Hejsan, vi får se om någon som kollat upp just din modell av motor och givares placering svarar, men lite generellt med sådana här mätare på lite äldre bilar brukar vara att tempgivare sitter rätt högt upp i motorn ofta faktiskt i topplocket där det blir som varmast av förbränningen.
Den som ger signal till mätaren kan sitta lite var som helst uppåt ibland nära vattenpumpen, ibland i bakkant, åt växellådan till.
Den som ger tillochfrånsignal till lampan brukar sitta på toppen åt växellådssidan där det brukar kunna bli som varmast.
Det finns med säkerhet ingen tempgivare på din växellåda i alla fall.
De här äldre givarna brukar ofta bara ha en sladd inkopplad som ger signal till mätaren/ lampan genom att den jordar från motorn till instrumenten. För att spåra givare till en viss funktion/visning så kan man göre det på ett enkelt sätt.
Om det bara finns en sladd så går givarna rätt lätt att spåra. Om man lossar sladden till dem så ger nålen till mätaren på instrumentpanelen troligen inget utslag alls och fullt utslag om man trycker sladden mot jord/metall motorn. (Med tändningen på.)
Om man gör samma med sladden till givaren för lampan så är den släckt när sladden är borta och lyser när man trycker den mot jord.
Detta säger ju vilken givare som går till vad men inte om givarna visar rätt eller om den till lampan tänder den för tidigt ibland. Nålen skall ju tala om vilken temp det är på motorn och lampan varnar ju för att det börjar bli för varmt helt enkelt och dags att göra något drastiskt, som att stanna och kyla av motorn och ev. leta efter felet som att kolla kylvattnet m.m.
Nu har ju dina givare och särskilt den till lampan snart suttit där i 30 år och kan mycket möjligt ändrat tempområde för tillslag, det blir ju i alla fall lite nervöst att titta på och är stor idé att byta givare i en gammal motor så man kan lita på signalernas nivå.
Det är ju möjligt att givaren till lampan aldrig ens behövt varna för hög temp på riktigt under alla år.
Det blir lite besvärligare om det sitter flera sladdar in i givarna, det kan vara ex. både nål och lampsignal i samma givare eller att det finns både in och utgång på givaren och det inte funkar att jorda någon sladd. I vilket fall som helst så behöver man mäta på sladdarna/givarna om det finns flera sladdar så det inte blir någon kortis mot jord/motorn.
Att börja kolla givarnas nivåer är rätt hopplöst, så enklast är att köpa nya, de brukar finnas på tyskfirmorna och om det finns bilder som stämmer på sidorna så kan man ev. spåra utseendet till sina givare i motorn.
Givare skall man inte använda typ gängtejp till för att täta, för givaren måste ju i de flesta fall, som de med en sladd, vara jordad i motorn för att ge signal till instrumentet och gängtejp kan isolera givaren helt från metallen i motorn/gängan.
I din motor har du ju lite givare till kallstarten också, mycket av det sitter i sin egen lilla box som styr om glödstiftet och spridaren i insugningsröret skall hjälpa till vid starten.
Givarna går att byta med vattnet kvar i motorn. Kall motor och inget tryck i systemet, en bra ringnyckel och en extra tumme för att täppa till om man inte är snabb brukar lösa bytet med vattnet kvar i systemet.
Men tyvärr ingen bild och inga pilar till placering av givarna.
M.v.h. JANKRO.