• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

AC, Kylsystem Temperaturlampan tänds

Andreas 66

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Ale
HBK-Nr
44149
Medlemskap
2025
Har ett problem med att temperaturlampan tänds i fiat ducato 1997 i bland, temperaturvisare visar dock ingen hög temperatur. Jag ser ingen logig i när lampan tänds, som tex kraftig backe eller då man kört långt
Vad är det för skillnad på lampan och visaren?
Vart mäter visaren och vart mäter lampan?
Mäts temeperaturer i växellådan på denna modell?
Finns det särskilda givare för lampan och visaren?
Tack för hjälpen
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.272
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, vi får se om någon som kollat upp just din modell av motor och givares placering svarar, men lite generellt med sådana här mätare på lite äldre bilar brukar vara att tempgivare sitter rätt högt upp i motorn ofta faktiskt i topplocket där det blir som varmast av förbränningen.
Den som ger signal till mätaren kan sitta lite var som helst uppåt ibland nära vattenpumpen, ibland i bakkant, åt växellådan till.
Den som ger tillochfrånsignal till lampan brukar sitta på toppen åt växellådssidan där det brukar kunna bli som varmast.
Det finns med säkerhet ingen tempgivare på din växellåda i alla fall.

De här äldre givarna brukar ofta bara ha en sladd inkopplad som ger signal till mätaren/ lampan genom att den jordar från motorn till instrumenten. För att spåra givare till en viss funktion/visning så kan man göre det på ett enkelt sätt.
Om det bara finns en sladd så går givarna rätt lätt att spåra. Om man lossar sladden till dem så ger nålen till mätaren på instrumentpanelen troligen inget utslag alls och fullt utslag om man trycker sladden mot jord/metall motorn. (Med tändningen på.)
Om man gör samma med sladden till givaren för lampan så är den släckt när sladden är borta och lyser när man trycker den mot jord.

Detta säger ju vilken givare som går till vad men inte om givarna visar rätt eller om den till lampan tänder den för tidigt ibland. Nålen skall ju tala om vilken temp det är på motorn och lampan varnar ju för att det börjar bli för varmt helt enkelt och dags att göra något drastiskt, som att stanna och kyla av motorn och ev. leta efter felet som att kolla kylvattnet m.m.
Nu har ju dina givare och särskilt den till lampan snart suttit där i 30 år och kan mycket möjligt ändrat tempområde för tillslag, det blir ju i alla fall lite nervöst att titta på och är stor idé att byta givare i en gammal motor så man kan lita på signalernas nivå.
Det är ju möjligt att givaren till lampan aldrig ens behövt varna för hög temp på riktigt under alla år.

Det blir lite besvärligare om det sitter flera sladdar in i givarna, det kan vara ex. både nål och lampsignal i samma givare eller att det finns både in och utgång på givaren och det inte funkar att jorda någon sladd. I vilket fall som helst så behöver man mäta på sladdarna/givarna om det finns flera sladdar så det inte blir någon kortis mot jord/motorn.

Att börja kolla givarnas nivåer är rätt hopplöst, så enklast är att köpa nya, de brukar finnas på tyskfirmorna och om det finns bilder som stämmer på sidorna så kan man ev. spåra utseendet till sina givare i motorn.

Givare skall man inte använda typ gängtejp till för att täta, för givaren måste ju i de flesta fall, som de med en sladd, vara jordad i motorn för att ge signal till instrumentet och gängtejp kan isolera givaren helt från metallen i motorn/gängan.
I din motor har du ju lite givare till kallstarten också, mycket av det sitter i sin egen lilla box som styr om glödstiftet och spridaren i insugningsröret skall hjälpa till vid starten.

Givarna går att byta med vattnet kvar i motorn. Kall motor och inget tryck i systemet, en bra ringnyckel och en extra tumme för att täppa till om man inte är snabb brukar lösa bytet med vattnet kvar i systemet.

Men tyvärr ingen bild och inga pilar till placering av givarna.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.951
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har ett problem med att temperaturlampan tänds i fiat ducato 1997 i bland, temperaturvisare visar dock ingen hög temperatur. Jag ser ingen logig i när lampan tänds, som tex kraftig backe eller då man kört långt
Vad är det för skillnad på lampan och visaren?
Vart mäter visaren och vart mäter lampan?
Mäts temeperaturer i växellådan på denna modell?
Finns det särskilda givare för lampan och visaren?
Tack för hjälpen
Det vore bra om du anger vilken motor du har?
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
723
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026
På min gamla Ducato 2.5 TD -92 satt givaren för templampan ovanpå blocket framför passagerarsidan och lampan började tändas trots att tempmätaren var okej, visade sig att kabelisoleringen krympt så att den jordades ibland, efter isolering av kabeln slutade den blinka, nu är det några års skillnad mot din motor så givaren kan sitta nån annanstans.
 

Andreas 66

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Ale
HBK-Nr
44149
Medlemskap
2025
Hejsan, vi får se om någon som kollat upp just din modell av motor och givares placering svarar, men lite generellt med sådana här mätare på lite äldre bilar brukar vara att tempgivare sitter rätt högt upp i motorn ofta faktiskt i topplocket där det blir som varmast av förbränningen.
Den som ger signal till mätaren kan sitta lite var som helst uppåt ibland nära vattenpumpen, ibland i bakkant, åt växellådan till.
Den som ger tillochfrånsignal till lampan brukar sitta på toppen åt växellådssidan där det brukar kunna bli som varmast.
Det finns med säkerhet ingen tempgivare på din växellåda i alla fall.

De här äldre givarna brukar ofta bara ha en sladd inkopplad som ger signal till mätaren/ lampan genom att den jordar från motorn till instrumenten. För att spåra givare till en viss funktion/visning så kan man göre det på ett enkelt sätt.
Om det bara finns en sladd så går givarna rätt lätt att spåra. Om man lossar sladden till dem så ger nålen till mätaren på instrumentpanelen troligen inget utslag alls och fullt utslag om man trycker sladden mot jord/metall motorn. (Med tändningen på.)
Om man gör samma med sladden till givaren för lampan så är den släckt när sladden är borta och lyser när man trycker den mot jord.

Detta säger ju vilken givare som går till vad men inte om givarna visar rätt eller om den till lampan tänder den för tidigt ibland. Nålen skall ju tala om vilken temp det är på motorn och lampan varnar ju för att det börjar bli för varmt helt enkelt och dags att göra något drastiskt, som att stanna och kyla av motorn och ev. leta efter felet som att kolla kylvattnet m.m.
Nu har ju dina givare och särskilt den till lampan snart suttit där i 30 år och kan mycket möjligt ändrat tempområde för tillslag, det blir ju i alla fall lite nervöst att titta på och är stor idé att byta givare i en gammal motor så man kan lita på signalernas nivå.
Det är ju möjligt att givaren till lampan aldrig ens behövt varna för hög temp på riktigt under alla år.

Det blir lite besvärligare om det sitter flera sladdar in i givarna, det kan vara ex. både nål och lampsignal i samma givare eller att det finns både in och utgång på givaren och det inte funkar att jorda någon sladd. I vilket fall som helst så behöver man mäta på sladdarna/givarna om det finns flera sladdar så det inte blir någon kortis mot jord/motorn.

Att börja kolla givarnas nivåer är rätt hopplöst, så enklast är att köpa nya, de brukar finnas på tyskfirmorna och om det finns bilder som stämmer på sidorna så kan man ev. spåra utseendet till sina givare i motorn.

Givare skall man inte använda typ gängtejp till för att täta, för givaren måste ju i de flesta fall, som de med en sladd, vara jordad i motorn för att ge signal till instrumentet och gängtejp kan isolera givaren helt från metallen i motorn/gängan.
I din motor har du ju lite givare till kallstarten också, mycket av det sitter i sin egen lilla box som styr om glödstiftet och spridaren i insugningsröret skall hjälpa till vid starten.

Givarna går att byta med vattnet kvar i motorn. Kall motor och inget tryck i systemet, en bra ringnyckel och en extra tumme för att täppa till om man inte är snabb brukar lösa bytet med vattnet kvar i systemet.

Men tyvärr ingen bild och inga pilar till placering av givarna.

M.v.h. JANKRO.
Hej, har hittat två givare nu, en med två kablar I och en med tre kablar. Dessa skulle jag vilja hitta vilka lampor/mätare som hör samma med. Den givaren som har tre kablar har en direkt ström, en direkt jord och den 3 kabeln går in till instrumentbrädan, hur kan man göra med denna?
Den andra kan jag i kväll mäte om det är spänning på men inte på campingen som jag är nu.
Men hade vart bra med ett knep som på givare med en kabel och bara lägger den emot jord. Finns det något sådan sätt?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.272
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej igen, ja som jag var inne på tidigare, så var det som vanligt enklare förr om det bara fanns en sladd på givare även på nyare bilar också, då handlar det bara om att jorda den sladden antingen med till/från eller med variabelt motstånd i givaren, och infon gick då direkt till instrumentet eller i alla fall instrumentet reagerade direkt så man kunde spåra givarens funktion.
Som jag också nämnde så måste man "akta sig" om det blir flera kablar i en givare för det kan egentligen innebära vad som helst med in och utsignal, signal till flera mottagare m.m. En bil från -97 ligger ju också i början av skiftet när dator och OBD info och OBD uttag tar över mer och mer, och alla signaler går genom den datorn så man kan hämta ut info med OBD läsare.
Har man otur så kan man ju då tända någon envis felkod om man fibblar med det i blindo. Så då är i alla fall en bra rep.bok (som du letar efter) och absolut ett elschema nödvändigt för att kunna komma någonstans.
Tyvärr så finns det ju inte några Haynes repböcker som brukar vara lite mer förklarande till de här bilarna, kanske troligen för att det är ju egentligen transport och servicebilar och ägs ju till största delen av firmor som alltid lämnar dem till verkstad i stället för hemmameck...
Så elschema vid flera sladdar på givare behövs. Det kan ju ändå vara en viss idé att byta givare i äldre bilar för det är inte ovanligt att de visar fel efter bortåt trettio år och då i alla fall tordas lite på att infon som kommer från givaren är korrekt, och ev. strul ligger någon annan stans.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen