alla lås en spray med oja eller PTFE smörjmedel.
Inte kul om det går så trögt att man vrider av nycklarna.
Roysan