• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Test Benchmark SDD disk

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om jag var du muskatten skulle jag bygga en dator själv, mest för pengarna då. (komplett.se har paket)
Ev skulle jag gå in på sweklockers och fråga på deras forum om vad som behövs till det du ska ha det till!
Lägger mej aldrig på minimikrav utan en bit högre upp, man vill att programmet/n flyter på-

Tack för tipset.... Så gjorde jag tidigare... Förutom min familj där vi ett tag hade 11 datorer och sen till vänner och bekanta byggde jag datorer.... Efter lösvikt prencipen.... Och på den tiden blev det det senaste. Men idag är jag inte i behov av snabb dator (förutom detta jobb) därför vill jag inte lägga några större summor på denna dator, som jag sen inte har någon nytta av.... Men tusen tack för tipset
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ja sockeln är en LGA775.
Processorn du har ligger inte så långt från minimikraven men det kan vara kantboll ändå.

Skulle nog försöka få tag på en annan dator.

Felet är att det blir ett hack på en milli sekund i filmen ungf var 10-20 sekund
Jag har också stängt ner internet för att inte dra ut för mycket från datorn.... Jag har en gammal skärm liggande som inte är hd skärm kan det vara idé att använda den istället för den hd skärm jag använder nu.... Tänkte processorn blir avlasta mer så jag får detta till videon... Eller det är för lite?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Har du kopplat in SSD disken som en extradisk eller har du installerat om Windows på den?
Om den är som en extradisk föreslår jag att du ändrar så du bara har en växlingsfil på SSD disken och inte på systemdisken. Att sätta en fast storlek på växlingsfilen kan också höja prestandan. Ta i ordentligt i storlek.

Du kan även starta performance monitorn för att se processorbelastningen när du kör så ser du om den slår i taket.
Skärmen spelar nog ingen större roll.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Ser också att Benchmarkprogrammet gnäller på diskkontrollern: pciide - BAD
1610806645183.png

Kan vara felaktiga Biosinställningar, fel drivrutiner eller kanske fel på inkoppling som master/slave mm. Detta kan både påverka belastningen på processorn och diskhastigheten.

Du har att göra :D
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ser också att Benchmarkprogrammet gnäller på diskkontrollern: pciide - BAD
Visa bilaga 204657

Kan vara felaktiga Biosinställningar, fel drivrutiner eller kanske fel på inkoppling som master/slave mm. Detta kan både påverka belastningen på processorn och diskhastigheten.

Du har att göra :D

Tackar så hemskt mycket för att du delar med dig av dina kunskaper Roger :applaus: :bye:
Sdd disken är master och enda hd disken i datorn.

Detta pciide.... Vad är detta?
Bios har jag egentligen aldrig rört förutom de nödvändiga inställningar... Typ tid, dag slav/master och vilken enhet datorn skall boota ifrån vid start...
Jag har sett att det går att över klocka processorn men det är något jag aldrig sysslat med.... Men kanske på tiden att prova :eek::swoon::twitcy:

Går det att göra PrtSkrn på biosen? I så fall kan jag ju göra några.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
pciide är diskkontrollern.
Jag vet inte hur duktigt Benchmarkprogrammet är på att hitta något som verkligen är fel men det kan vara en inställning i Biosen den tycker är fel eller bara inte optimal.
Att ställa om från IDE till AHCI under diskkontrollern i Bios kan t.ex. göra stor skillnad på SSD och värt att testa. Kruxet är bara att om operativet installerats när den stått i IDE läge (troligt) finns inga drivrutiner för AHCI installerade så Windows kommer inte att starta efter ändring.
Det finns sätt att fixa det i Windows innan man stänger av för att ändra men minns inte exakt hur. Jag är lite ringrostig när det gäller PC-fixande.
:) Finns dock information på nätet.

Överklockning skulle jag inte börja med nu. Man behöver ha koll på kylning mm samtidigt som datorn kan börja bete sig konstigt med diverse spontana omstarter medans man testar sig fram. Inget man vill ha när man kör med video och hård belastning.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag provade detta med ahci. ... Men det blev som Roger skrev.... Windows vill inte starta....
Däremot hittade jag manualen på nätet.... Och ser att jag hade satt grafikkort i en pci expres x4 slott
Fick slänga ut programmet och bytte till pci expres x16 slott....
Håller just nu på att installera kortets drivrutiner... Får se om detta hjälper...
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Jag provade detta med ahci. ... Men det blev som Roger skrev.... Windows vill inte starta....
Däremot hittade jag manualen på nätet.... Och ser att jag hade satt grafikkort i en pci expres x4 slott
Fick slänga ut programmet och bytte till pci expres x16 slott....
Håller just nu på att installera kortets drivrutiner... Får se om detta hjälper...
Tror inte det hjälper utan instickskortet måste även vara pci x 16 för att nyttja full bandbredd. Det enda i detta läge är att korten är bakåt kompatibla
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Här finns lite mer info om hur du får igång Windows med AHCI inställt i Bios
Tror helt klart det är värt att få igång det även om det är lite pyssel med registret. Det gäller att hålla tungan rätt i mun bara.


Här förklaras den hyfsat enkelt: Switch Windows 10 from RAID/IDE to AHCI - Knowledgebase / Microsoft Windows - Critical Technology Solutions - Helpdesk
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag gjorde en ny test och spelade in ett par minuter film.... Ingen skillnad :(
Men sen slog det mig att dazzlen kräver minst usb2 hig speed.... Och på moderkortet finns bara vanliga usb2

Kan inte detta vara första hinder :rolleyes:
Ser att det finns usb3 med pci slott som jag kan köpa... Eller vad tror ni?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Fick du igång AHCI? Har du ändrat växlingsfilen till fast storlek?

USB 2.0 är High speed så det skall räcka till.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej igen Roger....

Jag kom dit där jag skall ändra 1 till 0.... men hur jag än försöker så går det inte att ändra siffran....

Achi problem.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hittade detta ... visserligen till 7:an men det verkar vara samma sätt att ändra.

 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det ser inte ut som att du är på rätt ställe i registret.
Den andra länken jag bifogade visade en annan metod att fixa det på.

Det här är ju lite känsliga områden att vara inne på så risken finns ju att det kör ihop sig. Men det är ju bara att installera om i så fall och då med AHCI satt från start. :)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det ser inte ut som att du är på rätt ställe i registret.
Den andra länken jag bifogade visade en annan metod att fixa det på.

Det här är ju lite känsliga områden att vara inne på så risken finns ju att det kör ihop sig. Men det är ju bara att installera om i så fall och då med AHCI satt från start. :)

Jo jag börja fundera på att installera om allt, måste kolla hur jag får windows10 pro igen för den har jag köpt via en länk och nerladdning
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Jo jag börja fundera på att installera om allt, måste kolla hur jag får windows10 pro igen för den har jag köpt via en länk och nerladdning
Om du inte hittar cd-key till windows



Find Windows 10 Product Key on a New Computer
  1. Press Windows key + X.
  2. Click Command Prompt (Admin)
  3. At the command prompt, type: wmic path SoftwareLicensingService get OA3xOriginalProductKey. This will reveal the product key. Volume License Product Key Activation.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Godmorgon....

Idag har jag jobbat med det Roger föreslog :bye:, hur jag ändrar från IDE till Ahci konfiguration i Biosen av läsning från hårddisk efter att man har installerat Windows....
Jag letade lite på nätet och hittade en svensk länk, tyvärr var det inte till 100% exakt som i mitt fall, .... Det började inte så bra då menyn Regedi i min dator var inte exakt som i exemplet :msn_wall: .....men jag kämpade på och efter lite fler ändringar i Regedi så startade datorn upp i Windows med ahci inställning....:spinny:

Här är länken till den som har samma problem och vill rätta till det utan att installera om allt.... Sänder också över bild på senaste benchmark test av SDD disken.... det ser ju mycket bättre ut även om det är en bit kvar till utlovad 500MB/s (till vänster med Ahci och till höger med IDE )

Gjorde också en liten test på spela in lite film.... men tyvärr får jag fortfarande "jack" i filmen även om det inte är så mycket..... så vad återstår ? är det processorn som inte räcker till .....och eller snabbare usb portar...... eller mer minne ......eller allt :twitcy:
Sen har ljudet i inspelningen blivit osynkroniserad efter ändringen..???? skall prova att installera om Pinnacle Dazzle programmet för att se om det hjälper...


Gammla och nya test..... .jpg
 
Senast ändrad:
Toppen