• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Thetford C200 demontera pga dålig spolning

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Hej,
Har sökt lite här på Theford och upptäckt att flera har haft problem med spolningen. Har samma problem. För att göra det ordetligt så måste jag antar jag demontera toan. Behöver lite råd och dåd. Hur får jag loss toan ?

Det finns förståss någon slags strypning för att inte slösa med färskvatten är min förståelse som har satts igen av "klegg".

Ha en bra Valborg:confused:

Stänger denna tråd..hittade det jag sökte..:)
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Thetford C200 demontera pga dålig spolning..

Ta ut kasetten, du kan inne i rommet finne noen få skruer som holder den bevegelige skålen. Når skålen er løftet av så kommer en enkelt til slangen som inneholder silen og stuperen - selv gjøre samme jobb i år.
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Sv: Thetford C200 demontera pga dålig spolning..

Tänkte dela med mig av mina erfarenheter med att demontera Thetford CS200 pga dålig spoling.

Ta bort toabehållaren och börja att skruva bort tre stycken "brickor" som håller själva tronen underifrån..där toatanken är plus en styrmekanism för själva toatanken. Därefter vände jag på tronen för att ta loss en ventil (magnetventil antar jag). I själva ventilen sitter en sil som man kan ta loss för rengöring.

Bifogar några bilder för tydliggöra lite mer..

Ett tips innan demontering..ta en bild hur allt sitter (Minnet är bra men kort)..jag gjorde det inte förståss. Blev en xtra 30 min för att komma ihog.
 

Bilagor

  • bild 5.JPG
    bild 5.JPG
    1,9 MB · Visningar: 571
  • bild 2.JPG
    bild 2.JPG
    2,1 MB · Visningar: 509
  • bild 3.JPG
    bild 3.JPG
    2,1 MB · Visningar: 501
F

F.d. 5798

Guest
Sv: Thetford C200 demontera pga dålig spolning..

Efter el ventilen går det ner två slangar till en rund plastgrunka syns längst ner på bild ett.
Det läcker på baksidan av den ska det göra det?
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Sv: Thetford C200 demontera pga dålig spolning..

Hej det är en vaccumventil , den antigen torr eller så har den fastnat.
Thedford art. nr. är 16833 eller Kama fritid.art. nr. KPP 16833 pris 225:-

Svaret kanske är i senaste laget men kanske hjälper någon annnan.
 
F

F.d. 56076

Guest
Sv: Thetford C200 demontera pga dålig spolning..

Min läckte igår varvid även jag fick ta loss allt. En fråga dock, kan man ta bort "mellersta lagret?" Eller är den limmad? Det var lite svårt att komma åt med händerna i tronen... kändes som om man skulle slippa öppna helt bara man kunde ta bort mellersta lagret, allt sitter ju där ändå...
 
F

F.d. 54507

Guest
Sv: Thetford C200 demontera pga dålig spolning..

Så här gjorde jag...
Väcker en gammal fråga här och Thetford c200, jag har problem med spolningen och vill komma åt magnetventilen. Jag förmodar att det inte finns något sätt att plocka ner den underifrån utan det är väl bara göra som du gjorde att ta bort toastolen. Men tänkte på första bilden måste man lossa de två skruvarna längst upp? När man lossar dessa två skruva längst upp på första bilden är det någon risk att något ramlar ner? Hur svårt är detta jobb och hur lång tid tar det?
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Även undertecknad måste meka med skithuset o rengöra alternativt byta magnetventilen då det läcker in vatten i skålen när man kör vattenpumpen (kranarna). Har hittat ett gäng beskrivningar/filmer på nätet så jag känner mig rätt påläst. Min enda undran just nu inför jobbet är om det går att komma åt att montera loss sitsen utifrån genom luckan utan att behöva demontera hela stolen inne på toan?
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Jag hoppar in här och "fyller på" då jag har gjort denna demontering åtskilliga gånger. Den första bilden i inlägg #9 är tagen underifrån i utrymmet för avloppstanken. Alltså, man måste arbeta utifrån genom luckan till avloppstanken för att lossa toalettstolen. Och nej, det är nog i princip omöjligt att komma åt magnetventilen underifrån, utan man måste lossa toalettstolen och vända upp och ned på den för att komma åt magnetventilen. Man skymtar magnetventilen lite till vänster i bild 2 och det kan vara lite pillrigt att frilägga den, även med toalettstolen lös. Man måste också lösgöra ett slangfäste inne i toalettstolen för att lyckas. Detta är dock ganska enkelt, då det sitter med en klämma, varför skruvarna inte behöver lossas.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Jag hoppar in här och "fyller på" då jag har gjort denna demontering åtskilliga gånger. Den första bilden i inlägg #9 är tagen underifrån i utrymmet för avloppstanken. Alltså, man måste arbeta utifrån genom luckan till avloppstanken för att lossa toalettstolen. Och nej, det är nog i princip omöjligt att komma åt magnetventilen underifrån, utan man måste lossa toalettstolen och vända upp och ned på den för att komma åt magnetventilen. Man skymtar magnetventilen lite till vänster i bild 2 och det kan vara lite pillrigt att frilägga den, även med toalettstolen lös. Man måste också lösgöra ett slangfäste inne i toalettstolen för att lyckas. Detta är dock ganska enkelt, då det sitter med en klämma, varför skruvarna inte behöver lossas.
Tack för svar men räcker det alltså med att montera loss den vridbara delen av stolen eller måste man montera loss hela enheten från toagolvet/väggen för att komma åt?
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Lossar man skruvarna enligt inlägg #9 så lossar toalettstolens övre del som inrymmer en del slangar och magnetventilen. Det är denna del som syns i den tredje bildens nedre del i inlägg #9. I samma bild ser man toalettstolens övre del i bildens övre kant. Denna del av toaletten behöver man inte göra något åt och dess funktion är i huvudsak att inrymma avfallstanken.

Fotnot: Den sistnämnda delen av toaletten, den undre delen, är fastskruvad och limmad i husbilens golv och väggar och är mycket svår att demontera. Tro mig, för jag har försökt...
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Ta gärna lite "selfie-bilder" från botten av kasettutrymmet, så blir det lättare både att förstå hur man monterar isär och hur det ska se ut när man har monterat tillbaka allt. Ev. också lite bilder under demonteringen.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Sådär, nu kan man lägga till magnetventil-bytare på CV:t!
Det tog ett par timmar men jag tror faktiskt att jag lyckades. Hade nog gått på hälften av tiden om inte toa-enheten suttit innanför handfatsskåpet. Lång väg in i luckan alltså och precis på gränsen att jag kunde nå och komma från utsidan. Hade den suttit direkt mot yttervägg hade det varit (nästan) busenkelt. Och en skruv (en av de tre till tanklock-mekanismen som måste loss för att i sin tur komma åt en av de tre glidskenorna) satt riktigt illa till under ett fäste för mikrobrytaren till SOG-fläkten. Hur tänkte dom där...?


Det hade inte gått utan de bilder och tips jag hittade i den här tråden. Stort tack!
Nedan lite egen dokumentation som kanske kan vara till hjälp för någon annan stackare som ska ge sig på detta.

Kvällens arbetsplats. Inte helt anpassad för 190cm norrlänning...

IMG_20210518_191437.jpg

Lååångt därinne sitter skruvar o fästen som måste lossas för att stolen ska gå att lyfta av på insidan sen:2021-05-19_083001.jpg

Som sagt, svårt att se och komma åt. Men en spegel hjälpte.
2021-05-19_083411.jpg

2st stolfästen och 3st skenor lossade. Inga skruvar i gruset = succé
IMG_20210518_193444.jpg

Nu gick stolen inne på toan att vända. Se där: ett stycke magnetventil! Fick lite andan i halsen när jag upptäckte att det saknades klammer på ena slanganslutningen. Den lossade direkt. Ren tur att den inte släppt under normal användning. Nu efter bytet sitter det ett klammer där!
Noterar även att magnetventilen bara hänger i slangarna. Inte fäst på något vis i stolen. Brittisk ingenjörskonst... Fick använda värmepistol lite försiktigt för att få loss en grövre inkommande slangen.

IMG_20210518_193823.jpg

Gammal (överst) och ny ventil. Den gamla gick att blåsa igenom, där hade vi nog läckaget.
IMG_20210518_194331.jpg

Monterad ventil. Nu med klammer på båda slangarna.
IMG_20210518_195925.jpg

Provkörning - funkar! Och inget synligt läckage när man kör de andra kranarna så att vattenpumpen går och trycksätter systemet.

IMG_20210518_200920.jpg

Sen "bara" att montera ihop allt igen i luckan. Det krävde ännu fler fula ord och nackspärrsskapande manövrar men till sist satt alla fästen och grejer där.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
870
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Bra redovisning av ditt arbete. Det är alltid en fröjd att läsa sådana. Beträffande slangklämmorna så har jag inte heller någon på "utsidan" på magnetventilen utan bara på "trycksidan", kanske ska vara så.
Ja det kanske håller utan klammer på den då slangen är ringlad runt stolen så att det "trycker ihop".
Och tack! Tycker själv det är bra att hitta jobbeskrivningar med bild eller film så man försöker bjuda tillbaks så gott det går :)
 
Senast ändrad:
Toppen