• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Thetford C200 demontera pga dålig spolning

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Hej,
Har sökt lite här på Theford och upptäckt att flera har haft problem med spolningen. Har samma problem. För att göra det ordetligt så måste jag antar jag demontera toan. Behöver lite råd och dåd. Hur får jag loss toan ?

Det finns förståss någon slags strypning för att inte slösa med färskvatten är min förståelse som har satts igen av "klegg".

Ha en bra Valborg:confused:

Stänger denna tråd..hittade det jag sökte..:)
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hej! Vilket nr sökte du på för att hitta magnetventilen i Kina? Sökte på de nr som finns på en av bilderna i tidigare inlägg, fick ingen träff!
Sökte på 12v magnetventil och fick typ 100 träff.
De jag köpte har gängad anslutning på båda sidor så man kan anpassa med en nippel för rätt slang storlek.
 

T68

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Vi kanske skulle rigga ett gruppinköp från kina för HBK för att dela på frakt och importavgifter :)
Det här verkar ju vara en grunka som ofta havererar tillslut. En ny i original Thetfordförpackning (med kinesisk text på ventilen...) kostar ju över 1000kr på butik i Sverige. Jag hittade en på webben för 600 nu när jag bytte. Helt klart låter det lockande med 50 kr/st.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
422
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Förra året hade jag problem med läckande magnetventil. När jag lyckats att få lös ventilen kunde jag konstatera att tidigare ägare haft bort ventilen och då monterat packningen på den lösa muttern på fel sida. När jag satte packningen på sätt var ventilen tät.
I samband med att jag fixade läckaget flyttade jag ventilen till en mer åtkomlig plats som visas i det bifogade dokumentet.
 

Bilagor

  • Magnetventil-A.pdf
    671,8 KB · Visningar: 243

T68

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Förra året hade jag problem med läckande magnetventil. När jag lyckats att få lös ventilen kunde jag konstatera att tidigare ägare haft bort ventilen och då monterat packningen på den lösa muttern på fel sida. När jag satte packningen på sätt var ventilen tät.
I samband med att jag fixade läckaget flyttade jag ventilen till en mer åtkomlig plats som visas i det bifogade dokumentet.
Smart! Så gör jag om/när det är dags för byte nästa gång!
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Förutom själva ventilen, vad behövs för anslutningar till slangarna i toan? Skruvkoppling av något slag?
Jag är lite osäker trots att jag rensar nätet då och då. Hinner inte dra ut kassetten och kolla under toan men har beställt 2 st. pga bra pris och gratis frakt. Koppling går säkert att lösa på ett eller annat sätt även om den inte skulle vara 100% kompatibel, det är funktionen som är viktig.

1621542808535.png
Tittade på Jolie's pdf fil med original Thetford magnetventil och där ser man båda ändar. Den ena är 1/2" men inte den andra vilket innebär att man får köpa ytterligare en 1/2" med slanganslutning... Kolla gärna Jolie's lösning med lätt åtkomst, hans förlängda lösning tycker jag är helt suverän. Tack Jolie!!!
1621543378150.png
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Vi kanske skulle rigga ett gruppinköp från kina för HBK för att dela på frakt och importavgifter :)
Det här verkar ju vara en grunka som ofta havererar tillslut. En ny i original Thetfordförpackning (med kinesisk text på ventilen...) kostar ju över 1000kr på butik i Sverige. Jag hittade en på webben för 600 nu när jag bytte. Helt klart låter det lockande med 50 kr/st.
Det är ingen större idé eftersom tull/moms baseras på varans värde.
Beställer man mindre paket kan man ha "tur" och de missar deklareringsavgifter.
Många handlare har även fri frakt.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

T68

HBK Medlem
Inlägg
906
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Denna magnetventil sitter väl bara på tryckvattenstyrda system?

Eller är det samma där pumpen är i tanken och styrs av mikrobrytare?
Ja. Jag har ett system med pump i vattentanken. Så snart den går (om man kör en kran) blir det tryck i systemet och det läcker in i toan om magnetventilen är dålig. Tror också att jag drabbades av ngn slags "häverteffekt" när jag hade mer än halvfull vattentank och det sipprade lite vatten hela tiden.
 

Plisse

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
34066
Medlemskap
2025
Gammal tråd, men nu är det min tur med en läckande ventil. Är det någon som har provat ventilen från Kjell & CO? Hyfsat pris, och det känns som att det borde fungera.

 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Gammal tråd, men nu är det min tur med en läckande ventil. Är det någon som har provat ventilen från Kjell & CO? Hyfsat pris, och det känns som att det borde fungera.

Ser i princip ut som en sådan som jag beställde från Kina för runt 50:- med frakt.
 

MathiasS

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
32925
Medlemskap
2024
Gammal tråd, men nu är det min tur med en läckande ventil. Är det någon som har provat ventilen från Kjell & CO? Hyfsat pris, och det känns som att det borde fungera.

Jag har monterat en sådan från Kjell, fungerar utmärkt!
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

Plisse

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
34066
Medlemskap
2025
Jag har monterat en sådan från Kjell, fungerar utmärkt!
Japp, jag bytte igår, och det fungerar perfekt!

En liten komplettering fick jag göra, där var inga packningar med till anslutningarna, så det kom några droppar vatten när vattenpumpen var igång. Jag löste problemet med att lägga in några lagom stora o-ringar som jag hade liggande på en hylla som tätningar, nu är det perfekt!
 
Toppen