• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Thetford C-200 CWE kopplingsschema

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Jag har köpt en begagnad aldrig använd toa. Jag provkörde den idag, spolpumpen funkade inte men med lite 5-56 i kopplinspliten så gick den igån. Lampan som varnar för full tank funkar däremot inte, vad kan det vara för problem?
Fick inget schema med så jag chansade på inkopplingen, kanske jag dödade nån elektronisk krets. Hittar inget sch ema till min toa. Det är bara två sladdar in, brun och blå.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Om du kollar i den här tråden så har du några bilder där man ser kabelfärgernas position Thetford C-200 läckage spolvatten och kopplingen från bilen till toan såg ut så här:
32502860697_b2e9ab7fa9_z.jpg
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Jag har bara två kablar, en blå och en brun.
Verkar vara brun som är plus på bilden. Får ut och testa lite senare när solen värmer.
 
Senast ändrad:

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Om du bara har två kablar från bilen, då går det inte att åstadkomma både spolning och nivåvisning. Det behövs +12V, jord, och styrsignal till vattenpumpen i vattentanken, = 3 kablar.

Om du kan aktivera spolpumpen då är det troligen bara den funktionen som finns, och ingen ström till nivåvakten.

Eller har din variant av toalett en egen, inbyggd spolpump? Inte med i reservdelslistan för C-200 CWE.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Okej, misstänkte nästan det. Då kan du bortse från allt jag sagt, mina båda C-200 har använt pumpen som sitter i tanken och då ser inkopplingen annorlunda ut.

Jag har uppfattningen att den vanliga installationen är som min, då man annars behöver separat spoltank eller stigarrör till toan. Ta en bild av innanmätet i toan och lägg upp här så kanske vi kommer på något smart.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Lysdioder klarar att man polvänder, det blir bara att den inte lyser. Magnetsensor klarar också polvändning. Vet faktiskt inte riktigt hur en polvändning skulle kunna bränna något, det finns ju ingen elektronik i toan mig veterligt, bara en lysdiod med förkopplingsmotstånd, magnetsensor, magnetventil och i ditt fall en pump.

En säkring sitter i min toa också, på högersidan nära magnetsensorn. Men det är allt.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Min toa har ju ingen pump, så det är lite svårt att sia om. Säkringen skulle ju kunna vara till antingen svarta kretsen (pumpstyrningen) eller till den andra kretsen (blå-bruna kablarna), men den kan ju inte vara till båda.

Eller ja, omöjligt är det inte, det är ju trots allt en engelsk konstruktion.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Nu (djävlar) skall bilen ut från sin 4-åriga dvala. Skall bara limma sista solcellen och sedan hem till huset för städning och urplockning av säkert över 100 verktyg och prylar. Sen blir en testtur upp till Stocka en helg ovanför Hudik. Lätt att få bärgning hem om det går snett
Håll tummarna mina vänner här i HBK.
 
Toppen