• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Thetford C-200 läckage spolvatten

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Jag märkte att det droppar vatten från spolningen i min Thetford C-200. Troligen har väl någonting frusit sönder i vinter. Kanske huset där elventilen sitter. Finns säkert nån expert här, som kan ge nåt råd.
Man måste nog demontera den för åtkomst.
 

Nilsson127

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Västerås
HBK-Nr
23058
Medlemskap
2024
Exakt vad jag råkade ut för förra året, det var slangen till spolningen som hoppat av, det var trångt som tusan att få den på plats igen. jag fick skruva loss hela toan för att komma åt.
/Nils
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Mycket vanligt fel p.g.a att spolningen är bara tryckt fast utan slangklämma från fabriken.Det går att komma åt trycka tillbaka den om man tar ut kassetten och demonterar spjällmekanismen och har små fingrar.Men problemet återkommer.Bättre demontera hela toan för bättre åtkomlighet och sätta dit slangklämmor så är problemet ur världen för all framtid.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Kanske en ispropp som tryckt loss slangen? I så fall kanske det är bra att den inte satt hårdare... Is kan ju spräcka det mesta. Tyvärr egen erfarenhet.....
Slangen är av styv plast.Brukar lossna av skakningar på dåliga vägar och om det är en vridbar toastol av att man vrider mycket på den då slangen ger inte efter lossnar den.På den tiden då jag fortfarande jobbade kom det in tiotals kunder varje år med med detta problem akut när dom var på resande fot.
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Jag har nu demonterat överdelen av toan, för åtkomst. Slangarna satt som dom skulle, men det sipprade fram lite vatten vid inloppslangen. Hittar heller ingen spricka i ventilhuset. Skall kapa slangen en bit och dra åt kopplingen lite. Kanske orsakade tryckvattenpumpen felet pga att tryckvakten kärvade så att ett högre tryck uppstod i ledningarna. Alltid händer det något över vintern. ;)
 

saxnäs

HBK Medlem
Inlägg
638
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2024
Jag har nu demonterat överdelen av toan, för åtkomst. Slangarna satt som dom skulle, men det sipprade fram lite vatten vid inloppslangen. Hittar heller ingen spricka i ventilhuset. Skall kapa slangen en bit och dra åt kopplingen lite. Kanske orsakade tryckvattenpumpen felet pga att tryckvakten kärvade så att ett högre tryck uppstod i ledningarna. Alltid händer det något över vintern. ;)
Hej , det som läcker är troligtvis backventilen , det gör den varje år för mig. Den sitter också där under toasitsen , ta bort slangarna och blås lite försiktigt i den så ska du se så slutar läckage när du spolar. OBS INTE magnetventilen nu den som släpper på vattnet . Lycka till.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Har haft en liten spolvattenläcka i toaletten i vinter, det har droppat nånstans uppifrån under sitsen ned i spillkaret, så mycket att jag fick köpa en meter vakuumslang på Gulf i Sysslebäck i vecka nio, för att sifonera ur spillkaret så det inte skulle skvimpa ut och skada golvet. Ungefär tre dagar med trycksatt vattensystem, sedan har det varit fullt i karet.

Idag gjorde jag slag i saken och plockade isär för felsökning.
40478664533_2a6682ed41_z.jpg

Nästan så att man skulle kunna tro att Thetford var en brittisk konstruktion - eller ett kinesiskt pussel. 12 skruvar, två kontaktstycken, en slangkoppling, och det var bara början!

Men man behöver inga specialverktyg alls, en vanlig tvåans stjärnmejsel tar allt. Eller nästan allt.
47391681592_e6ac151086_z.jpg

I kabelhärvan finns någon typ av givare, och den sitter till skillnad från allt annat med en liten torx, och den går inte att se med mindre än att man sticker in huvudet hela vägen in under "skithålet" så att säga. Var lite fundersam varför stjärnmejseln inte bet...

Men sedan kan man tråckla ut större delen av toaletten ur bilen.
46721507724_e547ccf2b3_z.jpg

.. och passa på att städa ordentligt bakom toan. :)
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Cirka 15 ytterligare stjärnskruvar så har jag delat toaletten i två delar och kan se spolventilen och backventilen:
40478672023_eba09d7cb5_z.jpg

Spolventilen bara hänger och dinglar löst inne i sitsen. Nu när jag vet hur det ser ut hade jag kanske kunnat tråckla ut den med toan kvar inne i bilen, men det är ju alltid lättare när man ser ordentligt.
40478673113_4c4e328783_z.jpg


Och där har vi nog problemet!

Nu är det bara att hitta en sådan slangkoppling alternativt beställa från Thetford, och återmontera i omvänd ordning! Tror det är en R20(?) gänga, muttern är 25mm invändigt, och slangnippeln är för 10mm slang, 10mm invändigt alltså.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Normalt deler en av den svingbare delen først og kommer til det meste uten å pille ut mer. Har byttet både magnetventil og bakventil den veien. Men du har rett det er en engelsk konstruksjon. Delene burde finnes i kama utvalget. Overraskende å se en sprengt nylon mutter.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Den spräckta delen har artikelnummer thetford 23851 och finns hos Kama.

Toaletten på min bil är en s.k. Vario-bad alltså stor som en IKEA-garderob ungefär, man vill inte stå där inne och meka. Dessutom ville jag pga att jag är osäker på hur länge vattenläckan funnits kontrollera hur det ser ut under, men det verkade vara torrt under spillkaret.

Om man vet exakt vad som är trasigt och operationen för att byta den så behöver man inte ta ur toaletten. Kollade inte på klockan, men kanske en halvtimmes jobb?
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Blev inte någon beställning från Kama, gick in på K-rauta och Jula och letade lite i hyllorna till jag hittade denna mässingsmutter som passade:
47454967581_0ab04c54c9_z.jpg

Satte ihop toaletten till hälften så jag kunde slå på vatten och testa. Det var inte så roligt att komma åt skruvarna längst in, det är ganska långt från ytterväggen, och luckan är liten, så jag skulle nog ändå rekommendera att man plockar ut hela toaletten första gången man gör denna operation, så att man ser bättre hur alla delar ska sitta.
32513274477_cef2953409_z.jpg

Med fyllt och luftat system så verkar det vara tätt. Provade bara en halvtimme men inga droppar under den tiden i alla fall. Kallt på nätterna nu, så jag tömde systemet efter prov.
32513274337_c5df359645_z.jpg


Så - hoppas nån har nöje eller nytta av bilderna! Jag själv skall försöka förfina min vattentömningsmetod för att minska risken att det fryser sönder (igen?). Tror att om man öppnar frostventilen vid pannan, stänger av pumpen på strömbrytaren vid tanken, och försöker spola på knappen, så kanske magnetventilen öppnar och låter vattnet rinna ner i slangen så att det inte ligger vatten i ventilen?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Nå hadde jeg husbiler som var bygget for å tømmes effektivt med 3 tømmekraner, varmvatn - kaldtvatn og tank. Når disse var åpne så ville et trykk på spoleknappen gi baksug og tømme magnetventilen. Åpnet så alle kraner slik at disse og ble tømt. Kunne deretter slappe av uten fare for frostskade. Selvfølgelig måtte jeg slå av vatnpumpen før jeg startet tømmingen og gjerne kjøre den et par sekunder etter at allt vatn hadde rent ut. Pleide å gjøre tømmingen på siste stopp før vi kjørte hjem og vatnpumpen når vi var hjemme.
 

tweed

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
9219
Medlemskap
2024
Tack tor-ake. Jag gjorde som du sa och köpte slangkopplingen i mässing från K-rauta (50 kr) men behöll "originalnippeln" som du gjort. Trångt och bökigt men det funkade. Men vad gör de transparenta slangarna en omväg via en liten plastlåda på insidans ovansida innan vattnet spolas ut i själva toalettstolen?
 

jah_01

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Ale
Hade precis exakt samma problem. Var först övertygad om att det frusit sönder. Fick dumpa allt färskvatten en kväll på skidsemestern och campa torrt de sista dagarna. Jag plockade ut hela dasset och lagade på arbetsbänken med mässings R20 mutter och nya slangkopplingar överallt. Verkar hålla tätt. Känns som att det är värt att plocka ut än att byta på plats även om att det kanske gått nu när man vet hur allt sitter. Fördelen med att ta ut allt är också att man ser om det kommit vatten där det inte ska. Märkligt att det bara finns en slangklämma på magnetventilen och alla andra kopplingar är utan.
 
Toppen