• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Temperaturvredet på kylskåpet

Lisa56

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Dalarna
HBK-Nr
2082
Medlemskap
2025
Hej!
Vår husbil har ett Dometic kylskåp av modell RM7401L. Vi har hittills inte haft anledning att ändra temperaturvredet under de två år vi haft bilen, eftersom lagom temperatur erhållits oavsett energival. I samband med att vi i dag packade bilen för en liten utflykt startade jag kylskåpet (på 220V) och fick för mig att höja termostaten, för att snabba på nedkylningen. Till min förvåning kändes inget som helst motstånd när jag vred på ratten. Därför undrar jag nu om detta är normalt och om inte, är det någon som har något förslag på om och hur jag kan reparera detta.
Tacksam för svar.
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Temperaturvredet på kylskåpet

Vredet går väldigt lätt men har ett stopp i båda ändlägena. Känner du inte något stopp kan ratten vara sprucken. Den går att dra rakt ut, det går lite trögt om ratten är hel.
Om ratten är hel och du ändå inte känner något stopp är det nog bara att ringa till Dometic service. Tyvärr dyrt....
 
Senast ändrad:

Lisa56

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Dalarna
HBK-Nr
2082
Medlemskap
2025
Sv: Temperaturvredet på kylskåpet

Tack Nisse i Näsåker för ditt snabba svar.
Nu har jag varit ut och känt på temperaturvredet igen. Lyckligtvis går det bara att röra ratten mellan de markerade ändlägena på panelen. Men jag tycker att vredet går så oerhört lätt, att det inte verkar ha kontakt med något annat än den plastpanel det sitter monterat i. Hur är konstruktionen gjord? Finns det någon ritning eller bild på reglaget?
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Temperaturvredet på kylskåpet

Kolla om adaptern mellan ratten och potentiometern är hel. Rätt vanligt att den bryts av. Har själv bytt den på en av mina husbilar och på en kompis bil.
Det är spetsen på plastbiten som går av, se bild.

Innan du gör något, koppla ut 220v kabeln från bilen. Du bör inte komma i kontakt med någon kabel, men för säkerhets skull..

Lossa båda rattar, skruva bort panelen. Ta en nål och pilla ut plastbiten som sitter kvar inne i potentiometern. I värsta fall får du löda bort potentiometern för att få ut biten, men brukar gå ändå.

Beställ en ny hos din husbilshandlare. Säljs i paket med adapter för både energiväljare och termostat.

Lycka till
 

Bilagor

  • PICT0861.JPG
    PICT0861.JPG
    83 KB · Visningar: 71
F

F.d. 352

Guest
Sv: Temperaturvredet på kylskåpet

Har själv nu i helgen kommit fram till exakt samma problem.... noll motsånd i ratten men den stannar vid resp. ändläge.... fick nästan för mig att den sitter där för syns skull!
Började med att ta bort fronten för att undersöka men axeln som vredet satt på försvann in i en bred plastlåda som jag inte försökte ta isär..... det såg ut som en "pilla inte på mig-låda" så jag gav 17 i att gå vidare....
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Temperaturvredet på kylskåpet

Anox73: ja du har rätt Glömde det i instruktionen ovan. Adaptern går in i den lådan, men är inga större problem att öppna om man inte har tummen mitt i handen. Kan vara lite trångt att få ut lådan och kablarna är lite korta, men som sagt var inte speciellt svårt.

Känner man sig osäker ska man så klart inte ge sig på det själv.
 
F

F.d. 352

Guest
Sv: Temperaturvredet på kylskåpet

Kommer nog undersöka denna lilla låda när jag har mer tid än jag hade i helgen....
Helt klart tycker jag det känns helt fel när jag vrider på ratten....
Återkommer när jag kommer fram till något i detta case!
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Temperaturvredet på kylskåpet

Vi hade samma symptom på vår kyl. När jag mätte temperaturen i skåpen så ändrades den inte en grad från min till max. Vår handlare accepterade argumentationen och åtgärdade - vet inte vad dom gjorde, men nu funkar det - och det känns ett motstånd när man vrider.
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Temperaturvredet på kylskåpet

Ett sätt att kolla om vredet funkar som det ska.

1. Sätt på kylskåpet på gas med termostaten på medel. Låt gå några timmar så kylen blir kall.
2. Vrid ner termostaten till min och efter 15 sek vrider du den till max. Om vredet funkar som det ska hör du ett tickande från kylskåpets tändenhet. Händer det inget så är det troligt att adaptern är avbruten.

Detta sätt fungerar på Dometics nyare kylskåp.
 

Lisa56

HBK Medlem
Inlägg
23
Kommun
Dalarna
HBK-Nr
2082
Medlemskap
2025
Sv: Temperaturvredet på kylskåpet

Anox73: ja du har rätt Glömde det i instruktionen ovan. Adaptern går in i den lådan, men är inga större problem att öppna om man inte har tummen mitt i handen. Kan vara lite trångt att få ut lådan och kablarna är lite korta, men som sagt var inte speciellt svårt.

Känner man sig osäker ska man så klart inte ge sig på det själv.

Hej igen! Nu har jag kollat lite närmare på kylskåpet. Jag drog bort rattarna och skruvade loss panelen. Sedan tog jag bort de två skruvarna i ändarna på den långa plastlådan. Högra delen av lådan verkade kunna vara lätt att få ut, medan den vänstra sidan tycktes mera motsträvig. Jag såg att flera kablar (varav ett par rätt så grova) tycks vara anslutna till vänster på lådans baksida. Kan det vara de grova kablarna som håller emot eller sitter det ytterligar någon typ av fäste? Jag antar att lådan måste tas ut innan man kan öppna den?
 
F

F.d. 352

Guest
Sv: Temperaturvredet på kylskåpet

Jag gjorde exakt detta förra helgen men har ej haft tid att skriva resultatet här...
Jag upplevde precis samma problem som du och kunde konstatera att de ej varit givmilda på kabel när de byggt in kylskåpet. Jag fick helt sonika lossa på allt som höll emot kylen och på vår bil var det främst gasol-röret så jag kunde dra ut skåpet tillräckligt för att komma åt! Sen var jag så fräck att jag tog loss samtliga kabelklammer på baksidan som höll kablarna till kylskåpet och på så sätt så fick jag tillräckligt "slack" så jag kunde dra ut skåpet så långt att jag kom åt att dela den "svarta lådan". Kunde konstatera att plast-axeln hade gått av och jag limmade faktiskt ihop den befintliga. Än så länge håller det och skulle den gå sönder igen så vet jag nu hur man byter den!
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.636
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Temperaturvredet på kylskåpet

Lisa56.
Nu är det något år sen jag gjorde operationen, men om jag inte missminner mig så räckte det att lossa jordkablarna som sitter fast med stift. Sen gick det att lirka ut boxen så mycket att man kan lossa fästet till kabelhärvan.

Glöm bara inte att sätta tillbaka jordkabeln!!
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Temperaturvredet på kylskåpet

Tycks vara ett vanligt fel. Mitt skåp (RM 7655L) är 2 år och 3 månader och behäftat med samma fel, ingen kontakt mellan ratt och potentiometer. Har skrivit till Dometic och reklamerat med hänvisning till min 3 åriga reklamationsrätt. Få se hur det går. Annars får jag väl följa era instruktioner och demontera. Återkommer med info om Dometics svar.


008.JPG
 
Senast ändrad:

Carthago47

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Båstad
HBK-Nr
586
Medlemskap
2024
Sv: Temperaturvredet på kylskåpet

Vi hade samma problem på vår 3 år gamla bil och pratade med en kille i Dometics monter på Elmiamässan, som genast erbjöd sig att sända ut en servicekille för att titta på problemet. Plastpiggen hade gått av och istället för att byta bara den bytte han hela remsan med kretskort och vredet, utan kostnad. Bra service. Nu märksa skillnad när man ändrar på vredet och även på kylan, vår hade fastnat i mitten av skalan./Ann-Christine
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Temperaturvredet på kylskåpet

Har nu fått svar från Dometic och där var inte intresset så stort att hjälpa mig med en fri service. De har 24 månaders garanti och väldigt lite intresse att behandla min reklamation. Se nedan deras svar på reklamationen.

Det är svårt att exakt säga vad som är fel. Finns det ändlägen på vredet eller snurrar det bara runt när man reglerar? Är det så är det mest troliga axeln som gått av. Kostar runt 25kr.+ arbetet
Är det inte det så kan elektronikkortet vara trasigt. Kostar ca: 1468:- + arbetet
Kontakta din återförsäljare eller Electrolux Service 0771-767676 eller Helsigborgs Husbilsservice 042-133020

Generellt kan man tycka att saker och ting ska hålla länge men vårt garantiansvar upphör efter 24 månader. Ungefär 3/4 av alla garantireparationer utförs det första halvåret.

Med vänlig hälsning
Mikael

Har skruvat bort panelen och då har det visat sig att det rör sig om ett axelbrott. Har frågat Mikael om han kan sända mig en ny axel med post. Återkommer med rapport om hur det går
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.269
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Temperaturvredet på kylskåpet

Ni som har vred som gått sönder. Hur har det gått till? Krävs det inte lite våld eller spricker dom bara helt plötsligt av?

Termostatvredet är ju inget man vrider speciellt mycket på.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Temperaturvredet på kylskåpet

Har nu fått snabbt svar från Mikael på Dometic. Se nedan
Hej,
Jag skickar en axel kostnadsfritt till dig idag.
Du borde ha den till i mitten av nästa vecka.

MVH
Mikael

Hej Håkan.

För mig har vredet gått sönder utan yttre påverkan, som sagt inget man rör så ofta. Troligen en svaghet som finns i produkten.
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Temperaturvredet på kylskåpet

Hej, tack vare detta utmärkta forum som vi tillsammans skapat
vet jag nu hur jag skall gå tillväga.
Tyvärr? har ju Dometic upphört o serviceansvaret överflyttats på husbilsfirmorna.
Blir det en ny pryl(bakom vredet) eller blir det att byta allt(elektronikkortet), frågan besvaras när svaret finns.
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Temperaturvredet på kylskåpet

Ja nu får man kolla på Waeco istället.
Produkten har inte försvunnit utan bara ägaransvaret.
Eller som man säger Ägarna kommer o Ägarna går endast bra produkter består. HaHa lite ord från gamla tider.
 
Toppen