• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Testa EBL. Råd ni som kan?

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.816
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej
Jag har köpt en EBL 101 +OVP begagnad från skroten. Har inte tillgång till vinterförvarad husbil för att testa den.

Jag har 14 dagar garanti på en köpta. Så då kommer jag till själva frågan.

Kan jag ansluta den till 230 V och mäta med multimeter att det finns ström till alla säkringar och utgångarna till laddning utan att den tar skada då EBL inte är ansluten i bilen?

Hoppas någon kunnig här kan ge råd och tips. Jag vill inte pajja den begagnade genom att göra fel.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej
Jag har köpt en EBL 101 +OVP begagnad från skroten. Har inte tillgång till vinterförvarad husbil för att testa den.

Jag har 14 dagar garanti på en köpta. Så då kommer jag till själva frågan.

Kan jag ansluta den till 230 V och mäta med multimeter att det finns ström till alla säkringar och utgångarna till laddning utan att den tar skada då EBL inte är ansluten i bilen?
Hoppas någon kunnig här kan ge råd och tips. Jag vill inte pajja den begagnade genom att göra fel.

Det var inte mycket till garanti :eek: ...
Men jag kan glädja dig med att du har enligt konsumentköplagen 2 års reklamations rätt på begagnade prylar... Så länge du köper av en näringsidkare...
Lycka till..

 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.816
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
2 veckor är vanligt när man köper från skrotare. Så man får testa varan.

Men priset var bra 750 kr inklusive frakt för en helt fungerande EBL 101 med inbyggd OVP

Köper man en helt ny från en campingbutik i Sundsvall är det inte ens öppet köp så 2 veckor på en begagnad är väldigt bra
 
Senast ändrad:

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Hej!
Jag har en EBL99 + kontrollpanel IT994, intressant o se vilka förbättringar Schaudt har infört på EBL101 jämfört med EBL99.

Minimal anslutning på bänk, inte 100% säker, men nog 99% :) säker från mina tester med EBL99
Jag har gul-markerat de signaler/pinnar/kontakter/reläer som är ett minimum att ansluta och testa på bänk.

Anslut 12V batteriet både + och - till huvud anslutningen för "living room batt." på "baksidan", "E20-3F"

BL4 som driver el-trappan + lampor vid ingången, det är reläet RE2 som ska aktiveras för att 12V ska gå fram till denna.
Mät spänningen tex mellan pinne 3 och 6 på BL4 för att se att det går att slå på och av denna.

Reläet RE1 måste aktiveras för att i princip alla övriga 12V laster skall matas.
Mät spänningen tex mellan pinne 6 och 12 på BL8 för att se att det går att slå på och av denna

RE1 och RE2 är speciella bi-stabila reläer, de drivs av "Module HS100" denna i sin tur får sin matning från pinne 5 i BL2 "+sensor living area battery" och minus till pinne 2 i BL2 "negative sensor living area battery", så dessa måste också kopplas till samma batteri som kopplats enligt ovan "living room batt".

Nu kommer vi till min en-procentiga osäkerhet i och med att jag har en annan kontrollpanel:
För att aktivera RE2 koppla en sladd mellan jord på batteriet till pinne 4 på BL3 "MS relay 2 On" räcker med en kort stund.
Om istället samma sladd som är jordad i ena ändan kopplas till pinne 3 på BL3 "MS relay 2 Off", räcker också med en kort stund, så inaktiveras RE2.

På motsvarande sätt aktiveras RE1 genom att pinne 2 på BL3 "MS relay 1 On" jordas en kort stund.
Och genom att jorda pinne 1 på BL3 "MS relay 1 Off" jordas en kort stund så inaktiveras RE1

För att testa att "Batter cut-off relay" som kopplar in start-batteriet, skall D+ signalen på pinne 3 i BL2 kopplas till +polen på 12V då kan det mätas med en volt-meter att +12V finns på "E20-3F" plinten för "+Starter battery", även "Refrigerator relay" dras när D+ aktiveras, detta går att kontroller tex genom att ohm-mäta mellan pinne 1 på BL1 och pinne 1 på BL2 som ska vara i kontakt med varandra då D+ är aktiv

Hoppas jag beskrivit det tillräckligt bra så du kan testa efter den.

@Tompan60 det skulle vara intressant och veta hur din gamla EBL gick sönder, och vad som slutade fungera?

Mvh
Anders



1643824457176.png
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Oj glömde "huvud" brytaren, "Battery cut-off switch", det är en stor skillnad på EBL101 designen gentemot den på EBL99, (det var den rocker-switchen som hade gått sönder på min).
Jag måste erkänna att jag inte förstår hur denna konstruktion är tänkt att fungera.
Vad har den gul markerade "Power supply switching stage" för funktion?

Jag kan inte se att "Module HS100" stängs av med denna, eller?
Ingång 3 på "Module HS100" är ju kopplad direkt till pinne 5 på BL2, som är +12V "+sensor living area battery"

Mvh
Anders

1643829255482.png
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Detta är nog inget jag skulle rekommendera till en glad amatör,utan att vara lite mer insatt.
Nej är man inte bekväm med att mäta med multimeter, och inte förstår vikten av att vara noggrann, speciellt när man kopplar in och tex jordar "styr-signalerna" så man inte kommer åt andra ledare, så ska man inte prova denna test-metod.
BL3 kontakten för kontrollpanelen har nog lite tätare (nog 2.54mm) mellan pinnarna än den annorlunda kontakten på EBL99.
Mvh
Anders
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.816
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej!
Jag har en EBL99 + kontrollpanel IT994, intressant o se vilka förbättringar Schaudt har infört på EBL101 jämfört med EBL99.

Minimal anslutning på bänk, inte 100% säker, men nog 99% :) säker från mina tester med EBL99
Jag har gul-markerat de signaler/pinnar/kontakter/reläer som är ett minimum att ansluta och testa på bänk.

Anslut 12V batteriet både + och - till huvud anslutningen för "living room batt." på "baksidan", "E20-3F"

BL4 som driver el-trappan + lampor vid ingången, det är reläet RE2 som ska aktiveras för att 12V ska gå fram till denna.
Mät spänningen tex mellan pinne 3 och 6 på BL4 för att se att det går att slå på och av denna.

Reläet RE1 måste aktiveras för att i princip alla övriga 12V laster skall matas.
Mät spänningen tex mellan pinne 6 och 12 på BL8 för att se att det går att slå på och av denna

RE1 och RE2 är speciella bi-stabila reläer, de drivs av "Module HS100" denna i sin tur får sin matning från pinne 5 i BL2 "+sensor living area battery" och minus till pinne 2 i BL2 "negative sensor living area battery", så dessa måste också kopplas till samma batteri som kopplats enligt ovan "living room batt".

Nu kommer vi till min en-procentiga osäkerhet i och med att jag har en annan kontrollpanel:
För att aktivera RE2 koppla en sladd mellan jord på batteriet till pinne 4 på BL3 "MS relay 2 On" räcker med en kort stund.
Om istället samma sladd som är jordad i ena ändan kopplas till pinne 3 på BL3 "MS relay 2 Off", räcker också med en kort stund, så inaktiveras RE2.

På motsvarande sätt aktiveras RE1 genom att pinne 2 på BL3 "MS relay 1 On" jordas en kort stund.
Och genom att jorda pinne 1 på BL3 "MS relay 1 Off" jordas en kort stund så inaktiveras RE1

För att testa att "Batter cut-off relay" som kopplar in start-batteriet, skall D+ signalen på pinne 3 i BL2 kopplas till +polen på 12V då kan det mätas med en volt-meter att +12V finns på "E20-3F" plinten för "+Starter battery", även "Refrigerator relay" dras när D+ aktiveras, detta går att kontroller tex genom att ohm-mäta mellan pinne 1 på BL1 och pinne 1 på BL2 som ska vara i kontakt med varandra då D+ är aktiv

Hoppas jag beskrivit det tillräckligt bra så du kan testa efter den.

@Tompan60 det skulle vara intressant och veta hur din gamla EBL gick sönder, och vad som slutade fungera?

Mvh
Anders



Visa bilaga 221200
Tack för en bra beskrivning. Den gamla bara klickade till och dog..

Full laddning på bodels batteriet men allt är dött. Dom 2 stora reläplupparna går bra att röra. Har inte klistrat fast.

Alla säkringar hela. Vad felet är vet jag inte. Ska byta den och skicka den på rep och ha som reserv....
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Tack för en bra beskrivning. Den gamla bara klickade till och dog..

Full laddning på bodels batteriet men allt är dött. Dom 2 stora reläplupparna går bra att röra. Har inte klistrat fast.

Alla säkringar hela. Vad felet är vet jag inte. Ska byta den och skicka den på rep och ha som reserv....
Vad heter din kontrollpanel?
Det kan vara den som har gått sönder och inte kan "generera" styr-signalerna, kan vara så enkelt kanske som en "rocker-switch" på den som gått sönder.
Mvh
Anders
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
306
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Tror det är ett fel i den "schematiska" delen, om det är avbrott där de 2 röda strecken är, och det istället är kontakt i den "nya" svarta punkten som är gul markerad, så kan matningen från pinne 5 på BL2 gå in på min markerade pinne 1 på "Power supply switching" och "komma" ut på pinne 2 om pinne 3 är kopplad via huvud-brytaren "Battery cut-off switch" till +12V och då mata ingång 3 på "Module HS100"

I vilket fall, så måste nog "Battery cut-off switch" vara i läge ON för att RE1 och RE2 skall gå att aktivera

Mvh
Anders

1643835025235.png
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.174
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tillåt mig tvivla på att 3 års garanti gäller på skroten.

Skulle ju då vara att en 40 år gammal Volvo B18 motor från skroten då plötsligt skulle ha 3 års garanti. Orimligt.
Du har nog helt missuppfattat saken.. :eek:...
Jag och Pålle pratar om reklamtionsrätten och inte om garanti... :rolleyes: .
Sen är jag nästan 100% säker på att Pålle har fel när det gäller åren vid köp av begagnad varor...
Jag hittade på hallo konsument att det bara är 2 år... Om inte min dyslexi än en gång spökar för mig...
 
Toppen