Hej!
Jag har en EBL99 + kontrollpanel IT994, intressant o se vilka förbättringar Schaudt har infört på EBL101 jämfört med EBL99.
Minimal anslutning på bänk, inte 100% säker, men nog 99%

säker från mina tester med EBL99
Jag har gul-markerat de signaler/pinnar/kontakter/reläer som är ett minimum att ansluta och testa på bänk.
Anslut 12V batteriet både + och - till huvud anslutningen för "living room batt." på "baksidan", "E20-3F"
BL4 som driver el-trappan + lampor vid ingången, det är reläet RE2 som ska aktiveras för att 12V ska gå fram till denna.
Mät spänningen tex mellan pinne 3 och 6 på BL4 för att se att det går att slå på och av denna.
Reläet RE1 måste aktiveras för att i princip alla övriga 12V laster skall matas.
Mät spänningen tex mellan pinne 6 och 12 på BL8 för att se att det går att slå på och av denna
RE1 och RE2 är speciella bi-stabila reläer, de drivs av "Module HS100" denna i sin tur får sin matning från pinne 5 i BL2 "+sensor living area battery" och minus till pinne 2 i BL2 "negative sensor living area battery", så dessa måste också kopplas till samma batteri som kopplats enligt ovan "living room batt".
Nu kommer vi till min en-procentiga osäkerhet i och med att jag har en annan kontrollpanel:
För att aktivera RE2 koppla en sladd mellan jord på batteriet till pinne 4 på BL3 "MS relay 2 On" räcker med en kort stund.
Om istället samma sladd som är jordad i ena ändan kopplas till pinne 3 på BL3 "MS relay 2 Off", räcker också med en kort stund, så inaktiveras RE2.
På motsvarande sätt aktiveras RE1 genom att pinne 2 på BL3 "MS relay 1 On" jordas en kort stund.
Och genom att jorda pinne 1 på BL3 "MS relay 1 Off" jordas en kort stund så inaktiveras RE1
För att testa att "Batter cut-off relay" som kopplar in start-batteriet, skall D+ signalen på pinne 3 i BL2 kopplas till +polen på 12V då kan det mätas med en volt-meter att +12V finns på "E20-3F" plinten för "+Starter battery", även "Refrigerator relay" dras när D+ aktiveras, detta går att kontroller tex genom att ohm-mäta mellan pinne 1 på BL1 och pinne 1 på BL2 som ska vara i kontakt med varandra då D+ är aktiv
Hoppas jag beskrivit det tillräckligt bra så du kan testa efter den.
@Tompan60 det skulle vara intressant och veta hur din gamla EBL gick sönder, och vad som slutade fungera?
Mvh
Anders
Visa bilaga 221200